دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ ۱۱:۵۵
۰
وقتی کسب‌وکارهای خانگی در رفع نابسامانی‌های اجتماعی نقش مهمی دارد؛

توسعه اشتغال پایدار با توانمندسازی زنان حاشیه‌نشین

توانمندسازی زنان در استان با ایجاد کارگاه‌های آموزشی رایگان، در مرکز شهرها و حاشیه شهرها و حتی روستاها باعث ایجاد شغل پایدار و رونق کسب‌وکار می‌شود.
توسعه اشتغال پایدار با توانمندسازی زنان حاشیه‌نشین
به گزارش خبرنگار پایگاه خبریذ پهره به نقل از «عصرهامون»، توانمندسازی بانوان در واقع تجهیز و اجازه‌دادن به زنان برای تصمیم‌گیری، تعیین‌کننده زندگی از طریق مشکلات مختلف جامعه است، متناوباً، این فرایند برای تعریف مجدد نقش‌های جنسیتی برای زنان است که به آنها اجازه می‌دهد توانایی انتخاب بین گزینه‌های شناخته شده را که در غیر این صورت از چنین توانایی محدود شده‌اند، به دست آورند.
 
 توانمندسازی زنان فرایندی است که طی آن زنان از نیازها و خواسته‌ها درونی خودآگاه می‌شوند، جرئت دستیابی به هدف را در خود تقویت می‌کنند، و از توانایی لازم برای عملی ساختن خواسته‌های خود برخوردار می‌شوند.
 
 بر اساس یافته‌های پژوهشی که بر روی زنان ایرانی صورت‌گرفته است؛ حاکی از آن است که عواملی همچون افزایش سطح تحصیلات، دسترسی به منابع مالی، بهبود وضع سلامت، برخورداری از حق مالکیت قانونی، رفع تبعیض از بازار کار و حذف باورهای سنتی، عوامل مؤثر در توانمندسازی زنان هستند.
 
 در واقع بنا بر نظر متخصصان، آسیب‌شناسی اجتماعی، مطالعه ناهنجاری‌ها و نابسامانی‌های اجتماعی نظیر بیکاری، فقر، اعتیاد، خودکشی، تکدی‌گری همراه با علل و شیوه‌های پیشگیری و درمان آنها ونیز شرایط بهینه اجتماعی است.
 
 زنان قربانیان اصلی در موارد همچون فقر، خشونت، عدم برخورداری از تغذیه و بهداشت مناسب هستند، ازاین‌رو توجه به بهبود موقعیت زنان نفع همگانی را در بردارد.
 
 پرورش فرزندان، اداره امور منزل، حفظ محیط‌زیست، بهروزی صحیح از منابع، صرفه‌جویی در انرژی مباحثی هستند که زنان به طور مستقیم با آنان مرتبط هستند، پس توانمند بودن و توانمند ساختن زنان، به جامعه در رسیدن به اهداف توسعه کمک خواهد کرد و از طرف دیگر به ترقی و تعالی نیمه از جامعه نیز منجر می‌شوند.
 
 امروزه کسب مهارت حرف اول را برای جوانان می‌زند و دیگر به این نتیجه رسیدیم که دانش به‌تنهایی نمی‌تواند انسان را به هدف برساند و دانش در کنار مهارت دو بال پرواز برای رسیدن به هدف و داشتن زندگی بهتر است، حتی مهارت به‌تنهایی هم باعث ایجاد کسب‌وکار ثابت و خوب می‌شود که دراین‌خصوص اداره فنی و حرفه‌ای استان اقدام به ایجاد کارگاه‌های برای مهم‌ترین قشر جامعه یعنی بانوان کرده است.
 
توانمندسازی زنان شهر زاهدان به‌خصوص در حاشیه شهر باعث درآمد پایدار و احساس امنیت اجتماعی بانوان می‌شود.
 
توانمندسازی به‌عنوان کارآمدترین راه و روش برای رسیدن به توسعه پایدار است

 جلیل شهریاری، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای سیستان و بلوچستان بیان کرد: توانمندسازی به‌عنوان کارآمدترین راه و روش برای رسیدن به توسعه پایدار است که در این فرایند بانوان، توانایی کنترل بر مشکلات و مسائلشان را فرامی‌گیرند.
 
وی افزود: یکی از اهداف مهم آموزشی ما در ارتباط بامهارت آموزی اقشار مختلف جامعه است، و مهم‌ترین مسئله ما در ارتباط بامهارت آموزی، عدالت آموزشی است.
 
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تصریح کرد: در همین خصوص مراکز آموزشی را در خارج از مراکز آموزشی ثابت و مرکز شهرها، در حاشیه شهرها و حتی روستاها ایجاد کرده‌ایم.
 
 وی ادامه داد: در حاشیه شهر زاهدان مجموعاً ۱۵ پایگاه آموزشی سیار ایجاد کرده‌ایم که هم در حوزه برادران و هم حوزه خواهران دایر هستند.
 
 شهریاری اظهار کرد: در سطح شهرستان‌های استان هم به‌صورت تقریبی ۲۰ پایگاه آموزشی سیار در حاشیه شهرها، آموزش را اداره می‌کنند.
 
 وی گفت: هدف ما از احداث و ایجاد این پایگاه‌ها این است که آموزش‌های را انجام بدهیم که منجر به ایجاد مشاغل پایدار و کسب درآمد برای مردم شود.
 
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خاطرنشان کرد: در پایگاه‌های آموزشی سیار حاشیه شهر زاهدان، کارگاه دوخت لباس سنتی بلوچ و سوزن‌دوزی بلوچی وجود دارد که به کمک و مشارکت امور بانوان و خانواده استانداری و اساتید پارک علم و فناوری و مربیان فنی و حرفه‌ای اداره می‌شود که بتوانیم برنامه‌های را دنبال کنیم که در کنار آموزش، بر اساس نیاز بازار، هم‌زمان ایجاد درآمد هم برای کارآموزان داشته باشد.
 
 یکی از مربی‌های دوخت لباس سنتی بلوچ بیان کرد: دوره بلوچی دوزی با استاندارد ۲۵۰ ساعت دایر می‌شود و در هر دوره ۱۵ نفر ظرفیت ثبت‌نام است.
 
 وی افزود: کارآموزان بعد از اتمام دوره و قبولی در آزمون مستقیماً وارد بازار کار می‌شوند، و از تمام بانوان و دختران شهرستان زاهدان که علاقه به این رشته دارند دعوت می‌کنم، تا در این کلاس‌ها که به‌صورت رایگان است، شرکت کنند.
 
 انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcbf0b8arhb0ap.uiur.html
 
کد مطلب: 431088
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *