سه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ ۰۹:۴۶
۰
یک استاد دانشگاه مطرح کرد؛

اختلال شخصیت و بحران هویت پیامد سیطره فضای مجازی /در یک فضای گفتمانی در فضای مجازی باید از اشخاص شناخت کافی داشته باشیم

حامد نجفی آشتیانی گفت: اگر در فضای مجازی فضای خلائی شکل بگیرد افراد سود جو به راحتی از حس اعتماد، سو استفاده می کنند.
اختلال شخصیت و بحران هویت پیامد سیطره فضای مجازی /در یک فضای گفتمانی در فضای مجازی باید از اشخاص شناخت کافی داشته باشیم








حامد نجفی آشتیانی، استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار پهره با اشاره به جایگاه والای انسان و شخصیت انسانی، بیان کرد: فضای مجازی و حقیقی و آن چه پیرامون شخصیت انسانی بوده فرع مسئله است چون که انسان موجودی چند وجهی است و دارای صفات و ویژگی های زیادی است و مهم ترین آن تفکر و تعقل هست که متمایز کننده آن با سایر موجودات است و مهم ترین عامل که باید به آن توجه داشت و نباید نسبت به آن غفلت ورزید همین موضوع می باشد‌.

وی افزود: از این رو انسان موجودی اجتماعی بوده و دوست دارد در تجمعات روزمره شرکت کند که خیلی از آن ها پیرامون ارزش های انسانی است.


این استاد دانشگاه تصریح کرد: ارزش هایی نظیر عدالت، یکتاپرستی، زیبایی دوستی و بقیه ارزش های انسانی که بر محور آن ها شخصیت انسانی شکل می گیرد و در صورت عدم وجود آن منکرات جایگزین آن ها می شود و عدم وجود ارزش ها ضد ارزش ها را شکل می دهد.

وی اضافه کرد: حضور انسان در جمع و اجتماعات یک فطرت انسانی بوده و در زمان کرونا امر اجتماعی بودن انسان به چالش کشیده شد از این رو انسان به دنبال فضایی برای جبران بود به همین علت به فضا مجازی روی آورد.

نجفی آشتیانی خاطر نشان کرد: در فضای مجازی عنصر شخصیت وجود ندارد و عنصر شخصیت در فضای عادی، در زندگی و مشارکت های روزانه وجود دارد، مثل حس مسئولیت پذیری که وابسته به عنصر شخصیت است، اما انسان  وقتی در فضای مجازی و در گروه ها حضور دارد ارتباط قبلی و پیشینه ای وجود ندارد در واقع عنصر شخصیت، عنصری مجهول است.

 
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در چنین فضایی انسان در قبال تصمیمات خود، در قبال بیان اظهارات خود می تواند مسئولیت پذیر نباشد چون که افراد نسبت به هم شناختی ندارند و این امر باعث می شود که بحران هویت شخصیت در فضای مجازی وجود داشته باشد و آن خلا هویت باعث می شود که حس مسئولیت پذیری در قبال آن چه که بیان می شود وجود نداشته باشد.

این استاد دانشگاه گفت: وقتی در چنین فضایی همچنین خلائی شکل می گیرد افرادی سود جو از حس اعتماد، سو استفاده می کنند.

وی عنوان کرد: وقتی ما از این هویت مجهول در فضای مجازی غافل شویم و با اعتماد کامل که از خانواده خود و مردم شهر و از سابقه کشور خود داریم ممکن است به ما آسیب وارد کند و  ما را دستخوش تحولات فکر و جانبی کند که جبران این ضرر ساده نباشد. 


آشتیانی نجفی اضافه کرد: در یک فضا گفتمانی در فضای مجازی باید از شخص و اشخاص شناخت کافی را داشته باشیم و این شناخت باید به فرزندان توسط خانواده ها آموزش داده شود.

انتهای پیام/
کد مطلب: 430118
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *