دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۰:۴۱
۰
بیماری شایع در فصل گرما؛  

علائم گرمازدگی در تابستان را جدی بگیرید!

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی شهرستان ایرانشهر از آماده‌باش کامل اورژانس پیش بیمارستانی این دانشگاه برای مقابله با گرمازدگی خبر داد.  
علائم گرمازدگی در تابستان را جدی بگیرید!
به گزارش پهره در حقیقت گرمازدگی زمانی اتفاق می‌افتد که بدن انسان نمی‌تواند دمای خود را واپایش کند و در واقع دمای بدن به‌سرعت بالا می‌رود و مکانیسم تعریق از کار می‌افتد و بدن قادر به خنک‌شدن نیست.
 
 گرمازدگی جدی‌ترین شکل آسیب گرمایی است و یک اورژانس پزشکی محسوب می‌شود و با عوارضی مانند اختلال سیستم عصبی مرکزی بدن (پس از قرارگرفتن در معرض دمای بالا) رخ می‌دهد.
 
 از علائم رایج دیگر گرمازدگی می‌توان به حالت تهوع، تشنج، گیجی، بی‌نظمی و گاهی اوقات ازدست‌دادن هوشیاری و کما اشاره کرد.
 
 همچنین گرمازدگی ناشی از قرارگرفتن طولانی‌مدت در دمای بالا، معمولاً همراه با کم‌آبی است که منجر به ازکارافتادن سیستم کنترل دمای بدن می‌شود.
 
 اگر مشکوک هستید که فردی دچار این عارضه شده فوراً با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید و تا رسیدن امدادگران کمک‌های اولیه را انجام دهید.
 
 توصیه‌های بهداشتی گرمازدگی را جدی بگیرید
 
 
 علیرضا ایرندگانی رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی شهرستان ایرانشهر در گفتگو با خبرنگار ما گفت: باتوجه‌به افزایش دمای هوا، اورژانس پیش بیمارستانی ایرانشهر با ۹۱ پایگاه اورژانس شهری، جاده‌ای و هوایی برای مقابله با گرمازدگی در آماده‌باش کامل است.
 
 وی افزود: هر چند که گرمازدگی شیوع کمی دارد و قابل‌درمان است؛ اما در صورتی که درمان آن به تعویق بیفتد می‌تواند خطرآفرین شود.
 
 این مسئول ادامه داد: شهروندان حتی‌الامکان از حضور در فضای باز در ساعات اوج گرما خودداری کرده و در معرض مستقیم نور آفتاب قرار نگیرند.
 
 وی اضافه کرد: شهروندان گرامی برای مقابله با گرمازدگی به‌اندازه کافی آب بنوشند و در صورت نیاز و احساس ضعف و بی‌حالی سرگیجه با شماره ۱۱۵ تماس بگیرند.
 
 ایرندگانی عنوان کرد: بهتر است تا جای ممکن کودکان، زنان باردار، سالمندان و افراد دارای بیماری خاص در ساعات اوج گرما از منزل خارج نشوند.
 
 وی اظهار کرد: در حالت گرمازدگی بدن نمی‌تواند گرمای اضافی خود را دفع کند در نتیجه دمای بدن افزایش می‌یابد که این موضوع می‌تواند باعث آسیب به سایر اندام‌های بدن شود.
 
 رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر خاطرنشان کرد: فرد گرمازده باید در فضای سرد قرار بگیرد تا به‌صورت آهسته بدن خود را خنک کند و کم‌کم مایعات خنک بنوشد تا دچار معده درد نشود.

 
 انتهای خبر/
کد مطلب: 430595
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *