شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ ۱۰:۵۰
۰
با تغذیه سالم روزه‌داری خوبی داشته باشیم؛

روزه‌داران در وعده سحری غذاهایی شیرین نخورند

در ماه مبارک رمضان روزه‌داران از خوردن مواد غذایی شیرین که باعث تحریک انسولین و ورود قند خون به سلول‌ها و در نتیجه کاهش قند خون می‌شود، پرهیز کنند.
روزه‌داران در وعده سحری غذاهایی شیرین نخورند
 
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پهره به نقل از «عصرهامون»، تغذیه مناسب در ماه مبارک رمضان به‌خصوص در وعدهٔ سحری از اهمیت زیادی برخوردار است، برخی افراد وعده سحری را به‌اشتباه حذف می‌کنند، درحالی‌که حذف این وعده، متابولیسم بدن را دچار تغییرات نامناسب کرده، ضعف و بی‌حالی را برای فرد ایجاد می‌کند.
 
حذف وعده سحری همچنین موجب می‌شود تا فرد رفع گرسنگی خود را با حجم زیاد غذا در افطار (بعد از ناشتا بودن طولانی و عدم مصرف سحری) جبران کند که در پایان ماه رمضان، فرد دچار مشکلاتی نظیر افزایش چربی‌ها، افزایش قطر شکم و به‌طورکلی تغییر در ظاهر و ترکیب بدن می‌شود.
 
اما برای وعده سحر چه مواد غذایی را باید مصرف کنیم تا روزه‌داری خوب و همراه با سلامتی بدن را داشته باشیم.
 
به گفته منصور کرجی‌بانی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، افراط در مصرف منابع غذایی پروتئینی به‌ویژه منابع حیوانی در وعده سحر باعث تشنگی زیاد و تمایل به مصرف زیاد آب و دفع کلسیم می‌شود.
 
وی افزود: با ادامه روزه‌داری هوموسیستئین مهم‌ترین عامل بروز سکته قلبی در خون به‌شدت کاهش‌یافته و مقدار کلسترول خون افزایش و غلظت خون طبیعی می‌شود.
 
کرجی‌بانی ادامه داد: در ایام روزه‌داری جهت کاهش گرفتگی عضلات، منابع غذایی حاوی کلسیم، منیزیم، روی و پتاسیم مفید بوده و استفاده از خرما، کشمش بجای قند و شکر از دردهای عضلانی می‌کاهد.
 
مدیرگروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تصریح کرد: مواد غذایی شیرین در وعده سحر توصیه نمی‌شود؛ زیرا با تحریک انسولین و ورود سریع قند خون به داخل سلول‌ها افت قند خون را موجب و باعث گرسنگی زودرس می‌شود.
 
وی عنوان کرد: نوشابه‌های گازدار، شربت و چای خیلی شیرین موجب تشنگی، خشکی دهان و گلو می‌شود. چای پر رنگ موجب دفع آب بدن و کم‌آبی بدن در طول روزه‌داری می‌شود.
 
کرجی گفت: اگر فرضیه روزه‌داری بدون سحری باشد مشکلاتی مانند افت قند خون، کم‌آبی بدن، کاهش توان کاری، بی‌حسی و کاهش قدرت تمرکز ایجاد می‌شود، چون در روزه‌داری زمان صرف غذا محدود است لذا بایستی مواد غذایی مصرف شود که زمان بیشتری برای هضم و جذب روده‌ای احتیاج دارند؛ زیرا بدن کمتر دچار افت قند خون و گرسنگی خواهد شد؛ مانند نان‌های کامل و سبوس‌دار حبوبات و سبزی‌ها در برنامه غذایی گنجانده شود.
 
وی افزود: در روزه‌داری خوردن غذاهای شور و پرنمک و مواد غذایی کنسروی به علت دارابودن نمک فراوان در وعده سحری مناسب نبوده و احساس تشنگی را افزایش می‌دهد.
 
وی اضافه کرد: جهت پیشگیری از تشنگی در روزه‌داران می‌توانند از آب‌میوه‌های طبیعی و شربت‌های خانگی رقیق و کم شیرین مانند شربت آبلیمو، شربت خاکشیر همراه با گلاب و سایر عرقیات گیاهی مصرف کنند.
 
انتهای خبر/
  
کد مطلب: 431371
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *