شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۵ ۱۲:۲۷
۰

توافق نظامی سئول و واشنگتن مردم کره جنوبی را به خیابان کشاند

با اعلام خبر مربوط به استقرار سامانه موشکی آمریکایی «تاد» در خاک کره جنوبی گروهی از مردم و فعالان ضد جنگ در این کشور دست به تجمع و راهپیمایی اعتراض آمیز زدند.
توافق نظامی سئول و واشنگتن مردم کره جنوبی را به خیابان کشاند
توافق نظامی سئول و واشنگتن مردم کره جنوبی را به خیابان کشاند
به گزارش پایگاه خبری پهره: این تظاهرات پس از آن صورت گرفت که کره جنوبی و آمریکا اعلام کردند در تلاش برای مقابله با تهدیدهای احتمالی پیونگ یانگ، برای استقرار سامانه موشکی مورد نظر در شبه جزیره کره به توافق رسمی دست یافته‌اند.
کره جنوبی و آمریکا روز گذشته (جمعه) با صدور بیانیه ای مشترک اعلام کردند که هدف از استقرار تاد صرفا برای رویارویی با تهدیدهای هسته‌ای و موشکی کره شمالی است.
به همین خاطر مردم کره جنوبی طی دیروز و امروز در برخی از شهرهای این کشور از جمله در شهر سئول پایتخت این کشور تجمع کرده و خواستار رها کردن چنین برنامه ای شده اند.
مخالفان اجرای طرح یاد شده، تاکید کرده اند که سامانه دفاعی مذکور نه تنها عاری سازی هسته ای را به دنبال ندارد بلکه بر تنش ها در شبه جزیره کره می افزاید.
شهروندان معترض کره جنوبی نوشته هایی در دست داشتند که نشانه مخالفت و رای منفی آنها به سامانه آمریکایی «تاد» است.
به غیر از شهروندان کره جنوبی؛ کره شمالی هم با صدور بیانیه ای مخالفت شدید خود را با این اقدام آمریکا اعلام کرده و آن را نشانه دیگری از سیاست خصمانه واشنگتن در قبال خود دانسته است.
از روسیه خبر می رسد که این کشور هم استقرار این سامانه دفاعی موشکی را تلاشی برای بر هم زدن توازن امنیتی و نظامی منطقه به نفع آمریکا دانسته است.
اما در چین مخالفت ها به اوج خود رسیده و وزارت خارجه این کشور با صدور بیانیه ای استقرار این سامانه و تصمیمات آمریکا و کره جنوبی در این باره را محکوم کرده است.
این کشور همچنین سفیران آمریکا و کره جنوبی را به وزارت خارجه احضار کرده و مراتب اعتراض رسمی را به آنها ابلاغ کرده است.
انتظار می رود که در روزهای آینده موجی از مخالفت های گسترده در منطقه برضد سامانه موشکی ضد بالستیک آمریکا به راه بیفتد.
بر اساس اعلام وزارت دفاع آمریکا و کره جنوبی، دو کشور در مراحل نهایی انتخاب محل استقرار تاد در کره جنوبی هستند و این سامانه موشکی ضد بالستیک تا پایان سال آینده میلادی (2017) عملیاتی خواهد شد.   منبع ایرنا    
کد مطلب: 1573
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *