دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ ۰۸:۵۴
۰
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان خبر داد:

توزیع چهار ۴ میلیون قطعه بچه‌ماهی در سیستان و بلوچستان

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان از توزیع بیش از ۴ میلیون قطعه بچه‌ماهی بین آبزی پروران و منابع آبی استان باهدف ایجاد اشتغال برای جامعه روستایی، صیاد و آبزی پرور در سال جاری خبر داد.
توزیع چهار ۴ میلیون قطعه بچه‌ماهی در سیستان و بلوچستان
به گزارش پایگاه خبری پهره به نقل از اداره شیلات سیستان و بلوچستان، عیسی میرانی شاهرودی بیان کرد: شرایط آب‌وهوایی سیستان و بلوچستان مستعد پرورش انواع گونه‌هایی ماهیان گرمابی، سردابی، خاویاری و زینتی در تمام طول سال است و در نیمه اول سال در شمال و مرکز استان پرورش گونه‌های گرمابی و در نیمه دوم سال پرورش گونه‌های سردابی انجام می‌شود ضمن اینکه در جنوب استان در تمام طول سال شرایط برای رشد و پرورش ماهیان گرمابی فراهم است.
 
وی ادامه داد: از نیمه اسفندماه هر سال تا پایان خردادماه سال آینده روند توزیع بچه ماهیان گرمابی از نوع کپور معمولی، آمور، فیتوفاگ و بیگهد به‌صورت رایگان در بین آبزی پروران و بیش از ۳۰۰ منبع آبی سیستان و بلوچستان انجام می‌شود.
 
مدیرکل شیلات استان تصریح کرد: با مساعد شدن شرایط دمایی توزیع بچه‌ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان از نیمه دوم شهریور تا پایان آذرماه انجام می‌شود و تا اوایل اردیبهشت سال بعد روند پرورش ماهیان سردابی ادامه دارد.
 
وی اظهار کرد: بیش از چهار میلیون قطعه بچه‌ماهی گرمابی از نوع کپور معمولی، آمورو فیتوفاگ و بیگهد بین آبزی پروران و منابع آبی استان باهدف ایجاد اشتغال برای جامعه روستایی، صیاد و آبزی پرور توزیع شده و همچنین در بحث پرورش ماهیان سردابی از ابتدای شهریورماه سال جاری تا کنون بیش از ۲۰۰ هزار قطعه بچه‌ماهی سردابی (قزل‌آلا) در ۱۰۰ باب استخر پرورش ماهی استان رهاسازی شده و طی روزهای آتی روند رهاسازی بچه ماهیان سردابی همچنان ادامه دارد.
 
شاهرودی خاطرنشان کرد: تعداد کل استخرهای پرورش ماهی سیستان و بلوچستان بیش از ۳ هزار و ۸۰۰ باب است که غالب این استخرها به‌صورت دومنظوره به‌عنوان ذخیره آب و پرورش ماهی استفاده می‌شود.
 
وی بیان کرد: دوره پرورش ماهیان گرمابی از زمان رهاسازی حدود هشت ماه و دوره پرورش ماهیان سردابی از شهریورماه حدود ۵ تا ۶ ماه طول می‌کشد و میزان تولید ماهیان گرمابی در سال جاری در استخرهای پرورش ماهی و منابع آبی استان بین ۱۸ تا ۲۰ هزار تن پیش‌بینی می‌شود.
 
مدیرکل شیلات استان در راستای حمایت از تولیدکنندگان و ایجاد اشتغال افزود: برای ایجاد اشتغال و اجرای سیاست‌های حمایتی این اداره کل هر ساله بچه‌ماهی گرمابی از نوع کپور معمولی و آمور، فیتوفاگ و بیگ هد در زمان مناسب و با وزن مناسب به‌صورت رایگان در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد و همه ساله در جهت افزایش آگاهی و توانمندسازی جوامع بهره‌بردار اجرای دوره‌های آموزشی و ترویجی به‌صورت مستمر در طول سال در حال برگزاری است.
 
وی گفت: در جهت توسعه پرورش ماهی، ساخت استخرهای پیش‌ساخته و بتنی به‌صورت مشارکتی با بهره‌بردار صورت می‌گیرد و در راستای افزایش بهره‌وری و اجرای روش‌های نوین آبزی‌پروری توزیع ادوات مکانیزاسیون از قبیل هواده و جاروبرقی به‌صورت ترویجی بین آبزی پروران و بر اساس میزان اعتبارات تخصیص‌یافته توسط این اداره کل و همچنین پیگیری جلب حمایت و کمک نهادهای خیریه جهت کمک به توسعه فعالیت‌های شیلاتی، فراهم‌آوردن زمینه تأمین منابع مالی کم‌بهره جهت دریافت تسهیلات برای متقاضیان در زمینه‌های مختلف فعالیت‌های شیلاتی، فراهم‌آوردن زمینه بازدید بهره‌برداران، اجرای طرح‌های الگویی ترویجی پرورش ماهیان زینتی، آموزش جوامع روستایی جهت به وزن رسانی و تولید بچه‌ماهی گرمابی و خرید تضمینی از تولیدکنندگان و استفاده از ظرفیت نهادهای حمایتی کمیته امداد، سپاه پاسداران، بنیادهای علوی، کرامت رضوی، برکت جهت توسعه فعالیت‌های پرورش ماهی انجام می‌شود.
 
انتها خبر/
  https://asrehamoon.ir/vdcb80b88rhb09p.uiur.html
 
کد مطلب: 431209
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *