يکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ ۰۷:۳۸
۰
کام دیابتی‌ها با انسولین تولید ایران شیرین شود؛

سرگردانی دیابتی‌ها از نبود انسولین در ایرانشهر

شهروندان شهرستان ایرانشهر از نبود انسولین در داروخانه‌های این منطقه گلایه‌مند هستند.
سرگردانی دیابتی‌ها از نبود انسولین در ایرانشهر
به گزارش پایگاه خبری پهره  انسولین یک هورمون پروتئینی بوده که به عنوان دارو برای درمان قند خون بالا استفاده می‌شود.

در واقع انسولین در دیابت نوع یک، دیابت نوع دو، دیابت حاملگی و عوارض دیابت مانند کتواسیدوز دیابتی و بیماری‌های سندرم هایپراسمولار هیپرگلیسمیک استفاده می‌شود و همچنین این ماده به همراه گلوکز برای درمان سطح بالای پتاسیم خون استفاده می‌شود.

در افراد مبتلا به دیابت نوع یک، بدن انسولینی نمی‌سازد و در چنین زمانی فرد مبتلا باید انسولین مورد نیاز خود را روزانه تزریق کنند.

در دیابت نوع دو که ممکن است انسولین به مقدار کم ترشح شود و یا در بدن نسبت به عملکرد آن مقاومت وجود داشته باشد، بسته به شرایط کنترل قند خون و نظر پزشک، تزریق انسولین به تنهایی یا همراه با قرص‌های دیابت به منظور کنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ توسط پزشک معالج تجویز می‌شود.

با توجه به اهمیت این دارو و دریافت به موقع آن برای بیماران یک امر ضروری بوده، پس در هر استان و شهرستانی دانشگاه علوم پزشکی به ویژه بخش معاونت غذا و دارو در راستای تامین این دارو در داروخانه های هر منطقه تدابیر لازم را بیاندیشند.

کمبود انسولین در ایرانشهر از مشکلات بیماران دیابتی است

در این راستا در روزهای اخیر رستمی یکی از شهروندان ایرانشهری در گفتگو با خبرنگار پهره بیان کرد: چند روز قبل برای خرید یک عدد آمپول انسولین برای مادرم به داروخانه مراجعه کردم و هر داروخانه‌ای که رفتم متصدیان داروخانه گفتند این دارو موجود نیست‌.

وی افزود: بنده به عنوان یک شهروند از مسئولان و مدیران ذیربط خواهشی که دارم این است که به این مسئله رسیدگی فوری داشته باشند که برای تأمین یک آمپول باید به شهرستان‌های مجاور مراجعه کنیم که با توجه به شرایط معیشتی این کار علاوه بر اینکه هزینه بر بوده جان بیمار را هم به خطر می‌اندازد.

چرایی کمبود انسولین از زبان معاون غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر

در این راستا مرتضی اسماعیلی، معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهرستان ایرانشهر در گفتگو با خبرنگار پهره بیان کرد: در حال حاضر دو داروخانه مرجع، ایران و شفا انسولین ایرانی را توزیع می‌کنند.

وی افزود: منتها ممکن است مراجعه مراجعین به خاطر انسولین خارجی باشد ولی این سیاست کلی وزارتخانه است وقتی خودش انسولین ایرانی را تهیه کرده توزیع می‌کند و چون تولید مشابه خارجی را در ایران داریم نمونه خارجی را وارد نمی‌کند.

این مسئول ادامه داد: انسولین تولیدی ایرانی با خارجی هیچ فرقی با هم ندارند و کار هر دو یکسان است.

وی اضافه کرد: چون انسولین تولید ایرانی را داریم دیگر نیاز به وارد و توزیع نمونه خارجی این دارو نیست و با هم هیچ تفاوتی هم ندارند و از این نظر بیماران هیچ گونه نگرانی نداشته باشند.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcgxt9qwak93w4.rpra.html
 
کد مطلب: 430712
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *