شنبه ۱۷ تير ۱۴۰۲ ۰۱:۵۲
۰
امام جمعه شهرستان ایرانشهر:

غدیر؛ پیمان برادری و تعهد دینی است

امام جمعه شهرستان ایرانشهر گفت: حضرت علی(ع) تنها لایق اخوت با پیامبر(ص) بود.
غدیر؛ پیمان برادری و تعهد دینی است










حجت‌الاسلام والمسلمین عیسی بزمانی در گفتگو با خبرنگار پهره بیان کرد: در خصوص عوامل و اسباب فضیلت برای اصحاب پیامبر(ص) می‌شود عوامل زیادی را شمرد و این عواملی که می‌تواند در جهت فضیلت اصحاب پیغمبر (ص) از آن‌ها یاد کنیم یکی سبقت در ایمان، خیلی‌ها بودند روزهای آخر به آن بزرگوار ایمان آوردند و کسانی بودند همان لحظات آخر که پیامبر(ص) می‌خواست جان دهد ملحق شدند و ایمان نیاوردند تا اینکه شمشیر بالای گردن آن‌ها بود و بعد از این‌که شمشیر بر بالای گردن آن‌ها آمد ایمان آوردند.

وی افزود: ممکن است کسی روز اولش را با دعوتی که پیامبر (ص) داشت آغاز کرد پس کسی که سبقت در ایمان دارد و بر آن کسی که آخر بوده مقدم است و کسانی که سبقت از مهاجرین و انصار و آن‌هایی که در آخر ملحق شدند فضیلتشان یکسان نیست یکی سبقت در ایمان و دیگری در هجرت داشته و برخی‌ها بودند دو هجرت انجام دادند یکی هجرت به حبشه و مدینه پس زحمت آن‌ها مضاعف بود.

این خطیب جمعه ادامه داد: یک عده به نصرت پیامبر(ص) فضیلت دارند اگر شما آن بزرگوار را گرامی ندارید خدا به کمک پیامبرش خواهد آمد و آن زمان مشرکین و قریش کسانی هستند که جان خود را کف دست می‌گیرند تا پیامبر(ص) سالم از مدینه خارج شود.

وی اضافه کرد: در جنگ احد حضرت علی(ع) را پیامبر(ص) صدا می‌زند و در آن جنگ فاصله زخم‌ها آنقدر زیاد بود که کسی که آنها را بخیه می‌کرد نمی‌توانست امکان بخیه وجود نداشت پاره می‌شد ولی امیرمومنان در مقابل دشمن به نحوی ایستاد که فاصله زخم‌هایش بیش از ۹۰ زخم بود.

امام جمعه ایرانشهر تصریح کرد: در عرصه‌های مختلف  میدان‌داری امام علی(ع) را مشاهده می‌کنیم که همیشه وسط میدان بوده و اینجاست که عبادت او از جن و انس بالاتر می‌شود.

وی عنوان کرد: عده‌ای با پیامبر(ص) فامیل و قوم  بودند و این هم فضیلتی بود که داشتند و یک عده در علم به قرآن بر دیگری برتری داشتند و حافظ قرآن بودند، شهدای احد را وقتی می‌خواستند دفن کنند پیامبر(ص) دستور داد حافظان را با هم دفن کنید آن‌هایی که حافظ قرآن هستند این امتیاز را دارند که با هم دفن کنید یک فضیلت در محضر قرآن بودن در رابطه با زهد و دنیا گزیری همین است در رابطه قضاوت همینطور می‌شود.

حجت‌الاسلام بزمانی خاطرنشان کرد: اصحاب را می‌توان در رابطه با فضیلت‌هایی که دارند با اسباب و عوامل فراوانی آن‌ها را مقیاس کنند یکی فضیلتش بالاتر و یکی پایین‌تر در این فضیلت‌هایی که برای شما مردم علی ابن ابیطالب(ع) با سایر اصحاب شراکتی دارد بیشترین سهم را دارا است.

امام جمعه ایرانشهر اظهار کرد: پیامبر(ص) فرموده وقتی که اصحاب با یکدیگر عهد برادری بستند همه این‌ها با یکدیگر برادر هستند و حضرت علی (ع) به رسول خدا گفت که به فکر ما هم هستی یا نه همه را به عهد برادری درآوردی اما برای من فکر نکردی رسول خدا (ص) فرمود: برای پیامبر خدا آیا کسی که در کنار پیامبر هماورد روی زمین باشد پیدا می‌کنید؟ پیامبر کسی را به عنوان برادر خودش انتخاب می‌کند آن کس علی بن ابیطالب است.

وی با بیان اينکه حضرت علی (ع) در روز بزرگ عید غدیر خم به عنوان جانشین پیامبر(ص) معرفی شد، گفت: یک روز مرغی را کباب کردند خدمت پیامبر(ص) آوردند و در آن وقت پیامبر (ص) دست به دعا برداشت خدایا این مرغ آماده آورده‌اند پیش من محبوب‌ترین خلقت را از این در وارد کن که در خوردن با این مرغ با من شریک شود در را زدند رفتند دیدند علی بن ابیطالب(ع) است.

بزمانی عنوان کرد: امیدوارم خدای سبحان این ارادت‌ها، محبت‌ها، عشق و اراده‌ای که نسبت به اهل بیت پیامبر (ص) است مورد رضایت حضرت حق واقع شود و همه ما بهره‌مند از الطاف و عنایات حضرت حق شویم.

انتهای خبر/
کد مطلب: 430540
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *