شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ ۰۷:۵۶
۰
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان مطرح کرد:

بهره‌برداری از طرح اضطراری آب سیستان با راه‌اندازی آب‌شیرین‌کن

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان از بهره‌برداری آب‌شیرین‌کن جهت تأمین طرح اضطراری آب سیستان و زاهدان خبر داد.
بهره‌برداری از طرح اضطراری آب سیستان با راه‌اندازی آب‌شیرین‌کن
به گزارش پهره علیرضا قاسمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصرهامون»، با اشاره به طرح تأمین آب سیستان و زاهدان بیان کرد: باتوجه‌به لزوم سرعت‌بخشیدن در عملیاتی‌کردن طرح تأمین آب اضطراری سیستان و زاهدان، عملیات اجرایی و مطالعات آن در چهار دشت مستعد برداشت آب به‌صورت هم‌زمان و بدون تخصیص اعتبار در آبان سال گذشته آغاز شد.
 
 وی افزود: در دشت هامون هیرمند، با احداث ۶۰ کیلومتر جاده دسترسی، اجرای ۴۶ کیلومتر لوله‌گذاری خطوط انتقال آب، اجرای خطوط برق و حفر و تجهیز ۴۳ حلقه چاه، امکان استحصال آب به میزان هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه فراهم است.
 
 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تصریح کرد: در محدوده دشت تا شیله نیز که کلیه عملیات اجرایی آن به اتمام رسیده برداشت آب خام تا ۴۵۰ لیتر در ثانیه امکان‌پذیر است.
 
 وی تشریح کرد: طرحی که در حالت عادی ۳۲ ماه مدت‌زمان اجرای آن طول می‌کشد، ظرف مدت ۱۰ ماه با تلاش شبانه‌روزی همکاران، پیمانکاران و مشاوران در شرایطی که بنا بر اعلام اداره کل هواشناسی تنها ۲۰ روز هوای پاک را شاهد بودیم، بدون توقف و باقوت انجام و در حال حاضر آمادگی برداشت آب خام به میزان هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه وجود دارد که با راه‌اندازی آب‌شیرین‌کن آماده بهره‌برداری است.
 
آب‌شیرین‌کن تأمین آب سیستان و زاهدان  ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

 قاسمی ادامه داد: برای شیرین‌سازی آب منطقه که از لحاظ کیفی در محدوده آب‌های شور و لب‌شور قرار دارد، قرارداد شیرین‌سازی به میزان ۱۰۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز با پیمانکار منعقد شده است.
 
 وی گفت: در حاضر تأمین تجهیزات شیرین‌سازی به میزان ۳۵ هزار مترمکعب در شبانه‌روز تأمین‌شده است؛ ابنیه فنی و محل استقرار دستگاه‌های شیرین‌سازی ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
 
 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اذعان کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده، قرار است، هزار لیتر در ثانیه آب برای سیستان و هزار لیتر در ثانیه آب برای زاهدان پس از شیرین‌سازی انتقال یابد.
 
 وی ادامه داد: در کنار پیگیری، اجرا و به‌ثمررسیدن طرح‌های متعدد آبرسانی، بر ضرورت تحقق حقابه مردم سیستان مکرراً تأکید می‌شود؛ زیرا سیستان را بدون حقابه نباید فرض کرد.
 
 قاسمی اظهار کرد: پروژه آبرسانی از آبخوان شرقی استان، ظرفیت مناسبی برای تأمین آب منطقه دارد که می‌شود به پتانسیل این دشت امیدوار بود و این طرح با تزریق اعتباری مناسب در سال جاری از سرعت مطلوبی برخوردار است.
 
 سهم آب سیستان از طرح انتقال آب از دریای عمان افزایش یافت
 
 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: با پیگیری‌های انجام شده، تخصیص آب سیستان از طرح انتقال آب دریای عمان افزایش و به حدود ۵۰ میلیون مترمکعب در سال رسید.
 
 وی ادامه داد: این در حالی است که کل میزان تخصیص آب از این طرح برای استان ۱۱۶ میلیون مترمکعب است و کل نیاز آب شرب سیستان به میزان ۴۸ مترمکعب در سال تأمین می‌شود
 
 قاسمی گفت: طرح بزرگ آبرسانی از دریای عمان اکنون با فعالیت ۲۲ کارگاه در استان در حال اجرا است، این ابرپروژه، دغدغه مردم سیستان و بلوچستان را در آب شرب برطرف می‌کند.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcjomevvuqemyz.fsfu.html
 
کد مطلب: 431021
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *