يکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ ۱۲:۳۵
۰
گزارش پهره از وضعیت کشت برنج در ایرانشهر؛

بی آبی درب های کشت برنج را به روی شالیکاران ایرانشهری بست

با توجه به بحرانی شدن وضعیت آب در کشور؛کشت برنج در ایرانشهر نیز به کما رفت.
امسال در ایرانشهر برنج کشت نشد
امسال در ایرانشهر برنج کشت نشد
به گزارش پهره؛ بحرانی بودن وضعیت آب در کشور و چه بسا در دتیا مسئله ای است که روز به روز بر اهمیت آن افزوده می شود بطوریکه روزی نیست که توصیه مصرف بهینه آن را از سوی رسانه ها و افراد پیرامونمان نشنویم.
بر اساس اخبار رسمی سهم اعظمی از مصرف آب کشور در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد و در این بین برنج، گیاهی است که نسبت به دیگر گیاهان تحت آبیاری، بیشترین سطح زیر کشت را دارا است. محیط رشد برنج به دلیل نیاز آبی فراوان آن را از دیگر نباتات متمایز می سازد، بطوریکه علاوه بر آبیاری در مرحله داشت؛ مقدار قابل توجهی از آب آبیاری قبل از نشاءکاری جهت تهیه و آماده سازی زمین و غرقاب نمودن آن و نیز تعداد دیگری در طول دوره رشد محصول بطور مستمر به صورت نفوذ عمقی مصرف می شود. استفاده از این روش آبیاری موجب مصرف بیش از اندازه آب و پایین آمدن کارآیی مصرف آب آبیاری میگردد. بنابراین لازمه کشت آن مدیریت صحیح آبیاری می باشد، چرا که کمبود آب در شرایط فعلی و بحران آینده آب در ایران واقعیت انکار ناپذیری می باشد که تنها با اتخاذ تمهیداتی بر پایه یافته های علمی قابل کنترل خواهد بود.
بر اساس تحقیقات میدانی در شهرستان ایرانشهر هم تا سال گذشته برنج کشت می شد اما امسال خبری از کشت این محصول در مزارع دهستان دامن که بخش زیادی از کشت برنج شهرستان را به خود اختصاص داده بود نیست.
در همین خصوص مدیر جهاد کشاورزی ایرانشهر در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره چرایی این امر گفت: سالهای گذشته کشاورزان شهرستان ایرانشهر با توجه به اقلیم و شرایط آبی رودخانه دامن اقدام به کشت محصول برنج می کردند اما امسال با توجه به بحرانی بودن وضعیت آب در کشور دیگر صلاح نبود این محصول پر مصرفی آبی کشت شود از این رو با توجه به توقف کشت برنج و رضایت عامه کشاورزان سهم قابل توجهی از هدر رفت آب پیشگیری شد.
وی افزود: امسال تمام تلاش ما در جهت هدایت کشاورزان به سمت سیستم آبیاری نوین می باشد در نتیجه با اعتبار ویژه ای که دولت به بیش از صد هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان داشته است؛ تمام توان جهاد کشاورزی ایرانشهر در بهره برداری احسن از این فرصت استثنای است.
شعلی بر با اشاره به کمک 85 درصدی و بلاعوض دولت به کشاورزان افزود: کشاورزان بعد از توقف کشت برنج به کشت محصولات فصلی روی آورده اند و در این خصوص نیز از سیستم آبیاری نوین نیز بهره می برند تا علاوه بر کمک به صرفه جویی آب  در تولید محصولات با راندمان بیشتری همراه شوند.
 
انتهای پیام/ 3339
کد مطلب: 79
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *