پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۹ ۰۸:۴۹
۰
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ایرانشهر:

آنفلوانزای پرندگان در مراکز پرورش طیور کمین کرده است/هشدارهای بهداشتی را جدی بگیرید

محمد امین حسینی گفت: رعایت دقیق اصول امنیت زیستی توسط پرورش‌دهندگان طیور با هدف مقابله با ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سیستان و بلوچستان ضرروی است.
آنفلوانزای پرندگان در مراکز پرورش طیور کمین کرده است/هشدارهای بهداشتی را جدی بگیرید
محمد امین حسینی، رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار پهره بیان کرد: آنفلوانزای پرندگان یکی از مهم ترین بیماری های مشترک بین طیور و انسان بوده که علاوه بر خسارت اقتصادی قابل توجه به صنعت طیور، از جنبه بهداشت عمومی واجد اهمیت است.

وی افزود: رخداد بیماری آنفلوانزای فوق حاد در طیور کشورهای همسایه و برابر اعلام‌های قبلی در بازه زمانی سال ۱۴۰۰ – ۱۳۹۹ احتمال ورود و هجوم ویروس H5N8 به طیور روستایی و صنعتی کشور و استان سیستان و بلوچستان بسیار بالا بوده و ضرورت دارد ارگان های ذیربط آمادگی کامل خود را برای مقابله با کانون‌ها حفظ کنند.

رئیس اداره دامپزشکی ایرانشهر ادامه داد: با توجه به کمبود نهاده‌های دامی از جمله سویا و ذرت و احتمال انتقال بیماری از طریق جا به جایی‌ دان بین واحدهای مرغداری، از مرغداران درخواست می‌شود تا ضمن در نظر داشتن مخاطرات مربوط به جابجایی این مواد غذایی و کود، شرایط بهداشتی و قرنطینه‌ای را در سطح بالا رعایت کنند.

وی عنوان کرد: اجرای برنامه مایه کوبی و واکسیناسیون مرغداری ها بر عهده مالکین آنان بوده و با توجه به این که توزیع نهاده‌ های مصرفی این واحدها در سامانه بازارگاه براساس مجوز قرنطینه انجام می‌گیرد و حمل و جا به جایی واحدهای مذکور فقط جهت واکسینه صادر می شود.

حسینی در ادامه تصریح کرد: ضروری است مرغداران نسبت به انجام واکسیناسیون در اسرع وقت با هماهنگی اداره دامپزشکی شهرستان ایرانشهر اقدام کنند.


این مقام مسئول تصریح کرد: رصد و پایش غیر فعال مضاعف در مناطق با احتمال خطر بالا، از جمله راهبردهای کاهش مخاطرات بیماری است و بایستی تماس مستقیم و غیرمستقیم بین طیور خانگی و پرندگان وحشی محدود شده و نیز به منابع آب آشامیدنی این پرندگان توجه ویژه شود تا اطمینان کرد که آلوده نیستند یا قبل از استفاده به طور مناسب سالم‌ سازی می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: افزایش آگاهی و هوشیاری در بین دارندگان طیور، جمعیت عمومی، بازاریان، و سایر دست اندرکاران مرتبط، انجام اقدامات پیشگیرانه و همچنین گزارش و جمع آوری پرندگان بیمار به عنوان دیگر عوامل کاهش خطر بیماری آنفلوانزا فوق حاد بوده و با استفاده از واکسن می تواند، ایمنی بالا در برابر ویروس مذکور حاصل شود.

حسینی عنوان کرد: روستائیان در صورت مشاهده مرگ غیرطبیعی طیور بلافاصله مورد را به دامپزشکی شهرستان ایرانشهر اطلاع رسانی کنند.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ایرانشهر اضافه کرد: پرورش دهندگان طیور صنعتی موارد امنیت زیستی را رعایت و از انجام رفتارهای پرخطر پرهیز کنند و موارد تلفات غیرعادی، کاهش مصرف دان، کاهش مصرف آب و یا تولید در یک مزرعه پرورش را باید سریعا به اداره دامپزشکی گزارش دهند.

به گفته حسینی، کارکنان واحدهای پرورش طیور صنعتی از نگهداری هر نوع پرنده در منزل (خواه ماکیان و خواه پرندگان زینتی) به شدت پرهیز کنند.

انتهای پیام/
کد مطلب: 427220
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *