يکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ ۰۹:۱۸
۰
معاون اجتماعی دادگستری کل سیستان و بلوچستان مطرح کرد:

توسعه نظام آموزشی راهکار پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان استان جوانی است در راستای توسعه پایدار و عدالت آموزشی، ضرورت دارد تا متناسب با این روند، جامعه مخاطب تحصیلات همگانی فراهم شد توسعه نظام آموزشی مهم‌ترین راهکار پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است.
توسعه نظام آموزشی راهکار پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پهره به نقل از «عصرهامون»، حجت‌الاسلام غلامرضا نجفی در نشست با مدیران اداره کل آموزش‌وپرورش استان سیستان و بلوچستان در خصوص بررسی عملکرد نهادهای متولی عضو سند ائتلاف نماد یا نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان؛ اشاره به بافت جمعیتی سیستان و بلوچستان بیان کرد: این استان با وجود نیروی انسانی جوان برخلاف بسیاری از مراکز جمعیتی، با روند روبه‌افزایش اطفال و نوجوانان واقع در سن تحصیل مواجه بوده که در راستای توسعه پایدار و عدالت آموزشی ضرورت دارد تا متناسب با این روند، جامعه مخاطب تحصیلات همگانی، ارتقای امکانات آموزشی کلاس‌های درس، مدارس و معلمان آموزش‌وپرورش نیز مدنظر نظام تصمیم‌سازی کشور قرار گیرد.

 وی با انتقاد از عملکرد برخی از دستگاه‌های عضو سند ائتلاف نماد، افزود: متأسفانه بسیاری از دانش‌آموزان در فرایندهای شناسایی آسیب، غربالگری، مداخله در بحران و توانمندسازی روانی، آموزشی و معیشتی در سیستان و بلوچستان با مشکلات جدی مواجه هستند که دراین‌خصوص باید نهادهای حمایتی همچون دانشگاه‌های علوم پزشکی، بهزیستی، کمیته امداد و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در این استان به‌ویژه در دهک‌های محروم و کم‌برخوردار اقدامات و راهبردهای مضاعف را مدنظر قرار دهند.

 معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل سیستان و بلوچستان با اشاره به آمار کودکان و نوجوانان تارک تحصیل و بازمانده از تحصیل، ادامه داد: متأسفانه باید بپذیریم که در این استان به‌واسطه برخی مداخلات اقتصادی، فرهنگی یا کمبودهای سرانه‌های دانش‌آموزی و آموزشی با پدیده کودکان بازمانده از تحصیل یا تارک تحصیل مواجه هستیم.

 وی اظهار کرد: با راهبردهای مؤثر آموزش‌وپرورش فرصت مناسب استمرار تحصیل برای کودکان و نوجوانان فاقد شناسنامه مدعی تابعیت ایرانی و یا اتباع خارجی فراهم شده و اداره کل آموزش‌وپرورش تعاملات مناسبی را با فرمانداران، ثبت‌احوال و اداره امور مهاجرین و اتباع خارجی مدنظر قرار داده است.

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین نجفی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی شایع در گروه‌های هدف کودک و نوجوان، تأکید کرد: ضرورت دارد تا کارگاه‌های تخصصی در قالب طرح نماد برای دانش‌آموزان، معلمان نظام آموزشی و والدین به‌صورت یکپارچه مدنظر قرار گرفته و آسیب‌هایی مانند خشونت، سوءمصرف مواد مخدر و اعتیاد، جرایم سایبری و اعتیاد به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، روابط غیرمتعارف با جنس مخالف و گرایش به تخریب اموال عمومی با اتخاذ سرفصل‌های استاندارد آموزشی و تخصصی کنترل، مهار و در نهایت پیشگیری شود.

 وی با اشاره به اقدامات توانمندسازی دانش‌آموزان و سطوح پیشگیری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی، گفت: پیوست‌های آموزشی و پرورشی با رویکرد ارتقای فرایند جامعه‌پذیری در سطح نخست باید شامل حال تمامی دانش‌آموزان شود.

 معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل سیستان و بلوچستان ادامه داد: سطح دیگر از مداخلات پیشگیرانه باید دانش‌آموزانی را هدف برنامه قرار دهد که مستعد ارتکاب جرم یا بزهکاری بوده یا برآمده از خانواده‌هایی هستند که در این خانواده‌ها سوابق ارتکاب جرم و یا آسیب‌های اجتماعی وجود دارد.

 وی افزود: در گام بعد نیز باید به برنامه‌های تخصصی با رویکرد مداخله در بحران و ارجاعات اورژانسی برای دانش‌آموزان بزهکار یا مرتکب جرایم یا قربانی آسیب‌های اجتماعی ارجاع شود، اقدامی که از یک سو به بهبود فرایند باز اجتماعی شدن آنان کمک کرده و از سوی دیگر مانع از اشاعه پدیده مجرمانه به سایر دانش‌آموزان می‌شود.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcjmmevmuqemaz.fsfu.html
 
کد مطلب: 431186
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *