دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ ۱۱:۲۲
۰
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان مطرح کرد:

تولید ۴ میلیون تن محصولات حیوانی و گیاهی در سیستان و بلوچستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: از سطح قابل‌کشت در استان سالیانه باتوجه‌به محدودیت منابع آبی بیش از ۴ میلیون تن محصولات زراعی، باغی، شیلاتی، دامی، جنگل و مرتع تولید می‌شود.
تولید ۴ میلیون تن محصولات حیوانی و گیاهی در سیستان و بلوچستان
به گزارش پایگاه خبری پهره به نقل از زاهدنیوز، محمدرضا سید حسینی در همایش روز جهانی خاک با اشاره به اینکه استان چهارفصل سیستان و بلوچستان با وسعت بیش از ۱۸ میلیون هکتار وسیع‌ترین استان کشور است بیان کرد: از این وسعت فقط ۵۲۰ هزار هکتار اراضی قابل‌کشت دارد که شامل ۲/۸ درصد مساحت کل استان می‌شود.

وی ادامه داد: از سطح قابل‌کشت در استان سالیانه باتوجه‌به محدودیت منابع آبی بیش از ۴ میلیون تن محصولات زراعی، باغی، شیلاتی، دامی، جنگل و مرتع تولید می‌شود و در صورت توسعه زیر ساخت‌ها و بکار گیری فناوری‌های نوین و دانش‌بنیان در ارتقای کمی و کیفی محصولات کشاورزی، میزان تولیدات تا دوبرابر قابل‌افزایش است.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با تبریک روز جهانی خاک و نقش مهم مدیریت و حفظ خاک سالم و پایدار برای امنیت غذایی تأکید کرد و گفت: ضروری است بهره‌برداران و دست‌اندرکاران بخش کشاورزی با به‌کارگیری فناوری‌های نوین، خاک حاصلخیز و زراعی را برای نسل‌های آینده حفظ کنند.

وی اذعان کرد: سیستان و بلوچستان شرایط و اقلیم بسیار مناسبی برای بهره‌برداری از ظرفیت آب‌وخاک با امکانات موجود در استان داریم تا با استفاده از این ظرفیت اشتغال‌زایی بیشتری داشته باشیم.

سید حسینی مطرح کرد: اجرای ۱۰ هزار هکتار سیستم نوین آبیاری، مرمت و بازسازی ۴۳۸ رشته قنات، تجهیز و نوسازی ۴۱۱ هکتار اراضی کشاورزی، احداث ۱۳۳ کیلومتر کانال آبیاری عمومی، احداث ۵۹۰ حلقه چاهک کشاورزی، احداث ۲ میلیون مترمکعب آب‌بندان و بندسار، اجرای ۳۲۴ کیلومتر انتقال آب با لوله به مزارع کشاورزی از اهم اقدامات آب‌وخاک در دولت سیزدهم در سیستان و بلوچستان است.

سلامت و کیفیت منابع آب‌وخاک به هم گره‌خورده

کامبیز بازرگان، رئیس انجمن علوم خاک ایران نیز با حضور در این مراسم گفت: روز جهانی خاک با شعار «آب‌وخاک منشأ زندگی» و باهدف فرهنگ‌سازی و ارتقای اطلاعات عموم مردم به‌ویژه سیاست‌گذاران به ارزش و اهمیت خاک در امنیت غذایی، کنترل اثرات تغییرات اقلیم و گرمایش زمین و سایر خدمات زیست‌بومی که منابع خاک به بشر ارائه می‌دهد در سطح دنیا برگزار می‌شود.

وی افزود: سلامت و کیفیت منابع آب‌وخاک به هم گره‌خورده و آب سالم سلامت خاک را حفظ می‌کند و خاک سالم می‌تواند منبع ذخیره آب کافی باشد.

رئیس انجمن علوم خاک ایران اظهار کرد: سیستان و بلوچستان باتوجه‌به کاهش بارش‌ها، با محدودیت آب قابل کشاورزی مواجه و تداوم و پایداری کشاورزی که نقش مهمی در اشتغال مردم استان دارد را تحت‌تأثیر قرار داده است.

وی تأکید کرد: برای پایداری کشاورزی در سیستان و بلوچستان باید با بکار گیری شیوه‌های علمی و بهره‌وری صحیح، آب‌وخاک حفظ شوند.

گفتنی است در پایان این مراسم از خادمین خاک و از منتخبین مسابقات نقاشی و عکاسی روز خاک و شهرستان‌های برتر در برگزاری رویداد خاک با احداث تندیس و لوح مورد تقدیر قرار گرفتند.

انتهای خبر/
  https://asrehamoon.ir/vdcaimn6049nia1.k5k4.html
 
کد مطلب: 430975
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *