دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ ۱۳:۰۴
۰
نگاهی به کارنامه درخشان انقلاب اسلامی؛

جمهوری اسلامی ایران معادلات جهانی را تغییر داد/کوتاهی دست سودجویان از منافع کشور به برکت انقلاب

انقلاب اسلامی ایران علاوه بر دستاوردهای بی بدیلش در عرصه های مختلف، معادلات جهانی را تغییر داد و باعث کوتاهی دست سودجویان از منافع کشور شد.
جمهوری اسلامی ایران معادلات جهانی را تغییر داد/کوتاهی دست سودجویان از منافع کشور به برکت انقلاب
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون؛ بیش از چهار دهه است که ایران اسلامی در عرصه های مختلف خوش می درخشد، ثمره های درخشانی که به برکت انقلاب حاصل شده و با رهنمودهای مقام معظم رهبری، بیش از گذشته عزت و اقتدار ملی را به رخ جهانیان کشیده است.

عدم وابستگی به قدرت های خارجی یکی از مهم ترین اتفاق هایی است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به ثمر نشست و امکان توسعه پایدار را برای جمهوری اسلامی ایران فراهم کرد، اتفاقی که بهره گیری از توان نیروهای داخلی را به همراه داشت و ایران را به الگویی برای سایر کشورهای منطقه تبدیل کرد.

آری انقلاب اسلامی بر اساس آرمان هایی که راه اندازی شده بود، تداوم یافت و همچنان به راه خود ادامه خواهد داد، انقلابی مردمی که برابری اجتماعی و توجه به حقوق ملت را اولویت خود قرار داد و این رمز موفقیتش بود.

این در حالی است که تا قبل از انقلاب نه تنها مردم مورد توجه شاه نبودند، بلکه به غیر ایرانی ها توجه بیشتری می شد و در واقع این بیگانگان بودند که از منافع کشورمان بهره مند می شدند. 

تکیه رژیم پهلوی به قدرت های بیگانه
 
ضیا خزایی، کارشناس مسائل سیاسی در این باره در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: در مورد انقلاب اسلامی ایران که در سال 57 صورت گرفت، بحث های متفاوتی مطرح می شود که چرا اتفاق افتاد، یکی از  مباحثی که می توان به آن اشاره کرد نظریه توسعه ناموزون است که در زمان قبل از پیروزی انقلاب در رژیم پهلوی ما شاهد توسعه یک جانبه و وابسته در حوزه اقتصاد بودیم.
 
وی افزود: در حقیقت در زمان رژیم پهلوی شاهد پیشرفت صنعتی از نوع وابسته بودیم و طاغوتیان در آن زمان از نظر فرهنگی و سیاسی حاضر نبودند که ایران را توسعه دهند.
 
کارشناس مسائل سیاسی با بیان این که در زمان شاهنشاهی کشور از نظر سیاسی و فرهنگی پیشرفتی نکرده و عقب تر از بعد اقتصادی بود، گفت: مسئله تضاد بین بخش سیاسی که دارای عقب ماندگی هایی بود، با اقتصادی که مقداری توسعه پیدا کرد، در کنار هم باعث پیروزی انقلاب اسلامی شد.
 
وی اضافه کرد: یکی دیگر از مسائلی که سبب نابودی رژیم پهلوی شد، بی توجه بودن به قدرت مردم بود، چراکه اعتنایی به خواست و اراده آنان نداشتند، این مسئله یک امر طبیعی است که اگر دولتی به ملت خود تکیه نداشته باشد به اجبار به قدرت های خارجی متکی می شود.
 
خزایی تصریح کرد: قبل از پیروزی انقلاب رژیم پهلوی وابستگی فراوانی به قدرت های خارجی از جمله آمریکا، انگلستان داشت و انگلیسی ها در آن زمان دست برتری به آمریکایی ها داشتند و در برخی مواقع نیز کشورهای بیگانه برای این که خودشان را حفظ کنند، به سمت و سوی نیروی سوم گرایش پیدا می کردند.
 
وی با  بیان این که گاهی رضا شاه برای حفظ خود به آلمان گرایش پیدا می کرد و همین عامل یکی از دلایل سقوطش بود، عنوان کرد: بی توجهی رژیم پهلوی به قدرت و اراده مردم ایران باعث شد که آنان به سمت قدرت های خارجی گرایش پیدا کنند و این مسئله هم طبیعی بود که قدرت ها در مواقع اضطراری و سر به زنگاه از رژیم شاهنشاهی حمایت نکردند و شاه با خجالت و خفت و خواری مجبور شد کشور را ترک کند.
 
به گفته این این استاد دانشگاه، رضا شاه و محمد رضا پهلوی قوانین را رعایت نکردند و در بعد سیاسی به قدرت مردمی بی توجه بودند، اما به برکت انقلاب دولت هایی که روی کار می آید با خواست و اراده مردم انتخاب می شوند.
 
وی تصریح کرد: یکی از ابتکارات دولت های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، این بود که به خواست و اراده مردم توجه ویژه ای داشتند و نیاز نبود که به دولت های خارجی متکی شوند.
 
خزایی گفت: در اکثر مواقع دولت جمهوری اسلامی ایران، انگلستان و آمریکا را سر جای خودشان نشانده و این مسئله نشان دهنده این است که اگر  دولت ها قدرت مردمی را دست کم نگیرند و به آن ها متکی باشند، نیازی به بیگانگان ندارند.
 
این کارشناسی سیاسی اذعان کرد: انقلاب سال 57 درس های زیادی به ما یاد داد که یکی از آن ها این بود که توجه به قدرت عمومی مردم و اراده آن ها باعث می شود که نیروهای درونی و انرژی داخلی شان شکوفا شود و به تدریج در حوزه اقتصادی صنعتی توسعه پیدا کنیم.
 
وی عنوان کرد: در منطقه خلیج فارس پروژه و طرح های فراوانی در حیطه نفتی و گازی در دست اجرا بود که بیشتر اوقات توسط فرانسوی ها به دلیل تحریم های آمریکا رها شد، اما نیروهای داخلی و ملی ایران توانستند آن پروژه ها را اجرایی کنند و به بهره برداری برسانند، این پیشرفت و شکوفایی ناشی از قدرت داخلی است.
 
به گفته این کارشناس سیاسی، عدم وابستگی به قدرت های خارجی بسیار مهم است، این موضوع امکان توسعه پایدار را برای ایران فراهم می کند و درآینده هم می تواند الگوی برای سایر کشورهای منطقه باشد.
 
انقلاب اسلامی به یک باور برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد
 
احمد ملاشاهی، کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی نیز در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: انقلاب اسلامی ایران باعث تغییر معادلات جهان و کوتاه کردن دست سودجویان از منافع کشور شد.
 
وی افزود: انقلاب خمینی کبیر در چهل و دو سالگی در دوران رشد و شکوفایی قرار گرفته و به طور  قطع دشمن از این رویداد ناراضی و لرزان است.
 
ملاشاهی بیان کرد: شیطنت های استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا در چهار دهه گذشته نه تنها باعث کند نشدن مسیر انقلاب از آرمان های خود نشد، بلکه صدور انقلاب را تا قلب کشورهای گوناگون رقم زد.
 
وی تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم خدمات انقلاب اسلامی را بهتر درک کنیم، باید عقل خود را به کار بگیریم و وضعیت کشور را در قبل و بعد از انقلاب مقایسه کنیم.
 
این تحلیلگر سیاسی بیان کرد: انقلاب اسلامی امروز به یک باور برای تمام آزادی خواهان جهان تبدیل شده است، در حالی که کشورهای به ظاهر دلسوز جهان منفورتر از قبل می شوند.
 
وی گفت: حوادثی که انقلاب اسلامی پشت سر گذاشته است، هر کشور و جامعه ای را از پای در می آورد، لذا از آنجایی که اراده الهی پشت آن قرار دارد تاکنون گزندی از سوی دشمنان پیدا نکرده است.
 
ملاشاهی خاطرنشان کرد: امروز مردم در جامعه دارای عدالت اجتماعی، آزادی و استقلال هستند، در حالی که در رژیم پهلوی یک دیکتاتوری عجیبی شکل گرفته بود که مردم نتوانستند آن رفتار نامناسب حکومت را تحمل کنند.
 
وی بیان کرد: هر چند وضعیت اقتصادی مردم به واسطه برخی از تصمیمات اشتباه داخلی در شرایط مناسبی نیست، اما با حرکت در مسیر آرمان های انقلاب و انتخاب فرد اصلح در انتخابات پیش رو می توان آینده ای روشن را امیدوار بود.
 
انتهای پیام/
 
کد مطلب: 427812
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *