دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۱۰:۱۶
۰
یادداشت؛

مردم مرزی‌ترین نقطه کشور برای تأمین مایحتاج حداقلی خود، وامانده‌اند

آغاز تجارت خرده‌فروشی از مرز میلک با بذر اسپند، نشان لیاقت مدیران اموراقتصادی استان سیستان و بلوچستان است.
مردم مرزی‌ترین نقطه کشور برای تأمین مایحتاج حداقلی خود، وامانده‌اند

به گزارش  پهره؛ عباس نورزائی، رئیس کانون جهادگران جهادسازندگی استان سیستان و بلوچستان در یادداشتی نوشت: لب‌های سیستان از فرط تشنگی ترک خورده، به‌هم چسبیده و نای هرگونه حرکتی از او گرفته شده است. در این میان، آسیب‌دیده‌ترین مردم آن، کشاورزانی هستند که ۲۶ سال کم‌آبی و اخیراً خشکی هیرمند را تحمل می‌کنند.

در حالی‌ که چاه‌نیمه تنها مشک آب مردم سیستان، مورد حقد و کینه‌ی حاکمان افغانستان قرار گرفته و بندکمالخان، به مثابه‌ تیر حرمله به آن شلیک شده است و  سیستان در آتش خشکی هیرمند و هامون می‌سوزد و هر دم و بازدم برای مردم این منطقه حیاتی است، وعده‌هایی مُزمن داده می‌شود و کسی در این سوز و گداز حیات، دردشان را ادراک نمی‌کند.

بخش وسیعی از مردم که ناگزیر به ماندن هستند، برای تأمین مایحتاج حداقلی خود، وامانده‌اند، سال‌ها است، وعده‌های تجارت مرزی داده می‌شود، اما اجرای طرح‌های مختلفی چون تعاونی‌های مرزنشینان، طرح رزاق و پیله‌وری هرگز منجر به تغییری در شرایط زندگی مرزنشینان بی‌آب  کشاورزی نشده، بلکه معدودی از فرصت‌طلبان را به افعی‌های هفت‌سر تبدیل کرده است که استخوان‌های باقیمانده بر بدن مردم را هم مورد هجمه قرار  داده‌اند.

دولت، برای نشان دادن حُسن نیت خود، اجازه‌ی قانونی و ویژه برای انجام مبادلات مرزی به مرزنشینان ساکن در شعاع ۵۰ کیلومتری را به ارزش هفتگی ۴۰۰ دلار برای انجام واردات ۱۲۰ قلم کالا بدون تشریفات گمرکی و بدون مالیات صادر کرده است، اما با وجود گذشت زمانی مدید، دیروز خبر ایجاد بازارچه‌ی خرده‌فروشی پیشین-مند در شهرستان راسک واصل شد و گفته شده است که ۵ بازارچه‌ی دیگر نیز در مرزهای استان، دایر و فعال خواهد شد.

تجربه نشان داده است که طی سالیان اخیر مردم مرزهای جنوبی استان، به شکل افراطی از طرح رزاق بهره‌مند بودند، طی سه ماه گذشته خبرهایی از این فعالیت در سیستان نیز داده شد. هنوز مردم مشمول این طرح، مزه‌ی اقتصادی این طرح را زیر دندان خود، حس نکرده و رضایتی از عامه‌ی آنان، به گوش نرسیده است.

با این حال، رصدهای ما از فعالیت‌های مربوط به این مصوبه از سیستان حاکی است، تنها یک مجوز گیر افتاده در فرآیند گمرکی، صادر و دو کانتینر بذر اسپند، به گویش سیستانی- دودنی- صادر شده که نشان از تخم دوزرده‌ی مدیران اقتصادی استان دارد.

طنازی می‌گفت: می‌خواهم این‌ها را بخرم و جلوی دستگاه‌های اداری مرتبط با این فعالیت، دود کنم که به خاطر این شهامت و جسارت اقتصادی‌شان، دچار چشم‌زخم نشوند.

انتهای خبر/ 
کد مطلب: 430482
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *