چهارشنبه ۳ آبان ۱۴۰۲ ۰۹:۲۰
۰
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان خبر داد:

کارگاه‌های ساختمانی محل وقوع بیشترین حوادث ناشی از کار

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان گفت: بیشترین میزان وقوع حوادث شغلی یا حوادث ناشی از کار در کارگاه‌های ساختمانی است و این موضوع، اهمیت رعایت نکات ایمنی را نشان می‌دهد.
کارگاه‌های ساختمانی محل وقوع بیشترین حوادث ناشی از کار
به گزارش پایگاه خبری پهره به نقل از روابط‌عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان، خلیل احمد سلامی بیان کرد: در سال ۱۴۰۰، حدود ۷۵ درصد حوادث استان در کارگاه‌های ساختمانی رخ داد که با انجام بازرسی‌های هدفمند و مستمر بازرسان کار، این آمار در سال ۱۴۰۱ به میزان ۳۱ درصد کاهش یافت و به ۴۴ درصد رسید.

وی افزود: در نیمه نخست امسال،۴ هزار و ۷۶۳ مورد بازرسی از کارگاه‌های ساختمانی و واحدهای صنعتی و تولیدی و خدماتی و همچنین معادن در سیستان و بلوچستان انجام شده است که در مقایسه با سال قبل‌تر، هشت درصد افزایش تعداد بازرسی‌ها را شاهد هستیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه برگزاری دوره‌های آموزشی ایمنی برای کارگران، کارفرمایان و پیمانکاران و مسئولان ایمنی کارگاه‌ها در سال گذشته به میزان ۱۰۵ هزار نفرساعت انجام شده است، ادامه داد: با استفاده از ظرفیت سازمان‌ها و نهادها در حوزه صیانت از نیروهای کار و افزایش نظارت‌ها و برگزاری دوره‌های تخصصی برای تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و آموزش ایمنی در واحدهای عمرانی و اقتصادی، تلاش می‌کنیم از بروز حوادث کارگاهی پیشگیری شود.

سلامی گفت: طبق ماده ۱۰۵ قانون کار، هر گاه در حین بازرسی به تشخیص بازرس کار یا کارشناس بهداشت حرفه‌ای احتمال وقوع حادثه و یا بروز خطر در کارگاه داده شود، بازرس کار یا کارشناس بهداشت حرفه‌ای مکلف هستند مراتب را فوراً و کتباً به کارفرما یا نماینده او و نیز به رئیس مستقیم خود اطلاع دهند.

وی افزود: تبصره یک این ماده‌قانونی تصریح می‌کند که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی، حسب مورد گزارش بازرسان کار و کارشناسان بهداشت حرفه‌ای از دادسرای عمومی محل و در صورت عدم تشکیل دادسرا از دادگاه عمومی محل تقاضا خواهند کرد فوراً قرار تعطیل و لاک‌ومهر تمام یا قسمتی از کارگاه را صادر کند. همچنین دادستان نیز بلافاصله نسبت به صدور قرار اقدام و قرار مذکور پس از ابلاغ قابل‌اجرا است.

سلامی خاطر نشان کرد: دستور رفع تعطیل توسط مرجع مزبور در صورتی صادر خواهد شد که بازرس کار یا کارشناس بهداشت حرفه‌ای و یا کارشناسان ذی‌ربط دادگستری رفع نواقص و معایب موجود را تأیید کرده باشند.

سرپرست معاونت حقوق عامه دادستانی مرکز سیستان و بلوچستان نیز در این جلسه اظهار کرد: با عوامل ساخت‌وساز ساختمان‌های ناایمن بدون اغماض برخورد می‌شود.

 احمدزاده گفت: میزان ساخت‌وسازهای ساختمانی در شهرستان زاهدان زیاد است و افزایش بازرسی‌ها و نظارت‌ها از ابتدا تا پایان کار و همین‌طور کیفیت و میزان مصالح بکار رفته در طرح‌های ساختمانی اهمیت دو چندانی دارد، چرا که پای جان و مال مردم در میان است.

وی با قدردانی از تلاش اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در برگزاری دوره‌های آموزشی ایمنی، ادامه داد: آموزش و فرهنگ‌سازی یکی از اولویت‌های مهم در این استان است و همه دست‌اندرکاران باید آن را موردتوجه قرار دهند.

سرپرست معاونت حقوق عامه دادستانی مرکز سیستان و بلوچستان ادامه داد: تشکیل کارگروه صیانت از حقوق مردم در مقابل ساختمان‌های ناایمن را از طریق معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری برای شناسایی ساختمان‌های ناایمن و برخورد با عوامل حادثه‌ساز پیگیری می‌کنیم.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcefe8zwjh8pfi.b9bj.html
 
کد مطلب: 430865
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *