چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ ۱۱:۱۵
۰

کشیدن دندان اولین گزینه مردم در برابر هزینه های بالای دندانپزشکی/قشر محروم؛ محروم تر از همیشه

هزینه های بالای دندانپزشکی یکی از دغدغه های جامعه است که تقریبا با توجه به جیب مردم این خدمت گران قیمت شامل حال همه نمی شود.
کشیدن دندان اولین گزینه مردم در برابر هزینه های بالای دندانپزشکی/قشر محروم؛ محروم تر از همیشه
کشیدن دندان اولین گزینه مردم در برابر هزینه های بالای دندانپزشکی/قشر محروم؛ محروم تر از همیشه
به گزارش پایگاه خبری پهره؛ یکی از موارد نارضایتی مردم در حوزه خدمات بهداشت و درمان، مربوط به هزینه‌های گران و البته متفاوت و چندگانه در زمینه دندانپزشکی است که هنوز تعرفه مشخص و یکسانی برای آن وضع نشده است.
از آنجا که اقدامات پیشگیرانه مناسبی هم از سنین پایین در حوزه دندانپزشکی در کشور وجود ندارد، بیماری‌ها مربوط به دهان و دندان در کشور افزایش زیادی یافته که این امر ضرورت مراجعه مردم به مراکز دندانپزشکی را افزایش داده است، اما از آنجا که خدمات دندانپزشکی از جمله خدمات درمانی گران‌قیمت در ایران است، امکان مراجعه به این مراکز و دریافت خدمات درمانی در این حوزه برای بسیاری از خانواده ها مقدور نیست؛ این در حالی است که نرخ ثابت و مشخصی هم برای هزینه این خدمات وجود ندارد که این امر بر سرگردانی و نارضایتی مردم از خدمات‌رسانی در این حوزه افزوده است.
در همین زمینه احمد از جمله مراجعه کنندگان به یکی از درمانگاه های ایرانشهر در خصوص علت مراجعه اش می گوید: مدت هاست که دندان آسیابم پوسیده شده و از آن جا که قادر به پرداخت هزینه بالای عصب کشی و ترمیم دندانم را نداشتم؛ بعد از مدت ها تحمل درد امروز برای کشیدن آن به درمانگاه مراجعه کردم.
او با ابراز نارضایتی از این وضعیت می گوید: متاسفانه شرایط به گونه ای است که یا باید به هر نحوی هزینه سنگینی برای درمان دندان های خود بپردازند، یا درد غیر قابل تحمل ناشی از دندان درد را به جان بخرند و یا حتی بیخیال هر دو مورد شده و از دارا بودن این نعمت الهی  صرف نظر کرده و با قیمت نسبتا پایین تری دندانی که به درمان نیاز دارد را  از بیخ کنده و دور بیاندازیم.
مرادی شهروند دیگر در این باره ادامه داد: پزشکان علت هزینه های بالای تعرفه های دندانپزشکی را افزایش قیمت مواد مصرفی و تجهیزات دندانپزشکی عنوان می کنند اما این بی انصافی است که با افزایش بدون نظارت و بی رویه تعرفه ها این بار سنگین بر دوش مردم قرار گیرد.
مرادی از وضعیت بد مراکز درمان دولتی و تامین اجتماعی ایرانشهر هم انتقاد کرد و ادامه داد: می گویند برای اینکه مردم هزینه کمتری پرداخت کنند به مراکز دولتی مراجعه کنند اما به جرات می توانم بگویم به هیچ عنوان پزشکان، تجهیزات و مواد مصرفی این مراکز خدمات مطلوبی را ارائه نمی دهند و باز این مردم محروم هستند که مجبورند در سکوت هر نوع عملکردی را تحمل نمایند.
انتهای پیام/
کد مطلب: 4551