يکشنبه ۷ آبان ۱۴۰۲ ۱۰:۲۸
۰
معاون مدیرکل و رئیس اداره دامپزشکی چابهار خبر داد:

وجود ۹۶ هزار دام سبک‌وسنگین در شهرستان‌های چابهار و دشتیاری

معاون مدیرکل و رئیس اداره دامپزشکی شهرستان چابهار گفت: ۹۶ هزار دام سبک‌وسنگین در شهرستان‌های چابهار و دشتیاری وجود دارد و این دو شهرستان از نظر قابلیت‌های دامی سه نژاد دامی شاخص کشور را دارد.
وجود ۹۶ هزار دام سبک‌وسنگین در شهرستان‌های چابهار و دشتیاری
به گزارش پایگاه خبری پهره به نقل از روابط‌عمومی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان، داریوش سرگزی بیان کرد: ۹۶ هزار دام سبک‌وسنگین در شهرستان‌های چابهار و دشتیاری وجود دارد و این دو شهرستان از نظر قابلیت‌های دامی سه نژاد دامی شاخص کشور را دارد که می‌توان به گاو بومی دشتیاری، مرغ و خروس دشتیاری و گوسفند بلوچی اشاره کرد.

وی افزود: نژادهای برتر دام و طیور زمینه‌ساز ایجاد اشتغال مولد در چابهار بزرگ‌ترین بندر اقیانوسی هستند و توجه به این بخش نیازها بخشی از کشور را تأمین می‌کند.

سرگزی با بیان اینکه نژاد گاو دشتیاری، مرغ دشتیاری و گوسفند بلوچی، بزتالی و شتر در شهرستان چابهار از فرصت‌های مهم اشتغال‌زایی هستند، خاطرنشان کرد: در صورت توجه ویژه و سرمایه‌گذاری می‌توانند هزاران شغل ایجاد کنند و موجب توسعه و رونق اشتغال خانگی شوند.

وی ادامه داد: باتوجه‌به شرایط آب‌وهوایی گرم و مرطوب و ناسازگاری نژادهای غیربومی اهمیت گاو دشتیاری به‌عنوان یک منبع مهم و مستعد و قابل‌توسعه و سرمایه‌گذاری در تأمین فرآورده‌های موردنیاز دامی از جایگاه ویژه‌ای در شهرستان چابهار برخوردار است.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان چابهار گفت: گوسفند نژاد بلوچی در برابر گرما و راهپیمایی‌های طولانی مقاوم و از استعداد زیادی در ظرفیت تولید شیر، پشم و تأمین گوشت نیز برخوردار است.

سرگزی مرغ و خروس بومی دشتیاری که برای جوجه‌کشی مناسب است را در تولید گوشت سفید بسیار مستعد و مناسب دانست.

وی افزود: توجه به دام‌های سبک، سنگین و طیور علاوه بر ایجاد اشتغال موجب تولید و رونق اقتصادی می‌شود و به‌نوعی این شهرستان می‌تواند در کاهش قیمت‌ها نیز تأثیر زیادی داشته باشد.

معاون مدیرکل و رئیس اداره دامپزشکی چابهار اذعان کرد: نظارت‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای دامپزشکی در طول فرایند پرورش دام تا کشتار و بسته‌بندی گوشت به طور مستمر از طریق واکسیناسیون، رصد و پایش بیماری‌ها، تأیید سلامت، ارسال به کشتارگاه و نظارت بر ذبح شرعی و بهداشتی و بسته‌بندی گوشت توسط دامپزشکان و ناظر شرعی مستقر در کشتار صورت می‌گیرد.

وی گفت: کشتار غیرمجاز دام به دلیل ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی، مخاطره بهداشت عمومی و احتمال انتقال بیماری‌های مشترک انسان و دام از قبیل تب خون‌ریزی دهنده کریمه کنگو، تب مالت، هاری، کیست‌های انگلی و شاربن به‌عنوان تهدید علیه بهداشت و سلامت عمومی جامعه تلقی می‌گردد و در صورت مشاهده هرگونه تخلف برابر ضوابط برخورد می‌شود.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcjoxeviuqemoz.fsfu.html
 
کد مطلب: 430905
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *