چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ ۰۹:۳۰
۰
شنای سارقان در آب شرب مردم؛

انشعابات غیرمجاز، آب آبادان را قطع کرد/ بزرگ‌ترین روستای ایرانشهر در انتظار آب

افزایش جمعیت و انشعابات غیرمجاز دلیل کمبود آب در روستای آبادان منطقه ایرانشهر بوده که با افزایش میزان لوله‌گذاری این مشکل رفع می‌شود.
انشعابات غیرمجاز، آب آبادان را قطع کرد/ بزرگ‌ترین روستای ایرانشهر در انتظار آب
به گزارش پایگاه خبری پهره، قطعی‌های چندروزه و کاهش فشار آب شرب در روستای آبادان بخش دامن شهرستان ایرانشهر مدتی است باعث بروز مشکلاتی در زندگی روزمره مردم و ایجاد گلایه‌مندی شده است.

روستای آبادان در بخش دامن مدت زمانی است که از لحاظ تأمین آب دچار مشکلات زیادی بوده که مردم آن خواستار رسیدگی فوری به این مشکل هستند.

بحران بی‌آبی در روستای پرجمعیت آبادان در ایرانشهر
در این راستا دامنی یکی از شهروندان ساکن در روستای آبادان بخش دامن ایرانشهر در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: روستای آبادان در پنج‌کیلومتری این شهر با جمعیتی حدود چهارهزار نفر قرار دارد که با فرارسیدن تابستان و بی‌توجهی مسئولین ذی‌ربط با بحران شدید آب مواجه است.

وی افزود: در فصل گرم تابستان آب این روستا برای ساعت‌های متمادی قطع می‌شود و یا در حدی دچار افت فشار آب می‌شود که فشاری ندارد و شهروندان عملاً از انجام کارهایشان باز می‌مانند.

این شهروند ایرانشهری ادامه داد: اهالی این روستا از مسئولان آب و فاضلاب شهرستان ایرانشهر می‌خواهند به داد آن‌ها رسیده و همان فشاری را که بر مردم در هنگام گرفتن پول قبوض آب می‌آورند، همان تلاش را نیز برای دستیابی آب ساکنان این منطقه به آب که یکی از موارد ضروری در زندگی روزمره بوده داشته باشند.

طرح جهاد آبرسانی در روزهای آینده در روستای پایین‌دست آبادان انجام می‌شود
در این راستا محمدرضا کلکلی، مدیر آب و فاضلاب شهرستان ایرانشهر در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: در حقیقت روستای آبادان تقریباً بیش از هزار و صد نفر جمعیت دارد و یکی از بزرگ‌ترین روستاهای شهرستان ایرانشهر به شمار می‌رود که در زمان کمبود آب و کمک به اهالی این منطقه در قالب جهاد آبرسانی توسط قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) سپاه پاسداران به مجتمع آبرسانی غرب و شرق دامن در حال رساندن آب هستیم و از منطقه تیغ آب شروع کردیم و در واقع برای هشت روستای دامن این کار را انجام دادیم و در روزهای آینده در روستای پایین‌دست آبادان نیز انجام می‌شود.

وی افزود: دو روز گذشته که از سمت ایرانشهر که به سمت روستای آبادان می‌رویم بنده بازدیدی از محله کردی این منطقه داشتم که بیشترین آمار جمعیتی را دارا است و عمده دلیل مشکل کم‌آبی در این منطقه بوده که همین افزایش جمعیت از دلایل عمده بوده که در جریان کمبود آب تأثیر بسزایی دارد.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهرستان ایرانشهر اضافه کرد: در واقع روستای آبادان در سه قالب روستا بوده که فقط قسمت محله کردی تقریباً ۲۰۰ خانواری هستند که با معضل کمبود آب مواجه هستند و چون جمعیت آنها بالا رفته است و لوله موجود متناسب با آن جمعیت نمی‌باشد این مشکل به وجود آمده است.

این مقام مسئول ادامه داد: زمانی که در منطقه کردی لوله‌گذاری انجام شده مربوط به مدت‌زمان ۲۵ سال بوده که هنوز ۲۵ سال طی نشده و در مدت‌زمان پنج سال جمعیت این روستا ده برابر شده است؛ یعنی در این مکان بالغ بر ۲۰۰ خانوار جمعیت زندگی می‌کنند که در واقع لوله‌های آبرسانی که قبلاً برای این مسیر کار شده برای ده الی پانزده خانوار برنامه‌ریزی شده؛ اما در شرایط کنونی آمار جمعیتی که روند افزایشی داشته و به ۲۵۰ الی ۳۰۰ خانوار جمعیت رسیده این لوله‌ها به‌صورت صددرصد پاسخگوی این افزایش جمعیت نیستند.

وی اضافه کرد: در بازدیدهای صورت‌گرفته روستای آبادان مشخص شده که سه الی چهارتا شیرفلکه آب داریم که با فرماندار هم هماهنگی انجام شد که با این امکاناتی که داریم بتوانیم شبکه را با بحث جیره‌بندی مدیریت کنیم تا زمانی که جهاد آبرسانی بیاید و کار کمک‌رسانی را انجام بدهد.

کلکلی با بیان اینکه در شرایط فعلی با جیره‌بندی آب مشکل مردم این منطقه به‌صورت فعلی برطرف می‌شود، تصریح کرد: باتوجه‌به اینکه روستا آبادان، روستای بسیار بزرگی با جمعیت آماری بالا است بارها در راستای حل مشکل کمبود آب در این منطقه نقشه‌برداری هم انجام شده و نقشه به سپاه و ادارات ذی‌ربط استانی نیز تحویل داده شده است.

برای تأمین مخزن در این منطقه مشکلی نداریم
وی خاطرنشان کرد: در واقع برای حل مشکل مردم این منطقه قرار بر این شده که مشاور لیست اقلام و لوله‌های آب‌رسانی لازم را که در حدود یک الی ده روز گذشته لیست برداری کرده را برای تولید به کارخانه تحویل داده و اما چون حجم کار زیاد است تولید یک‌ماهه آن امکان‌پذیر نیست و انجام این کار مقداری زمان‌بر است.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان ایرانشهر با بیان اینکه برای تأمین مخزن در این منطقه مشکلی نداریم، اظهار کرد: تا زمانی که گروه سرکار بروند و در خصوص مخزن دو هزارمترمکعبی پیش‌بینی‌های لازمی که شده را به سرانجام برسانند تقریباً دو سال زمان برای ساخت آن لازم است.

وی با بیان اینکه اکنون با مخازن موجود مشکل مردم برطرف می‌شود، عنوان کرد: در واقع مشکل کمبود آب بیشتر در قسمت پایین‌دست برای ۲۰۰ خانوار در روستای آبادان بوده نه برای کل جمعیت این روستا و ساکنان این منطقه در شبانه‌روز ۲ الی ۳ ساعت آب دارند؛ اما این آب باتوجه‌به جمعیت بالای این منطقه بسیار کم است و دلیل عمده این مشکل افزایش جمعیت است.

وی اضافه کرد: در قسمت محله کردی از سمتی که از ایرانشهر به سمت روستای آبادان می‌رویم اگر ۲۰۰ خانوار جمعیت دارد فقط ۵۰ خانوار جمعیت به‌صورت مجاز از آب استفاده و بقیه به‌صورت غیرمجاز از آن استفاده می‌کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: هفته گذشته تعدادی از انشعابات غیرمجاز در این منطقه را قطع کردیم و دوباره برنامه داده شده که انشعابات غیرمجاز قطع شود تا وضعیت آب بهتر شود.

کلکلی با بیان اینکه ما فرهنگ‌سازی در زمینه عدم استفاده از انشعابات غیرمجاز آب در ایرانشهر توسط اداره آب و فاضلاب انجام شده، بیان کرد: اما متأسفانه هنوز هم این چنین مواردی مشاهده می‌شود و حتی پیش شورا و دهیار مراجعه کردیم و در خود دهیاری با بخشدار پیگیر رفع مشکل کمبود آب منطقه دامن بودیم و با مردم در راستای انشعابات غیرمجاز و قطعی آن صحبت شده و از اعضای شورا، معتمدین و ریش‌سفیدان خواسته شده که در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

وی گفت: هر کسی لوله‌های آب را سوراخ می‌کند و انشعاب را به‌صورت قانونی دریافت نمی‌کند باید بداند که این کار به‌صورت استاندارد نیست و با کلی هدررفت آب همراه است.

مدیر امور آب فاضلاب شهرستان ایرانشهر عنوان کرد: در بازدیدهایی که داشتیم کلی انشعابات غیرمجاز مشاهده شده که قرار شده از طریق قانون پیگیری کنیم و تا آخر این هفته یا هفته آینده اکیپ را بفرستیم تا انشعابات غیرمجاز را قطع و جمع‌آوری کنند؛ اما باز هم مشکل مردم برطرف نمی‌شود مگر اینکه تشکیل پرونده جهت دریافت امتیاز انجام و بعضی‌ها که خارج از محدوده طرح هادی ساخت‌وساز کردند دهیار و شورا هر منطقه باید جلوی آن را بگیرند.

انتهای خبر/ 
کد مطلب: 430496
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *