دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ ۱۱:۴۱
۰
سل بیماری مهلک اما قابل‌درمان است؛

درمان رایگان ۱۵۰ بیمار مبتلا به سل در زاهدان

سل گرچه یک بیماری مهلک و در برخی مواقع کشنده است؛ اما امروزه با تولید داروهای مؤثر قابل‌درمان است.
درمان رایگان ۱۵۰ بیمار مبتلا به سل در زاهدان
به گزارش پایگاه خبری پهره به نقل از عصرهامون، سل یکی از شایع‌ترین بیماری‌های ریوی است که اگر در زمان درستی تشخیص داده شود، قابل‌درمان است. این بیماری وسیلهٔ باکتری به نام مایکوباکتریوم توبرکلوزیس در بدن ایجاد می‌شود و اندام‌های مختلفی از جمله ریه‌ها را درگیر می‌کند.
 
بیماری سل، یک بیماری عفونی باکتریایی است که از طریق واردشدن قطرات ریز پخش شده در هوا، توسط سرفه یا عطسه فرد مبتلا منتشر می‌شود. بیماری سل جزو دسته بیماری‌های تنفسی است و به طور مستقیم، ریه را درگیر می‌کند. ولی، در موارد حاد، عوارضی را برای دیگر اعضای بدن مانند: غدد، شکم، استخوان‌ها و سیستم عصبی به همراه دارد.
 
هر ساله، ۱۰ میلیون نفر در سراسر جهان از طریق واردشدن باکتری عامل سل، مایکوباکتریوم توبرکلوزیس، به این بیماری مبتلا می‌شوند و نزدیک به ۱.۵ میلیون نفر از آن‌ها جان خود را از دست می‌دهند، اما امروزه با تولیدداروهای مؤثر این روند تغییر پیدا کرده و در حال حاضر این بیماری قابل‌درمان بوده و به عبارتی بیماری علاج‌پذیر است.
 
۱۵۰ بیمار مبتلا به سل در محدوده دانشگاه علوم پزشکی زاهدان شناسایی شدند
از ابتدای سال جاری تا کنون ۱۵۰ بیمار مبتلا به سل در محدوده دانشگاه علوم پزشکی زاهدان شناسایی شده‌اند که کنترل و درمان آنها به‌صورت رایگان در حال انجام است.
 
حبیب غزنوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: ۵۰ درصد از این بیماران که شناسایی شده‌اند، ریه‌های بسیار آسیب‌دیده دارند و همچنین در بین مبتلایان به سل ۳۳ درصد را اتباع بیگانه تشکیل می‌دهند.
 
وی افزود: از مجموع بیمارانی که سالیانه در شهرهای زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان شناسایی می‌شوند هفتاد درصد مربوط به زاهدان است.
 
غزنوی تصریح کرد: در مرکز هماهنگ‌کننده سل شهرستان زاهدان غربالگری، بیماریابی و تشخیص و کنترل و درمان بیماران مبتلا به سل به‌صورت کاملاً رایگان انجام می‌شود.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از شناسایی و درمان رایگان ۳۳ بیمار غیرایرانی مبتلا به سل در سال جاری در کمپین غربالگری بیماری سل خبر داد و گفت: در کمپین غربالگری «سل» که طی سال جاری در محدوده دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در حال انجام است، بالغ بر ۶۰ هزار نفر از اتباع بیگانه بالای ۱۲ سال غربالگری شده‌اند که ۱۲۰۰ فرد مشکوک به سل شناسایی و پس از بررسی‌های تشخیصی انجام شده ۳۳ مورد مثبت سل ریوی گزارش شده است.
 
وی ادامه داد: هر فرد دارای علامت باسابقه سرفه بیش از ۲ هفته، تعریق شبانه، کاهش وزن و... باید جهت بررسی بیشتر به نزدیک‌ترین مرکز ارائه‌دهنده خدمت مراجعه کند.
 
غزنوی گفت: کمپین غربالگری «سل» در جمعیت افاغنه بالای ۱۲ سال در مراکز حاشیه شهر زاهدان از ابتدای تیرماه سال جاری آغاز و تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی ادامه دارد.
وی ادامه داد: این طرح در ۷ مرکز و با تعداد ۸۵ تیم عملیاتی متشکل از کارکنان مرکز بهداشت زاهدان و «داوطلبین سلامت» به‌صورت حضور درب منزل در حال انجام است و تاکنون ۹۵ درصد از جمعیت هدف (غیرایرانی) ساکن زاهدان از نظر ابتلا به «سل» غربالگری شده‌اند.
 
انتهای خبر/  https://asrehamoon.ir/vdcewe8zfjh8pfi.b9bj.html
 
کد مطلب: 430835