يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ ۰۹:۳۲
۰
در راستای خدمت‌رسانی به مردم؛

مجهزترین کتابخانه عمومی استان در زابل افتتاح شد

کتابخانه عمومی استاد ایرج افشار سیستانی به عنوان مجهزترین و زیباترین کتابخانه عمومی سیستان و بلوچستان در بوستان ملت زابل افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
مجهزترین کتابخانه عمومی استان در زابل افتتاح شد
به گزارش پایگاه خبری پهره به نقل از اوشیدا، کتابخانه عمومی استاد ایرج افشار سیستانی به عنوان مجهزترین و زیباترین کتابخانه عمومی استان در بوستان ملت شهرستان زابل با حضور مسئولین استانی و شهرستانی افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

علیرضا ملاشاهی فرماندار ویژه زابل در مراسم افتتاح این کتابخانه عمومی بیان کرد: سیستان زادگاه خیلی از بزرگان علم و ادب ایران و مهد تمدن و فرهنگ ایران بوده، هست و خواهد بود سیستان به لحاظ موقعیت جغرافیایی، قدمت تاریخی، مواریث فرهنگی و موقعیت زیست محیطی و جاذبه‌های دارای توانمندی‌های گردشگری فراوان و متنوعی است.

 ملاشاهی با تأکید بر به‌روزرسانی منابع کتابخانه‌ها و وجود کتاب‌های درسی و تقویتی و مرتبط با کنکور گفت: اگر شرایط وجود منابع مختلف در کتابخانه‌ها فراهم باشد، بهترین قبولی کنکور از دل کتابخانه‌ها رقم زده می‌شود
 
 علیرضا ملاشاهی فرماندار ویژه زابل با اشاره به اینکه سیستان مهد تمدن و فرهنگ ایران بوده است بیان کرد: نیاز داریم به اصالت قدیمی سیستان برگردیم و خرده‌فرهنگ‌ها نباید در جامعه ما رسوخ پیدا کند.

 وی کتابخانه‌های روستایی را هم عامل پیشرفت فرهنگ دانست و انتخاب روستای ژاله‌ای سیستان را به‌عنوان یکی از روستاهای دوستدار کتاب کشور را قابل‌ستایش است و گفت: باید تلاش کنیم تا فضای کتابخانه‌های عمومی به‌گونه‌ای باشد که مخاطبین در کتابخانه هم به‌راحتی به منابع موردنیاز خود دسترسی یابند و هم با حضور در این محیط به آرامش خاطر برسند ضمن اینکه باید شرایطی فراهم شود تا دسترسی مراجعین به منابع در فضای مجازی نیز فراهم شود.

وی افزود: این کتابخانه دارای بخش‌های مختلف از جمله مخزن اصلی، بخش مرجع، بخش نشریات، بخش امانت، نمازخانه، سالن‌های مطالعه خانم‌ها و آقایان، بخش فعالیت‌های جنبی، بخش مستقل کودک و سامانه جستجوی کتاب بوده و به امکانات روز کتابخانه‌ای، مجهز است.

 حامد زارعی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان نیز در این جلسه گزارشی از روند آماده‌سازی این کتابخانه ارائه داد و گفت: عملیات باز طراحی و تجهیز این مکان بیش از دو سال طول کشید و امروز ما شاهد آن هستیم مکانی که از سوی شهرداری زابل به کتابخانه‌های عمومی واگذار گردیده است به‌عنوان مجهزترین و زیباترین کتابخانه عمومی استان مطرح و افتتاح گردد.

 زارعی ادامه داد: از سوی سازمان برنامه‌وبودجه استان و اعتبارات نهاد کتابخانه‌ها مبلغ ۲۵ میلیارد ریال برای تعمیر و تجهیز این مکان در اختیار ما قرار گرفت و امروز شاهد آن هستیم که این کتابخانه به مجهزترین کتابخانه استان تبدیل گردیده است به‌گونه‌ای که است که بازی‌های رایانه‌ای برای نخستین‌بار در کشور در این کتابخانه راه‌اندازی گردیده است.

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در پایان با تقدیر از ایرج افشار سیستانی نویسنده و محقق استان در اهدای منابع به این کتابخانه گفت: بیش از ۱۳ هزار جلد انواع کتاب و نشریات و منابع از سوی ایشان اهدا به این کتابخانه گردیده است.

 ایرج افشار سیستانی، محقق و خیر استان که منابع و نشریات کتابخانه شخصی خود را به این کتابخانه اهدا کرده است نیز در این جلسه با تقدیر از مهدی رمضانی دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور و مسئولین استان و شهرستان که در راه‌اندازی این کتابخانه تلاش کردند گفت: منابع اهدایی به این کتابخانه هفت هزار و ۴۵۳ جلد کتاب، دو هزار و ۱۶۳ جلد انواع نشریات و ماهنامه، سه هزار و ۵۰۲ حلقه لوح فشرده و ۲۲۲ گنجینه موزه است که در اختیار علاقه‌مندان و محققین قرار خواهد گرفت.

انتهای خبر/
 
کد مطلب: 431279
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *