مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان خبر داد:

کارگاه‌های ساختمانی محل وقوع بیشترین حوادث ناشی از کار

3 آبان 1402 ساعت 9:20

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان گفت: بیشترین میزان وقوع حوادث شغلی یا حوادث ناشی از کار در کارگاه‌های ساختمانی است و این موضوع، اهمیت رعایت نکات ایمنی را نشان می‌دهد.


به گزارش پایگاه خبری پهره به نقل از روابط‌عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان، خلیل احمد سلامی بیان کرد: در سال ۱۴۰۰، حدود ۷۵ درصد حوادث استان در کارگاه‌های ساختمانی رخ داد که با انجام بازرسی‌های هدفمند و مستمر بازرسان کار، این آمار در سال ۱۴۰۱ به میزان ۳۱ درصد کاهش یافت و به ۴۴ درصد رسید.

وی افزود: در نیمه نخست امسال،۴ هزار و ۷۶۳ مورد بازرسی از کارگاه‌های ساختمانی و واحدهای صنعتی و تولیدی و خدماتی و همچنین معادن در سیستان و بلوچستان انجام شده است که در مقایسه با سال قبل‌تر، هشت درصد افزایش تعداد بازرسی‌ها را شاهد هستیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه برگزاری دوره‌های آموزشی ایمنی برای کارگران، کارفرمایان و پیمانکاران و مسئولان ایمنی کارگاه‌ها در سال گذشته به میزان ۱۰۵ هزار نفرساعت انجام شده است، ادامه داد: با استفاده از ظرفیت سازمان‌ها و نهادها در حوزه صیانت از نیروهای کار و افزایش نظارت‌ها و برگزاری دوره‌های تخصصی برای تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و آموزش ایمنی در واحدهای عمرانی و اقتصادی، تلاش می‌کنیم از بروز حوادث کارگاهی پیشگیری شود.

سلامی گفت: طبق ماده ۱۰۵ قانون کار، هر گاه در حین بازرسی به تشخیص بازرس کار یا کارشناس بهداشت حرفه‌ای احتمال وقوع حادثه و یا بروز خطر در کارگاه داده شود، بازرس کار یا کارشناس بهداشت حرفه‌ای مکلف هستند مراتب را فوراً و کتباً به کارفرما یا نماینده او و نیز به رئیس مستقیم خود اطلاع دهند.

وی افزود: تبصره یک این ماده‌قانونی تصریح می‌کند که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی، حسب مورد گزارش بازرسان کار و کارشناسان بهداشت حرفه‌ای از دادسرای عمومی محل و در صورت عدم تشکیل دادسرا از دادگاه عمومی محل تقاضا خواهند کرد فوراً قرار تعطیل و لاک‌ومهر تمام یا قسمتی از کارگاه را صادر کند. همچنین دادستان نیز بلافاصله نسبت به صدور قرار اقدام و قرار مذکور پس از ابلاغ قابل‌اجرا است.

سلامی خاطر نشان کرد: دستور رفع تعطیل توسط مرجع مزبور در صورتی صادر خواهد شد که بازرس کار یا کارشناس بهداشت حرفه‌ای و یا کارشناسان ذی‌ربط دادگستری رفع نواقص و معایب موجود را تأیید کرده باشند.

سرپرست معاونت حقوق عامه دادستانی مرکز سیستان و بلوچستان نیز در این جلسه اظهار کرد: با عوامل ساخت‌وساز ساختمان‌های ناایمن بدون اغماض برخورد می‌شود.

 احمدزاده گفت: میزان ساخت‌وسازهای ساختمانی در شهرستان زاهدان زیاد است و افزایش بازرسی‌ها و نظارت‌ها از ابتدا تا پایان کار و همین‌طور کیفیت و میزان مصالح بکار رفته در طرح‌های ساختمانی اهمیت دو چندانی دارد، چرا که پای جان و مال مردم در میان است.

وی با قدردانی از تلاش اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در برگزاری دوره‌های آموزشی ایمنی، ادامه داد: آموزش و فرهنگ‌سازی یکی از اولویت‌های مهم در این استان است و همه دست‌اندرکاران باید آن را موردتوجه قرار دهند.

سرپرست معاونت حقوق عامه دادستانی مرکز سیستان و بلوچستان ادامه داد: تشکیل کارگروه صیانت از حقوق مردم در مقابل ساختمان‌های ناایمن را از طریق معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری برای شناسایی ساختمان‌های ناایمن و برخورد با عوامل حادثه‌ساز پیگیری می‌کنیم.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcefe8zwjh8pfi.b9bj.html
 


کد مطلب: 430865

آدرس مطلب: https://www.pahreh.ir/news/430865/کارگاه-های-ساختمانی-محل-وقوع-بیشترین-حوادث-ناشی-کار

پهره
  https://www.pahreh.ir