چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ ۰۷:۴۸
۰
معلم محرک بصیرت‌افزایی در جامعه است؛

نقش معلمین در تربیت سیاسی اجتماعی دانش‌آموزان

جامعه باتربیت سیاسی آحاد مردم که توسط معلمین صورت می‌گیرد؛ می‌تواند در آگاه‌سازی و بصیرت‌افزایی تمام اقشار جامعه به‌خصوص نوجوانان نقش بسیار مهمی ایفا کند.
نقش معلمین در تربیت سیاسی اجتماعی دانش‌آموزان
به گزارش پهره در گزارش خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون»، تأثیر رأی یک نفر می‌تواند اثر زیادی بر روی نتیجه نهایی انتخابات داشته باشد؛ همه باید پای صندوق‌های رأی بروند، با رأی ندادن هیچ‌چیز درست نمی‌شود.
 
 رأی‌دادن هم سازنده و هم حل‌کننده مشکلات است؛ ما با یک انتخاب آگاهانه می‌توانیم آینده خوبی برای خود بسازیم.
 
 فرض کنیم اهالی یک روستا نیاز به مدرسه دارند اگر هر کدام از آن اهالی یک سنگ برای ساختن مدرسه بردارند خیلی زود دیوار مدرسه ساخته می‌شود؛ ولی اگر همه اهالی شرکت نکنند ساخت آن مدرسه ممکن است چند سال عقب طول بکشد.
 
 انتخابات بسیار مهم است و باید همه اقشار جامعه برای حل این مسئله اهتمام بورزند و پای‌کار باشند از جمله معلمین چون با تعداد زیادی از افراد جامعه سروکار دارند.

 معلمین به‌واسطه جامعه هدف عظیمی که دارند اقتدار آفرین هستند
 اکبر عبدولی، معاون فرهنگی مدرسه شاهد بیان کرد: سه گروه در جامعه نقش بسیار زیادی دارند؛ ابتدا معلمین، دوم بانوان و دانشجویان در جامعه بسیار تأثیر گذارند؛ معلمین یکی از مولفه‌های اقتدار آفرین در شرایط کنونی که باعث تغییر در روند جامعه شوند، هستند.
 
 وی افزود: معلمین به‌واسطه جامعه هدف عظیمی که در اختیار دارند در خصوص بصیرت‌افزایی که باعث حضور پر شور و گسترده در مشارکت از طیف جامعه را به میدان آورد نقش مؤثری دارد.

 معاون فرهنگی تصریح کرد: باتوجه‌به اقداماتی که دشمنان در زمینه فرهنگی در جبهه فرهنگی انجام می‌دهند؛ معلمین می‌توانند با در دست‌گرفتن میدان نقشه‌های دشمنان را خنثی کنند.
 
 وی در خصوص خواسته‌ها و مطالبه‌گری دانش‌آموزان بیان کرد: بیشتر خواسته‌های دانش‌آموزان آموزش بهتر، تربیت نیروی انسانی ماهر و مسائل اشتغال بعد از فارغ تحصیلی است.

 تقویت جهاد تبیین باعث بصیرت‌افزایی نوجوانان می‌شود
 عبدولی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب همواره در سخنرانی‌های خود بحث جهاد تبیین را مطرح می‌کنند؛ در مدارس هم در بحث جهاد تبیین با ایجاد کلاس‌ها و ارتباط بسیار قوی بین دانش‌آموزان و کارشناسان ماهر تلاش شده تا بسیاری از چالش‌ها و ذهن مشغولی‌ها که به‌واسطه فضای مجازی دشمن در ذهن و فکر فرزندان ما ایجاد کرده است را رفع کنیم.
 
 وی برای اینکه جهاد تبیین در جهت روشنفکری جامعه به‌درستی پیش برود گفت: باید مبلغین ماهر پرورش داده شود تا بتوانند با اقشار مختلف جامعه در جهت بصیرت‌افزایی تعامل برقرار کنند.
 
 معاون فرهنگی خاطرنشان کرد: معلم نقش اقتدار آفرینی را در جامعه دارد و زیر بنای تربیت سیاسی و بلوغ سیاسی فرزندان نهاد مقدس به نام مدرسه است؛ دو مولفه‌ای که این نهاد را به نقطه اوج می‌رساند؛ یک توجه و دیگری حمایت است که توجه در خصوص معلم و حمایت توسط ارگان‌های سیاسی که پشتوانه‌ای بزرگی برای معلمین هستند، باشند.
 
  معلم محرک بصیرت‌افزایی در جامعه است
 منصور نیک پناه، استاد دانشگاه بیان کرد: معلم در همهٔ نقش‌های اجتماعی از جمله بصیرت‌افزایی می‌تواند محرک جامعه باشد؛ والاترین کلام را از رهبری در خصوص معلمین دارد که می‌فرمایند: اگر در جامعه معلم خوب عمل کند و نقش خود را به‌خوبی انجام دهد آن جامعه از تمام مشکلات بری خواهد شد.
 
 وی افزود: معلم می‌تواند جامعه را به نقش‌های سوق دهد که آن نقش‌ها بصیرت و آگاهی و روشنفکری جامعه به‌صورت خاص برای دانش‌آموزان و به‌صورت عام برای آحاد جامعه تأثیرگذار باشد.
 
 استاد دانشگاه تصریح کرد: اگر به تاریخ انقلاب هم نگاهی بیندازیم نقش پر رنگ معلم در قبل از انقلاب و در ابتدای انقلاب و بعد از آن مشاهده می‌کنیم؛ به‌طوری‌که بیشتر رهبران انقلابی از قشر معلمین بوده؛ مانند شهید مطهری، شهید باهنر، شهید رجایی و شهید بهشتی اینان از معلمین فاخر جامعه هستند که قبل از انقلاب هم با رژیم پهلوی مبارزه داشتند.
 
 وی ادامه داد: در سیر و تحول انقلاب هم با آغاز جنگ تحمیلی تعداد ۳۶۶ هزار معلم رزمنده داشتیم که از این تعداد ۱۷ هزار شهید معلم هستند؛ و همچنین شاگردان این معلمان هم نقش پر رنگی در حفظ انقلاب در هنگام جنگ داشتن به‌گونه‌ای که ۳۶ هزار دانش‌آموز شهید تقدیم انقلاب شده است.
 
 تربیت سیاسی توسط معلمین با آموزش فرهنگی به آحاد مردم
 نیک پناه اظهار کرد: اگر در سیاست، پای فرهنگ در آن دخیل نباشد فاجعه رخ می‌دهد؛ لذا برای تربیت سیاسی آحاد مردم به‌خصوص سیاست مردان هستند نیاز به آموزش‌های معلمین هستند.

وی با بیان اینکه تحول در جامعه اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه محورش در آموزش‌وپرورش و معلمین باشد گفت: ممکن است بخشی از دانش‌آموزان در مسئله انتخابات دخالت مستقیم نداشته باشند؛ ولی تأثیرگذاری دانش‌آموزان بر خانواده برای ورود به برخی مسائل سیاسی انکارناپذیر است.
 
 استاد دانشگاه تصریح کرد: دانش‌آموزان یا به‌صورت مستقیم می‌توانند در انتخابات شرکت کنند که برای دانش‌آموزان سال آخر دوره دوم متوسطه اتفاق می‌افتد و یا آنان که به سن رأی‌دادن نرسیدن و با آگاهی دادن به آنان محرک خانواده برای افزایش مشارکت می‌شوند.
 
 تربیت سیاسی شامل شناخت و احساس و شایستگی است
 وی ادامه داد: دانش‌آموزان در طیف‌های مختلف اجتماعی مانند همیار پلیس بودن به‌عنوان یک پلیس برای اعضای خانواده نقش ایفا می‌کنند، معلمین در هر حوزهٔ مانند پرورشی و تربیتی و حتی معلمین که ربطی به مسائل سیاسی ندارند می‌توانند بر روی دانش‌آموزان اثرگذار باشند.
 
 نیک پناه اظهار کرد: تربیت سیاسی شامل سه عنصر شناخت، احساس و شایستگی قرار می‌گیرد؛ شناخت مقدمات و الفبای هر چیز و یا شناخت کاندیدهای انتخابات است داشته باشیم در زمینه احساس با هیجان مواجه هستیم که هر کس می‌تواند این هیجانات را تحریک کند.
 
 وی گفت: در حوزه دانش‌آموزان ما با عنصر احساس روبه‌رو هستیم که باتوجه‌به حساس‌بودن استان از نظر امنیتی و برنامه‌های تروریستی روبه‌رو هستیم و اکثریت این افراد تربیت و بلوغ سیاسی ندارند.
 
 ورود دانش‌آموزان به مرحله تفکر با آگاهی دادن معلمین
 استاد دانشگاه عنوان کرد: در آموزش‌وپرورش تلاش می‌شود؛ دانش‌آموزان را از مؤلفه احساس به تفکر برسانیم و معلمین علاوه بر تربیت اصلی باید سواد رسانه‌ای داشته باشد تادانش آموزان را از نظر چالش‌های فضای مجازی آگاه کند.
 
 وی با بیان اینکه معلم باید از چهار جهت دانش‌آموزان را هدایت کنند، گفت: یک اصل جامعه‌پذیری سیاسی را به آنان آموزش دهند دوم رهبران سیاسی کشور را تربیت کنیم سوم القای فرهنگ یگانگی و وحدت و چهارم سازمان‌ها و مشارکت‌های سیاسی را آموزش بدهیم و نقدپذیر باشند.
 
 نیک پناه خاطرنشان کرد: معلم در همه زمینه‌های تربیتی حضور پر رنگ دارد و مهم‌ترین بحث تربیتی دانش‌آموزان در برنامه‌ریزی پنهان صورت می‌گیرد و یک معلم بتواند به‌درستی دغدغه‌های جامعه را بیان کند و شاگردان خود را در آگاه‌سازی لازم برای افزایش مشارکت و بصیرت‌افزایی را داشته باشند.
 
 انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdccemqs02bqes8.ala2.html
 
کد مطلب: 431261
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *