شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ ۰۹:۴۵
۰
معاونت برنامه ریزی و توسعه فرمانداری ویژه ایرانشهر؛

آنفلوانزای پرندگان در کمین است / بر واحدهای پرورشی طیور و زیستگاه های پرندگان نظارت کامل انجام شود

عبدالخالق آهوپا گفت: فروش و کشتار مرغ زنده ممنوع و غیر قانونی است و با متخلفین در این زمینه برخورد قانونی خواهد شد.
آنفلوانزای پرندگان در کمین است / بر واحدهای پرورشی طیور و زیستگاه های پرندگان نظارت کامل انجام شود





عبدالخالق آهوپا، معاونت برنامه ریزی و توسعه فرمانداری ویژه ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار پهره بیان کرد: دستگاه های اجرایی عضو ستاد پیشگیری از آنفولانزا باید نسبت به معرفی نماینده ثابت جهت عضویت در ستاد آنفلوانزای فوق حاد این شهرستان اقدام کنند.

وی افزود: در صورت بروز بیماری نماینده تام الاختیار اعضای ستاد در کانون آلوده حضور داشته باشد و برابر شرح وظایف اعلامی در جلسه اقدام کند.


این مقام مسئول تصریح کرد: نظارت کامل بر واحد های پرورشی طیور در خصوص چک کردن رعایت پروتکل های بهداشتی قرنطینه ای انجام شود. 

وی اضافه کرد: با توجه به نیاز داشتن هوشیاری در شناسایی و برخورد با بیماری مذکور آموزش های لازم در خصوص علائم بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به دهیاران و شوراها داده شود تا در صورت مشاهد علائم بیماری مراتب را در اسرع وقت به اداره دامپزشکی منعکس کنند. 

آهوپا خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت انتقال عوامل بیماری زا توسط خودروهای غیر مجاز حمل کننده دام و طیور و فرآورده های خام دامی از صدور بارنامه برای خودرو حاصل دام و طیور و فرآورد های آن ها در صورت نداشتن گواهی حمل بهداشتی قرنطینه ای دامپزشکی خودداری به عمل آید. 

وی عنوان کرد: اقدامات خیرین در خصوص واگذاری دام و طیور به روستائیان و عشایر باید با هماهنگی اداره دامپزشکی و اخذ مجوز های قانونی مربوطه صورت بگیرد.

به گفته آهوپا؛ خودرو های حامل طیور و فرآورد های آن باید دارای مجوز حمل بهداشتی قرنطیه ای دامپزشکی باشند و در صورت حمل غیر مجاز، خودرو مذکور توقیف و مراتب به اداره دامپزشکی شهرستان ایرانشهر گزارش شود.   

وی تصریح کرد: جهت جلوگیری از ابتلای موارد انسانی به بیماری آنفلوانزای پرندگان به روستائیان و کارگران، باید به مرغداری ها روش های حفاظت شخصی آموزش داده شود. 

معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری ایرانشهر گفت: در صورت مشاهده هر گونه تلفات غیر عادی در پرندگان بومی و وحشی مراتب در اسرع وقت به اداره دامپزشکی شهرستان جهت انجام اقدامات لازم گزارش ارائه شود. 

 وی عنوان کرد: جهت نظارت بر روند بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بازدید های مشترک از زیستگاه های پرندگان مهاجر وحشی انجام بگیرد. 

وی اضافه کرد: با توجه به این موضوع که زنده فروشی مرغ، کاری غیر اصولی و غیر بهداشتی بوده و باعث به خطر انداختن سلامت عمومی می شود. 


آهوپا خاطرنشان کرد: فرهنگ سازی لازم جهت تشویق مردم به مصرف گوشت، مرغ کشتار روز بسته بندی شده و شناساندن خطرات ناشی از زنده فروشی مرغ صورت بپذیرد.

انتهای پیام/
کد مطلب: 430182
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *