شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ ۱۰:۳۳
۰
معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان:

چرخند حاره ای «شاهین» در نزدیک دریای عمان تشکیل شد

دوست محمد کلیم گفت: کم فشار حاره ای صبح امروز در حوالی مدار 23 درجه عرض شمالی به چرخند حاره ای تشکیل و از سوی کمیته طوفان کشورهای حاشیه اقیانوس هند به نام «شاهین» نامگذاری شد.
چرخند حاره ای «شاهین» در نزدیک دریای عمان تشکیل شد
به گزارش پهره دوست محمد کلیم، معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با عصرهامون اظهار کرد: بر اساس آخرین خروجی نقشه های پیش یابی و تحلیل تصاویر ماهواره پیش بینی می شود چرخند شاهین ضمن حرکت به سمت دریای عمان، در 24 ساعت آینده به یک چرخند سیکلونیک شدید تبدیل شود.

وی افزود: مدل های پیش یابی نشان می دهد که تا 48 ساعت آینده و در مناطق فراساحل بیشینه سرعت وزش باد ناشی از این چرخند به 110 تا بیش از 110 کیلومتر بر ساعت می رسد و بارش های رگباری آن تا حدود 300 میلی متر برآورد می شود.

معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: بررسی اطلاعات سینوپتیکی ایستگاه های هواشناسی شمال غرب هند نیز نشان می دهد که پیش از تبدیل کم فشار حاره ای به چرخند حاره ای ظرف 48 ساعت در ایستگاه های «راجکوت» 298، « وراوال» 225 و «باوناگار» 187 میلی متر باران ثبت شده است.

کلیم اضافه کرد: هم اکنون چرخند حاره ای «شاهین» در حوالی موقعیت 23 درجه عرض شمالی و 65 درجه عرض شرقی قرار دارد و با سرعت 25 کیلومتر بر ساعت به سمت دریای عمان در حرکت است.

وی گفت: هواشناسی هند نیز که محل تولد اولیه طوفان در این شبه قاره بوده است، پیش بینی کرده که چرخند حاره ای به سمت دریای عمان حرکت می کند.

معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: از امروز تا نیمه های هفته آینده محدودیت های شدید دریانوردی در جنوب کشور اعمال شده و فعالین دریایی از رفتن به دریا منع شده اند.

کلیم ادامه داد: امیدواریم با شدت گرفتن وزش بادهای 120 روزه در شمال استان مسیر حرکت چرخند حاره ای تغییر کند و از سواحل استان منحرف شود وگرنه شاهد بارش های شدید تا عمق زیادی از ساحل، وزش بادهای شدید، رگبار و رعدوبرق، بالاآمدن سطح آب دریا و افزایش ارتفاع موج و تلاطم دریا خواهیم بود.

وی تصریح کرد: بادهای 120 روزه از امروز در شمال استان شدت می گیرد و فردا به اوج خود می رسد به طوریکه پیش بینی می شود بیشینه سرعت باد در زابل به محدوده سرعت احتمالی طوفان حاره ای جنوب یعنی بیش از 110 کیلومتر بر ساعت برسد.

معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان عنوان کرد: در 30 سال اخیر تنها یک چرخند حاره ای به نام «گونو» به سواحل جنوب ایران برخورد کرده است.

کلیم ادامه داد: این چرخند در سال 2007 در عرض 15 درجه شمالی تشکیل شد و با پیشروی بیش از 1000 کیلومتر مسیر دریایی در بالاتر از عرض 25 درجه به سواحل استان هرمزگان برخورد کرد و از بین رفت.

وی درباره نامگذاری طوفان های حاره ای شمال اقیانوس هند نیز گفت: حدود 2 سال قبل با پیگیری جدی سازمان هواشناسی، ایران برای نخستین بار به عضویت کمیته طوفان کشورهای حاشیه اقیانوس هند که وظیفه پایش، پیش بینی و نامگذاری طوفان های حاره ای این منطقه را دارد، درآمد.

انتهای پیام/
کد مطلب: 428758
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *