سه شنبه ۱ اسفند ۱۴۰۲ ۱۰:۲۸
۰
چگونگی دعوت از مرددین به مشارکت؛

«تبیین» و «اقناع‌سازی» از مولفه‌های افزایش مشارکت در انتخابات است

افراد انقلابی و صاحب مخاطب باید با تولید محتویات جهاد تبیینی و جذاب و سرگرم‌کننده، افراد مردد را مجاب به شرکت در انتخابات کنند.
«تبیین» و «اقناع‌سازی» از مولفه‌های افزایش مشارکت در انتخابات است
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پهره به نقل از «عصرهامون»، فضای مجازی در حدود ۳۰ سال گذشته به عنوان‌های مختلفی مانند اینترنت، وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی شئون مختلفی از زندگی ما را تحت‌تأثیر قرار داده است.
 
سطح فضای مجازی گاهی هر ماه یا هر هفته توسعه و رشد می‌کند؛ در یک نگاه مسائل فضای مجازی در دو سطح تقسیم‌بندی می‌شود؛ یک سطح راهبردی که همان سطح حکمرانی است؛ دوم سطح عملیاتی که با مصداق فرمایش مقام معظم رهبری جنگ و یا آرایش جنگی است.
 
در سطح حکمرانی مسائل فضای مجازی ابعاد متنوعی دارد و همان‌طور که در دنیا شنیده‌اید و دیده‌اید این سطح از مسئله چالش‌های جدی را به وجود آورده، مثلاً نحوه مواجه دولت آمریکا و هیئت حاکمه آن با پلتفرم تیک‌تاک است.
 
غلامرضا نوری، معاون فضای مجازی سازمان صداوسیما بیان کرد: از دیگر نگرانی‌های جدی از جنس حکمرانی را می‌توان رمز ارزها، هوش مصنوعی در حوزه‌های زیرساختی و حتی حوزه‌های ارتباطی و قوانین امنیت و مفاهیم مانند جامعه و جمعیت نیز دانست.
 
وی با بیان اینکه سطح دیگر مسائل فضای مجازی کاملاً عملیاتی است؛ گفت: این سطح از فضای مجازی به حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و مسائل روزمره برمی‌گردد؛ مثلاً تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی به مردم مظلوم غزه که شما نقش به‌روز و ساعت این پدیده جدید نقش پلتفرم‌ها، مردم و نقش کنشگرها را مشاهده می‌کنیم.
 
 معاون فضای مجازی سازمان صداوسیما اظهار کرد: رژیم صهیونیستی نمی‌تواند؛ مانند گذشته تجاوزهای وحشیانه خود را پنهان کند و این تجاوزها در کسری از ثانیه و ساعت در تمام دنیادیده و نتیجه آن فروپاشی حقوق بشر و هیمنه آنها است.
 
 وی ادامه داد: از منظر فرهنگ و افکار عمومی فضای مجازی را می‌توان به چند زیست‌بوم مستقل تقسیم کرد: زیست‌بوم‌های حوزه اخبار و اطلاع‌رسانی، زیست‌بوم محتوای مردمی، زیست‌بوم محتوای حرفه‌ای، زیست‌بوم بازی بیان کرد.
 
 نوری تأکید کرد: ما باید بین دوزیست بوم خبر و اطلاع‌رسانی و زیست‌بوم محتوای مردم یا همان رسانه اجتماعی بفهمیم به‌عنوان ناظر بر انتخابات چگونه باید فعالیت کنیم تا اثری بر مشارکت مردم داشته باشیم.
 
وی افزود: مثلاً در اینستاگرام رسانه‌های داخلی و خارجی زیادی فعال هستند؛ مانند سه رسانه بیگانه بی‌بی‌سی فارسی، ایران‌شناس و من و تو و مصرف محتوای خبری در رسانه‌های بی‌بی‌سی و در اینستاگرام مثال خوبی دراین‌رابطه است.
 
 معاون فضای مجازی سازمان صداوسیما تصریح کرد: بی‌بی‌سی فارسی در اینستاگرام حدود ۲۰ میلیون فالوور دارد؛ اما به‌جای توجه به فالوور باید به مصرف ویدئوها و بازدید ویدئوها در بی‌بی‌سی توجه کنیم؛ چون با اینکه ۲۰ میلیون فالوور دارد؛ ولی ویدئوها در روز چند صدهزار یا گاهی یک میلیون بار دیده می‌شود.
 
وی با بیان اینکه برخی از رسانه‌ها برعکس رسانه بی‌بی‌سی عمل می‌کنند؛ گفت: یعنی تعداد فالوورهای آنها مثلاً ۵۰۰ هزار است؛ ولی تعداد بازدید از ویدئوهای آن به یک میلیون یا دو میلیون نفر می‌رسد و برخی از این اخبار توسط ادمین‌ها منتقل می‌شود.
 
نوری عنوان کرد: در برخی از رسانه‌های اجتماعی در مقایسه بین اخباری که جنس اطلاع‌رسانی و محتوایی که جنس سرگرمی دارند؛ میزان مصرف محتواها از جنس سرگرمی بسیار بیشتر از محتواهای کلاسیک در حوزه خبر و اطلاع‌رسانی است.
 
 وی ادامه داد: اما محتویات سرگرمی هم صرفاً سرگرم‌کننده نیستند و در دل خود پیام‌هایی از جنس خبر یا اطلاع‌رسانی دارند و توانستند با تلفیق یک داده اطلاع‌رسانی با ابزار سرگرمی پیام خود را به مخاطبین برساند.
 
 معاون فضای مجازی سازمان صداوسیما خاطرنشان کرد: دشمن هم از همین ابزار برای کم‌رنگ‌شدن انتخابات استفاده می‌کند و ویدئوهایی که ذهن جامعه را انحراف و مشارکت مردم را کم می‌کند تولید می‌کند؛ ویدئویی که محتوای سرگرمی دارند و با ابزار سرگرم‌کننده می‌توانند بر روی مخاطبان و افکار عمومی جامعه اثر بگذارند.
 
 وی افزود: ما برای خنثی‌کردن این محتواهای دشمن برای افکار عمومی جامعه پیام‌های خود را در قالب طنز و سرگرمی به جامعه منتقل کنیم؛ بعضی از این محتواهای میلیونی مانند محتوای قرآنی و پیام‌های بسته‌بندی احادیث هستند که به‌شدت در بین مردم دیده شده‌اند.
 
 وی گفت: در زمینه مشارکت و انتخابات باید با تولید محتویات در قالب سرگرمی تلاش کنیم که با فوروارد کردن این مطالب در صفحات مختلف باعث افزایش روشنگری در بین آحاد مردم و افزایش مشارکت در انتخابات شویم.
 
معاون فضای مجازی سازمان صداوسیما تشریح کرد: بر اساس نظرسنجی‌هایی که در زمینه انتخابات پیشرو انجام شده یک‌درصدی از جامعه افراد مرددی هستند که در انتخابات تردید دارند که آیا شرکت کنند یا خیر؟
 
وی ادامه داد: تنها راهی که برای مشارکت‌دادن و آوردن افراد مردد پای صندوق‌های رأی می‌توان انجام داد؛ به فرموده مقام معظم رهبری جهاد تبیین است، راهبرد هم این است که ایشان می‌فرماید به صداوسیما و علما و هر کسی که مخاطب‌هایی دارد، و هرکسی صدای دارد، یا هر کسی زبان گویای دارد، هر کسی می‌تواند اثر بگذارد، باید دیگران را به انتخابات دعوت و در این زمینه کار کند.
 
نوری خاطرنشان کرد: از آن جایی که درصدی از مردم اخبار مربوط به انتخابات را از اطرافیان خود می‌گیرند و این مسئله خیلی مهمی برای جامعه است که به تعامل روبرو اعتقاد دارد که یا از طریق گفتگوهای مجازی یا غیرمجازی یا گفتگوهای دسته‌جمعی صورت می‌گیرد.
 
 معاون فضای مجازی سازمان صداوسیما اظهار کرد: کنش‌های انقلابی باید در جامعه مسئولیت راهبرد در محیط پیرامون خود را با جهاد تبیین برای مرددین و تشویق برای حضور در انتخابات و آمدن پای صندوق‌های رأی انجام دهند.
 
وی با بیان اینکه برای این کار باید ابتدا مرددین را شناخت بیان کرد: باید دلایل شرکت‌نکردن در انتخابات را از آنها جویا شود و در تلاش برای روشن‌کردن آنها برای شرکت در انتخابات باشیم.
 
 نوری عنوان کرد: در مقابل مرددین افرادی زیادی وجود دارند که با شرکت در انتخابات مهم‌ترین دلایل مشارکت را حل مشکلات کشور و حفظ و اقتدار کشور در برابر دشمنان می‌داند.

وی افزود: برای حفظ این اقتدار، پشتیبانی مردم لازم است و یکی از ابزارهای برای انتقال این محتوا و پیام به مردم رسانه است؛ و با ایجاد پویش‌های مختلف در زمینه مشارکت می‌توان این امر را محقق ساخته و به گفته مقام معظم رهبری اگر تحول و اقتداری در جامعه می‌خواهید باید در انتخابات شرکت کنید.

نوری خاطرنشان کرد: پس باید با شناخت درست از مرددین و شناخت مصرف رسانه‌ای آنها تلاش کنیم تا بخشی از مردم که در فضای مجازی کنشگر هستند و رأی و شرکت در انتخابات دارند؛ مردم اطرافیان خود را به انتخابات تشویق کنند؛ و با تولید قالب‌های عمومی جذاب و سرگرم‌کننده محتویات تبیینی را برای آنها غنی کنیم.
 
 انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcg3u9quak93x4.rpra.html
 
کد مطلب: 431292
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *