سه شنبه ۲ آبان ۱۴۰۲ ۱۰:۴۵
۰
سوادآموزی دستاورد پرخیروبرکت انقلاب اسلامی؛

آمار بی‌سوادان در سیستان و بلوچستان ۱۰ هزار نفر کاهش‌یافت

به برکت پیروزی انقلاب اسلامی سوادآموزی در سیستان و بلوچستان جهش قابل‌توجهی داشت به‌طوری‌که آمار باسوادی از ۲۹ درصد به ۸۷.۵ رسیده است.
آمار بی‌سوادان در سیستان و بلوچستان ۱۰ هزار نفر کاهش‌یافت
به گزارش پایگاه خبری  پهره به نقل از عصرهامون، بی‌سوادی و حتی کم‌سوادی خود ریشه بسیاری از مسائل ازجمله اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی سیاسی جوامع است و به این دلیل است که گسترش آموزش‌وپرورش و کاهش درصد بی‌سوادی یکی از شاخص‌های مهم پیشرفت محسوب می‌شود.
 
سوادآموزی امری ضروری و مهم برای رسیدن به توسعه و پیشرفت هر جامعه‌ای به شمار می‌رود و نقش مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهد داشت.
 
مهم‌ترین و برجسته‌ترین دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی و نهضت سوادآموزی کاهش فاصله درصد باسواد بین مناطق شهری و روستایی و زنان و مردان است و عرصه وسیع سوادآموزی نهضتی است که به فرمان امام راحل (ره) در تاریخ هفتم دی‌ماه ۱۳۵۸ با تشکیل نهضت سوادآموزی شکل گرفت.
 
سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های هست که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی سرانه سوادآموزی در این استان ۲۹ درصد بود و به گفته متولیان امر با گسترش و توسعه سوادآموزی در حال حاضر نرخ با سوادی در این استان ۸۷.۵ درصد است که با میانگین کشوری ۹.۹۵ درصد فاصله دارد.
 
سیستان و بلوچستان مقام اول را در شاخص «رشد میانگین سواد استان» کسب کرد
معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش سیستان و بلوچستان با اشاره به شاخص رشد میزان سواد در سیستان و بلوچستان بیان کرد: اداره کل آموزش‌وپرورش سیستان و بلوچستان در شاخص رشد میزان سواد در بین استان‌های کشور رتبه اول کشور را به خود اختصاص داد.
 
روح‌الله شیرازی افزود: بنا به گزارش مرکز آمار ایران، با تلاش و همت آموزش‌دهندگان ساعی و همکاران سوادآموزی تمامی شهرستان‌ها و مناطق، سیستان و بلوچستان با رشد ۷/۵ درصدی مقام اول کشور را در شاخص «رشد میانگین سواد استان» کسب کرد.
 
شیرازی با بیان اینکه شاخص رشد باسوادی در کشور ۷ /۹۰درصد است خاطرنشان کرد: نرخ با سوادی در سیستان و بلوچستان ۸۷.۵ درصد است که با میانگین کشوری ۱۰ درصد فاصله دارد.
 
وی گفت: برای اولین در این استان آمار بی‌سوادان ۱۰ هزار نفر کاهش‌یافته است.
 
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش استان بیان کرد: هر ساله تعداد زیادی از بی‌سوادان و بازماندگان از تحصیل به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده وارد کلاس‌های سوادآموزی و مدارس بزرگسالان می‌شدند، اما با وجود عوامل مختلف این آمار کاهش پیدا نمی‌کرد و تعدادی به این حجم افزوده می‌شد که مانع از کاهش آمار بی‌سوادان واقعی بود.
 
ادامه داد: در سال تحصیلی گذشته با برنامه‌ریزی دقیق و توسعه سواد و ایجاد شرایط مناسب برای آموزش بزرگسالان و جاماندگان از تحصیل این آمار کاهش چشمگیر داشته و از سرجمع آمار بی‌سوادان استان تعداد ۱۰ هزار نفر کاهش‌یافته است.
شیرازی ابراز امیدواری کرد: با برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده می‌توان در سال‌های آتی آمار بیشتری را تحت پوشش سواد برد تا از آمار بی‌سوادان استان کاسته شود.
 
انتهای خبر/
 
کد مطلب: 430854