چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ ۰۷:۱۰
۰
معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مطرح کرد:

سیستان و بلوچستان پیشگام در کنترل و درمان رایگان بیماری سل در جنوب شرق

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: سیستان و بلوچستان در تمامی خدمات تشخیصی، مراقبت و درمان سل رایگان در جنوب شرق پیشگام است.
به گزارش پهره خداداد شیخ زاده در گفتگو با خبرنگار عصرهامون بیان کرد: به دنبال مشاهده اهمیت رو به افزایش سل به عنوان یک معضل بهداشت عمومی، سازمان جهانی بهداشت در سال ۱۹۹۱ این بیماری را یک اورژانس جهانی اعلام کرد و پیرو آن بخشنامه ادغام برنامه کنترل و مراقبت سل در نظام شبکه در سال ۱۳۶۹ از سوی اداره کل مبارزه با بیماری‌ها صادر وبه کلیه استان‌های کشور ابلاغ شد و به تبعیت از آن در دانشگاه زاهدان نیز این برنامه اجرا شد.  

وی افزود: برنامه‌ریزی و اجرا جهت اطلاع رسانی و آموزش عمومی، شروع درمان و پیگیری، نظارت و پایش بیماران و ثبت آمار و اطلاعات از جمله وظایف مرکز هماهنگ کننده سل است.  

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تصریح کرد: البته ذکر این نکته هم ضروروی است که خدمات آموزش، اطلاع‌رسانی، بیماریابی و شناسایی بیماران، پیگیری و درمان آنها توسط تمامی مراکز خدمات جامع سلامت شهری، روستایی، پایگاه سلامت و خانه‌های بهداشت انجام می‌شود و اجرای یکی از مهمترین استراتژی‌های برنامه سل یعنی درمان کوتاه مدت، (داتس) تحت نظارت مستقیم پرسنل بهداشتی توسط پرسنل بهداشتی این مراکز انجام می‌شود.

مراجعه زودهنگام بیمار عامل اصلی کنترل بیماری سل است

وی ادامه داد: داتس به زبان ساده‌تر یعنی طی دوره درمان برای اطمینان از مصرف دارو و پیشگیری از وخیم‌تر شدن بیماری و تبدیل آن به نوع مقاوم به درمان پرسنل بهداشتی به درب منزل بیمار مراجعه کرده و دارو تحت نظارت وی توسط بیمار مصرف می‌شود.  

شیخ زاده اذعان کرد: در سال ۱۴۰۱، بالغ بر ۷۵۰ بیمار در استان شناسایی شده‌اند که از این تعداد ۲۵۸ مورد مربوط به دانشگاه زاهدان است.  

وی گفت: مراقبت و درمان بیماران مبتلا به سل در نظام سلامت کشور، محدود به شهر یا مکان خاصی نیست و این خدمت حتی در زمان مسافرت بیمار نیز توسط همه مراکز بهداشتی درمانی شهری، روستایی و مراکز هماهنگ کننده سل که بیماربه آن مراجعه کند، ارائه می‌شود.  

این مقام مسئول تصریح کرد: تقریبا تشخیص سل در تمامی آزمایشگاه‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی انجام می‌شود و کلیه خدمات تشخیصی، مراقبت و درمان سل رایگان است.

کشورهای همسایه عامل اصلی بروز بیماری سل در سیستان و بلوچستان هستند

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به دلیل بالا بودن آمار سل در استان اظهار کرد: همسایگی ایران با دو کشور افغانستان و پاکستان که جزو کشورهای آلوده جهان از نظر بار بیماری سل هستند، باعث بالا بودن این آمار در استان است و به همین دلیل تقریبا سالیانه کمپین‌های غربالگری متعدد درسطح دانشگاه‌های استان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه راه اصلی انتقال این بیماری از طریق تنفس است، افزود: قطره‌های تنفسی آلوده به میکروب سل از فرد مبتلا از طریق سرفه، عطسه، خنده و حتی صحبت کردن در محیط اطراف بیمار پخش و به دیگران منتقل می‌شود.

شیخ زاده بیان کرد: با رعایت بهداشت فردی و انجام رفتارهای سالم بهداشتی مثل: رعایت آداب سرفه و عطسه، نریختن آب دهان و بینی در محیط، تهویه و نور کافی در محیط زندگی، تغذیه صحیح و فعالیت بدنی، تزریق واکسن BCG به همه نوزادان در زمان تولد و تشخیص و درمان به موقع بیماران و حمایت از آنها در طول دوره درمان می‌توان از مبتلاشدن به این بیماری جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: مطابق با سایر برنامه‌های حوزه سلامت، بیماری سل نیز از مواردی هست که به صورت روتین در برنامه‌های مدون آموزشی مراکز بهداشتی روستایی و شهری وجود داشته که شامل آموزش و اطلاع رسانی به ادارات از طریق فرمانداری‌ها، برگزاری جلسات آموزشی در مدارس و دانشگاه‌ها، اموزش در زندانها و مراکز تحت پوشش بهزیستی و… است.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: مهمترین علامت بیماری سل، سرفه مداوم بیشتر از دو هفته، خلط خونی، درد قفسه سینه، ضعف یا خستگی زیاد، کاهش اشتها و کاهش وزن،
و تب گاهاً همراه با لرز و عرق شبانه است.

شیخ زاده خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود با بالا بردن آگاهی و اطلاعاتمان از بیماری سل و آموزش و انتقال این اطلاعات به دیگران، در حذف منابع انتشار و کاهش بیماری در جامعه، کمک کنیم.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcgut9qxak93y4.rpra.html
 
کد مطلب: 430924
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *