يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ ۰۸:۳۸
۰
یک استاد دانشگاه: 

رمزگشايی از كودتای ۲۸ مرداد برای جوانان یک الزام است

عضو هئیت علمی دانشگاه گفت: رمزگشايی از كودتای ۲۸ مرداد با نگاهی به شرايط امروز برای جوانان یک الزام است.
رمزگشايی از كودتای ۲۸ مرداد برای جوانان یک الزام است
هاشم کامکار در گفتگو با خبرنگار پهره بیان کرد: جوانان عزیز و دانشجویان به زبان ساده داستان از این قرار است که تاریخ صد ساله اخیر کشور ما خودش یک دانشگاه بزرگ بصیرت افزایی است.

وی افزود: کافی است بزرگترهای ما، نخبگان، اساتید دانشگاه‌ها و علمای اسلام، معلمین عزیز مطالب را با زبان ساده برای نسل‌های بعد از خود رمزگشایی کنند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: ما باید به جوانان امروز بگوئیم که چگونه انگلیسها رضا قلدر را پیدا کردند و در او چه تونائیهایی دیدند که او را به مقام پادشاهی ایران رساندند و سپس از رضا شاه که در خدمت آنها بود چه تخلفی سر زد که پادشاه ایران را با ذلت و خفت به جزیره موریس تبعید کردند و حتی به پسرش که شاه جوان ایران شده بود اجازه ندادند پدر را مشایعت کند.

وی ادامه داد: باید به جوانانمان بگوئیم که چگونه انگلیسها از نوجوانی آموزش و راهبری شاه جوان محمد رضا شاه را برعهده گرفتند و چرا برای تکمیل آموزش‌ها چند سالی هم او را به انگلستان بردند.

کامکار عنوان کرد: در سال‌های اول سلطنت شاه جوان مقداری فضای سیاسی کشور بازتر بود و احزاب شروع به فعالیت کردند و نویسندگان و ناشرین روزنامه ها هم می‌توانستند نفسی بکشند و آزادتر قلم بزنند.

وی اظهار کرد: روزها و سالها گذشت تا در دوره  شانزدهم انتخابات آیت الله کاشانی و دکتر مصدق به مجلس راه یافتند و در آن‌جا بیشتر فرصت همکاری و تعامل پیدا کردند و برای مصلحت کشور اختلافات را کنار گذاشته و با کمک هم نهضت ملی شدن صنعت نفت را جلو بردند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: قطعا هیچ یک از کشورهای آمریکا، انگلیس و روسیه و عناصر خودفروخته ی داخلی شان (مثل همین الان آن موقع هم سازشکاران مواجب بگیر کم نبودند) از این اتحاد خرسند نبودند، لذا کارشکنی ها و اختلاف افکنی ها  از همه طرف شروع شد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهره های غربگرا نخست وزیر دست نشانده ی انگلیس ها رزم آرا بود که خیلی در مقابل نهضت ملی شدن نفت مقاومت می کرد و در اینجا بود که شهید خلیل طهماسبی از دلاوران فدائیان اسلام  در ۱۶ اسفند سال ۱۳۲۹ برای برداشتن این مانع بزرگ از جلوی مسیر انقلاب مردمی اقدام به کشتن رزم آرا کرد.

وی افزود: با همدلی و تلاش مردم و مبارزین بالاخره دکتر مصدق نخست وزیر ایران شد و تمام قدرت ارتش و دولت در اختیارش بود و می توانست از این قدرت به موقع و صحیح برای برکناری و تضعیف جایگاه مهره های خائن و خود فروخته  و وابسته به دول خارجی اقدام نماید. ولی قدر این فرصت را ندانست و بدتر از آن اینکه بخاطر اختلافی با شاه از مقامش استعفاء کرد و شاه هم که منتطر همین بود سریع حکم نخست وزیری را برای قوام السلطنه زد که در اینجا مورد اعتراض شدید آیت الله کاشانی و مردم قرار گرفت.

این استاد دانشگاه ادامه داد: سپس آیت الله کاشانی اعلام کرد اگر قوام نرود شخصا کفن پوشیده و اعلام جهاد خواهد کرد و مردم به خیابانها ریختند و صدها تن از مردم توسط سربازان شاه کشته و مجروح شدند و نهایتا با خروش مردم و حمایت روحانیت از مصدق شاه مجددا مصدق را نخست وزیر ایران اعلام کرد.

وی عنوان کرد: مردم خیلی خوشحال بودند چون دکتر مصدق را دوست داشتند و او را فردی دلسوز برای کشور  می شناختند خصوصا که مورد تائید و حمایت آیت الله کاشانی هم بود.

کامکار گفت: طبیعی است انگلیسها علنا و آمریکائی ها در پشت صحنه در خفا شروع به تفرقه افکنی و بزرگتمایی اختلافات کرده و سعی در بر هم زدن اتحاد به وجود آمده کردند و با مهره هایشان آنقدر به دولت دکتر مصدق آسیب زدند که مصدق تصمیم گرفت برای کاستن از فشار و شر انگلیسها باب مذاکره را با آمریکائی ها بازکند غافل از اینکه آنها هر دو دستشان در دست هم بود و هر دو چشم دیدن اتحاد مقدس آیت الله کاشانی و دکتر مصدق را نداشتند و سرانجام هم مانند عمرو عاص  نیرنگهای آنها جواب داد و با به خدمت گرفتن گروهی از اراذل اوباش کودتای ۲۸ مرداد را رقم زدند و دولتی را که مردم با خون شهدایشان به دست آورده بودند را سرنگون کردند.

وی با بیان اینکه این چهره واقعی دشمنان واقعی ماست، ادامه داد: الان هم  می بينيم چگونه قرآن ما را به آتش می کشند و شبانه روزی فعالند و دنبال اختلاف افکنی بین گروه‌های مختلف مسلمانان هستند.

وی اظهار کرد: آنها می خواهند برادران شیعه را به اهل سنت بدبین کنند و بالعکس پس ما باید حواسمان جمع باشد نگاه تمام شهدا و خانواده های شهدا به ماست.

وی گفت: در ضمن حضرت امام خمینی (ره) یکی از اشتباه‌های مصدق را  همین استفاده نکردن از قدرتش در زمانی که قدرت داشت می داند و مقام  معظم رهبری نیز به این نکته اشاره کردند با این مضمون که مصدق نباید به آمریکایی ها اعتماد می کرد و به نظرم این فرمایش کاملا صحیح است چون آمریکائی ها هرگز قابل اعتماد نبوده و نیستند.

کامکار بیان کرد: دیدیم چگونه ناجوانمردانه سردار دلها حاج قاسم سلیمانی عزیز ما را به شهادت رساندند و ابلهانه بزرگترین دشمن تروریستهای وحشی داعشی را به ناحق تروریست خواندند و اکنون که می بینیم دشمنان اسلام رو به زوال هستند ‌و الحمدلله که ظهور نزدیک است.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcgqw9q3ak93x4.rpra.html
کد مطلب: 430625
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *