يکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ ۰۷:۴۲
۰
روستاها اهرم‌های قدرتمند توسعه اقتصادی کشور هستند؛

توانمندسازی روستاهای سیستان و بلوچستان به سمت هوشمندسازی

در اجرای طرح روستای نوفن روستاهای سیستان و بلوچستان به سمت روستاهای هوشمند توانمندسازی می‌شوند.
توانمندسازی روستاهای سیستان و بلوچستان به سمت هوشمندسازی
به گزارش پایگاه خبری پهره به نقل از عصرهامون، در تقویم کشورمان ۱۵ مهر به‌عنوان روز روستا و عشایر نام‌گذاری شده است که نشان از اهمیت روستاها در توسعه کشور دارد، در واقع روستاها به‌عنوان موتور محرک برای اقتصاد کشور به شمار می‌روند.
 
روستاها از اجزای پایه‌ای و اساسی هر جامعه محسوب می‌شوند و گام برداشتن در مسیر توسعه و تعالی همه‌جانبه بدون توجه ویژه به این جزء اساسی ممکن نخواهد بود.
 
از روستاها به‌عنوان یکی از مؤلفه‌ها و اهرم‌های قدرتمند و اثرگذار در تسهیل و تسریع روند توسعه اقتصادی کشور و تحقق سیاست‌های موسوم به اقتصاد مقاومتی یاد می‌شود.
 
امروزه باتوجه‌به رشد بی‌سابقه کلان روستاها در کشورهای درحال‌توسعه و به دنبال آن ظهور مسائل و مشکلات فراوان، برنامه‌ریزی‌های توسعه بر اساس تأکید بر تقویت روستاها در امر توسعه معتقد هستند که با تقویت روستا می‌توان توسعه را به سایر قسمت‌های منطقه تزریق کرد و به‌نوعی تعادل و توازن را در سطح منطقه ایجاد کرد.
 
در این راستا در کشور ما اجرای طرح روستای «نوفن» باهدف ورود فناوری به کسب‌وکارهای روستایی، افزایش بهره‌وری و اشتغال فارغ‌التحصیلان و جلوگیری از مهاجرت جوانان در روستاها توسط صندوق کارآفرینی امید در حال عملیاتی‌شدن است.
 
طرحی که با عملیاتی‌شدن می‌تواند گامی مؤثر در راستای کاهش بیکاری و بهره‌ور کردن روستاها و انتقال فناوری‌های نوین به کسب‌وکارهای خرد و کوچک روستایی به شمار آید.
 
استان سیستان و بلوچستان پهناورترین استان کشور، بیشترین جمعیت روستایی را دارد که این موضوع مزیت و فرصتی است تا با تقویت روستاها، سکونت مردم در روستاها تثبیت شود.
 
محمدصادق حسنی مدیر توسعه زیست‌بوم کسب‌وکار صندوق کارآفرینی امید اسفندماه سال گذشته در دومین رویداد انتقال فناوری به روستا در سیستان و بلوچستان که در چابهار برگزار شد با اشاره به ظرفیت‌های این استان در توسعه کسب‌وکارهای روستایی، بیان کرده بود: تقویت مشاغل روستایی در این استان که نیمی از جمعیت آن روستانشین هستند باید بر پایه فناوری پیش رود تا رشد و توسعه اقتصاد جوامع محلی را در پی داشته باشد.
 
وی توسعه شیلات، گلخانه‌های محصولات کشاورزی و صنایع‌دستی را از مهم‌ترین بخش‌های حمایتی الگوی روستای «نوفن» در سیستان و بلوچستان برشمرد و عنوان کرده بود: با اجرای طرح روستای نوفن، مشاغل روستایی در این استان مورد حمایت بیشتری قرار خواهند گرفت.

تقویت روستاها یک اولویت مهم است
باتوجه‌به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالقوه‌ای که در عرصه کشاورزی در روستاهای سیستان و بلوچستان خصوصاً در جنوب این استان نظیر کشت میوه‌های گرمسیری، وجود نخلستان‌های خرما و باغات موز وجود دارد اجرای این طرح علاوه بر کمک به اشتغال و اقتصاد روستائیان می‌تواند موتور محرکی برای رشد و توسعه اقتصادی کشور محسوب شود.
 
محمد کرمی استاندار سیستان و بلوچستان نیز چندی پیش با تأکید بر اینکه تقویت روستاها یک اولویت مهم است اظهار کرد: همه دستگاه‌های اجرایی استان باید برای تقویت روستاها و مهاجرت معکوس به روستاها تلاش کنند.
 
وی تأکید کرد: باید با برنامه‌ریزی و تلاش دستگاه‌های اجرایی شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کنیم تا مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها شکل گیرد که در این راستا الگوی روستاهای هوشمند به‌عنوان پایلوت باید سریعاً برنامه‌ریزی شود تا بتوانیم برای بقیه روستاها نیز همان اقدامات را انجام دهیم.
 
در همین راستا در شهریورماه جاری کلنگ احداث اولین روستای هوشمند سیستان و بلوچستان در چاه‌شور از توابع شهرستان دلگان به زمین زده شد.
 
طرح هوشمندسازی روستایی در استان بر اساس سند آمایش سرزمینی و در جهت توانمندسازی اقتصادی روستاییان و توسعه درآمد خانوارهای روستایی، برای اولین‌بار و به‌صورت پایلوت در روستاهای چاه‌شور از توابع دلگان و تلخاب از توابع میرجاوه آغاز به فعالیت کرده است.
 
این طرح که باهدف تقویت سبک «زندگی معیشت محور» اجرا می‌شود و با واگذاری قطعات زمین با متراژ بالا و تأمین آب موردنیاز و تقویت تعاونی‌های دامداری، کشاورزی و محصولات تبدیلی، سعی در افزایش ارزش‌افزوده فرآورده‌های روستایی و اقتصاد روستاییان خواهد شد.
 
با اشاره به ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان در توسعه کسب‌وکارهای روستایی، اجرای طرح «روستای نوفن»، توسعه کسب‌وکارهای فناورانه در روستاهای می‌تواند تحول اقتصادی خوبی را برای استان و کشور به وجود آورد و این مهم می‌طلبد تا متولیان امر برای محقق‌شدن این امر در تمامی روستاهای سیستان و بلوچستان عزم جدی داشته باشند.
 
انتهای خبر/ س
کد مطلب: 430714
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *