چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ ۲۱:۳۶
۰

مسئولین با حذف کشت برنج تنها صورت مساله را پاک کردند/ جهاد کشاورزی راهکار عملی ارایه دهد

در سال‌های گذشته امکان کشت برنج در کلیه مناطق کشور وجود داشت و با توجه به شرایط اقلیمی در 14 استان کشور کشت می شود، محصولی استراتژیک که طی سالیان گذشته بدون رعایت آمایش سرزمین و الگوی کشت برای رسیدن به خودکفایی در هر نقطه ای از کشور سر درآورد.
مسئولین با حذف کشت برنج تنها صورت مساله را پاک کردند/ جهاد کشاورزی راهکار عملی ارایه دهد
مسئولین با حذف کشت برنج تنها صورت مساله را پاک کردند/ جهاد کشاورزی راهکار عملی ارایه دهد
به گزارش پهره به نقل از پاپایا،کاشت و مصرف برنج در ایران قرن‌ها سابقه داشته و سیستم گوارش ایرانی‌ها به آن عادت دارد و بعد از گندم قوت اصلی ایرانیان است و با تنوع در آب و هوا برنج‌های کاشته شده در هر منطقه ویژگی‌های خاص خود را دارند به گونه ای که اهالی هر منطقه به برنج  بومی خود عادت داشته و مزاج آنها با نوع برنج محلی خودشان بیشترین سازگاری را دارد. در این میان یکی از این مناطقی که از قدیم برنج کاری در آن رایج بوده است منطقه سرباز در استان سیستان و بلوچستان است که این شهرستان با نام میوه های گرمسیری و برنج مرغوبش شهرت پیدا کرده است، برنجی که به دست کشاورزان زحمتکش و خونگرم این منطقه به عمل  می‌آید و  بسیار خوش عطر و طعم است و به گفته مسئولین جهاد کشاورزی شهرستان سرباز و مردم منطقه از بهترین نوع و خوش عطر ترین برنج های ایران بوده و بنابر شرایط اقلیمی و آب منطقه دارای طبعی گرم می‌باشد که مردم شهرستان نیز بیشتر به این نوع برنج  عادت دارند.
در سال‌های گذشته امکان کشت برنج در کلیه مناطق کشور وجود داشت و با توجه به شرایط اقلیمی در 14 استان کشور کشت می شود، محصولی استراتژیک که طی سالیان گذشته بدون رعایت آمایش سرزمین و الگوی کشت برای رسیدن به خودکفایی در هر نقطه ای از کشور سر درآورد و این در حالی است که بحران آب به یکی از جدی‌ترین موضوعات مطرح شده در جلسه‌ها و نشست‌های مسئولان و متولیان دستگاه‌های مختلف در سرتاسر کشور تبدیل شده است حتی مردم عادی از اظهار نظر درباره این معضل مبرا نیستند و به شکل‌های مختلف از جمله در شبکه‌های اجتماعی به آن اشاره و گاه درباره آن بحث می‌کنند و البته متهم ردیف اول هدر رفت آب در کشور نیز برنج است، به گونه ای که در چند سال اخیر با توجه به محدودیت منابع آبی کشت برنج به غیر از استان‌های شمالی کشور، چندان به صرفه نبوده است و با وجود بحران کم آبی در کشور باید به تدریج خود را از نظر فرهنگی و ظرفیت‌های موجود، با شرایط سازگار کرده به گونه‌ای که به سمت کشت های جایگزین که نیاز آبی کمتر داشته یا به سمت کشت های پرمحصول و با کیفیت بهتر رفت.
حالا برای رفع بخشی از دغدغه های آبی کشور و شروعی در رعایت الگوی کشت محصولات کشاورزی با توجه به شرایط اب و هوایی هر منطقه، وزارت جهادکشاورزی بخشنامه ای صادر و در آن کشت برنج در 14 استان را ممنوع اعلام کرده است.
دوشنبه روچکار یکی از کشاورزان سرباز با اشاره به کاهش سطح کشت برنج در این شهرستان گفت: درست است محدودیت منابع آبی وجود دارد ولی ممنوعیت و محدودیت کشت برنج بسیاری از کشاورزان این شهرستان را متضرر خواهد کرد و بر زندگی آنان تاثیر منفی خواهد گذاشت.
وی ادامه داد: برنج قوت قالب مردم شهرستان سرباز است به همین دلیل کشاورزان به تولید این محصول می‌پردازند و برای ممنوعیت و محدودیت کشت این محصول بایستی کشت های با صرفه اقتصادی جایگزین آن شناسایی و ترویج شود.
این کشاورز با اشاره به اینکه سال گذشته بیش از 20 هکتار سطح زیر کشت برنج داشته، بیان کرد: امسال به دلیل عدم حمایت جهادکشاورزی و قیمت بالای کودهای شیمیایی و سموم در بازار آزاد مجبور شدم تا تنها نیمی از زمین ها را به کشت برنج اختصاص داده و در 10هکتار دیگر یونجه و شبدر بکارم که به دلیل نبود خریدار باعث ضرر بزرگی شد و این به آن معناست تا زمانی که سایر محصولات کشاورزی صرفه اقتصادی نداشته باشد کشاورزان تمایلی به کشت این نوع محصولات ندارند و به سمت کشت برنج می روند.
وی با گلایه از سیاست ممنوعیت کشت برنج گفت: در طول سه سال گذشته هیچ کمکی از سوی جهاد کشاورزی به ما نشده است و آنان تنها به فکر حذف کشت برنج در منطقه هستند و اصلا به فکر اقتصاد کشاورز نیستند چرا که تا به حالا اقدام به معرفی کشت های جایگزین نکرده و تا زمانی که کشت جایگزین مناسبی معرفی نشود نمی توانند از مصرف بیش از حد و هدر رفت آب جلوگیری کرد.
وی ادامه داد: اگر گندم کشاورزان با قیمت مناسب خریداری شود و بوسیله کارشناسان آگاه به مسائل کشاورزی برای آموزش کشت های جایگزین به کشاورزان کمک می شد دیگر ما دغدغه کشت دوم و تامین معاش زندگی نداشته و مجبور نبودیم برای تامین زندگی خانواده در بدترین شرایط کشاورزی کنیم و کود و سم را به صورت آزاد خریداری کنیم.
روچاک با اشاره به اینکه کاشت برنج در این منطقه با آب زیرزمینی نیست اظهار داشت: هیچ چاهی برای آبیاری محصولات کشاورزی ما حفر نشده است و تمام کشاورزان شهرستان سرباز با آب رودخانه کشاورزی می کنند تا در این استان که بیش از هفتاد درصد مردمانش زیر خط فقر هستند روزی حلال کسب کنند. و شعار حذف شالی، دردی از استان دوا نخواهد کرد. مسؤلان باید راهکار عملی به کشاورز ارائه دهند وگرنه حذف یک کشت پرطرفدار در استان تنها پاک کردن صورت مسأله است.
سعید نارویی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرباز در گفتگو با خبرنگار پاپایا، اظهار کرد: محصول برنج یکی از محصولات پرمصرف از لحاظ آب و مواد غذایی است و به دلیل محدودیت منابع آبی جهادکشاورزی به دنبال معرفی محصولاتی با نیاز آبی کمتر می باشد.
وی ادامه داد: برنامه سازمان جهاد کشاورزی با توجه به شرایط بارندگی و خشکسالی استان به گونه ای است که باید کشت های همچون برنج با مصرف آب زیاد حذف شده و محصولاتی همچون گندم و کلزا جایگذین آن شود.
وی از عدم حمایت از تولید برنج و کاهش سطح زیر کشت این محصول در شهرستان خبر داد و گفت: هم‌اکنون سطح زیر کشت محصول برنج در شالیزارهای سرباز از 1500 هکتار به کمتر از 1300 هکتار کاهش یافته است.
نارویی بیان کرد: شهرستان سرباز با بیش از 1800هکتار زمین زیر کشت از نظر کاشت و برداشت گندم مقام نخست در استان را داراست و با سیاست عدم حمایت از برنج و حمایت از گندم و کلزا،امیدواریم درسال آینده این مقدار افزایش چشمگیری یابد.
انتهای پیام
کد مطلب: 97
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *