دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ ۱۱:۰۷
۰
آگاهی از بیماری فشارخون عامل افزایش طول عمر می‌شود؛

ایست سریع بیماری مرگ خاموش با درمان فوری

مصرف داروهای ضد فشارخون برای جلوگیری از بروز عوارض فشارخون بالا در کنار سایر مداخلات سبک زندگی مانند کاهش وزن و فعالیت بدنی برای بهبود فشارخون کمک گرفت.
ایست سریع بیماری مرگ خاموش با درمان فوری
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پهره به نقل از «عصرهامون»، پرفشاری خون به معنای بالابودن میزان فشاری است که بر اثر برخورد خون به دیوارهٔ سرخرگ‌ها ایجاد می‌شود. سرخرگ‌ها، رگ‌هایی هستند که خون را از قلب به تمام اعضای بدن می‌رسانند میزان فشارخون، با دو عدد مشخص می‌شود.
 
 بالابودن فشارخون باعث بروز عوارضی مانند بیماری قلبی، نارسایی کلیوی، تصلب شرایین، آسیب‌های چشمی و سکته مغزی می‌شود.
 
 افزایش فشارخون در بین افراد بالاتر از ۴۵ سال متداول است، دراین‌بین سهم مردان بیش از زنان است و این آمار در افراد بالای ۶۵ سال به‌عکس است به‌نحوی‌که زنان بیشتر تحت‌تأثیر پرفشاری خون قرار می‌گیرند.
 
 داشتن سابقه خانوادگی از عوامل افزاینده ریسک ابتلا به فشارخون بالا است همچنین نژاد نیز در افزایش ریسک ابتلا به این بیماری مؤثر است.
 
 همچنین ۶۰ درصد از افراد دیابتی شرایط پر فشاری خون را تجربه کرده‌اند آمارها حاکی از آن است که از هر پنج فرد مبتلا به پر فشاری خون، یک نفر از ابتلا به این بیماری آگاه نیست.
 
 از عمده‌ترین ریسک فاکتورهای حمله قلبی و سکته مغزی است عدم درمان مناسب برای فشارخون بالا می‌تواند منجر به ایجاد آسیب‌های قلبی، مغزی، کلیوی، ریوی و اختلال در گردش خون بدون هیچ علامت خاصی شود.
 
فشارخون بالای اولیه که در این نوع بیماری اکثر بزرگسالان علت مشخصی برای فشارخون بالا وجود ندارد و در طول سال‌ها به‌تدریج پیشرفت می‌کند.
 
 فشارخون ثانویه که در این نوع بیماری اگر فشارخون بالا به‌عنوان نتیجه‌ای از بیماری زمینه‌ای دیگری رخ دهد و فشارخون اولیه تحت‌تأثیر علل متعددی ازجمله افزایش حجم پلاسمای خون، فعالیت هورمون‌هایی که حجم و فشارخون را تنظیم می‌کنند، عوامل محیطی مانند تکیه و عدم ورزش است.
 
 بیماری‌ها و داروهای مختلفی می‌توانند منجر به پرفشاری خون ثانویه شوند، از جمله: دیابت (به علت مشکلات کلیوی و آسیب عصبی)، بیماری‌های کلیوی، فئوکروموسیتوما (سرطان نادر غده فوق‌کلیوی) و سندروم کوشینگ است.
 
 پرفشاری خون تحت‌تأثیر چندین مورد مختلف است، به این معنی که عوامل و ریسک فاکتورهای متعددی وجود دارند که با اثرات متفاوتی باعث فشارخون بالا می‌شوند که برای درمان آن باید رژیم غذایی متعادل شود و مصرف نمک را کاهش داد.
 
 داروهای فشارخون تا چه زمانی باید ادامه داشته باشد؟
 
 کاوه اورعی یزدانی، متخصص قلب و عروق در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: پیشگیری و درمان پرفشاری خون در بیمارانی که بیماری زمینه‌ای مانند دیابت یا مشکل کلیوی دارند می‌تواند عوارض جدی آنها مانند نارسایی کلیه، سکته‌های قلبی و مغزی و مشکلات چشمی را به طور قابل‌توجهی کاهش دهد.
 
 وی افزود: طیف وسیعی از داروها در دسترس است که با کمک آنها فشارخون قابل‌کنترل است و در حال حاضر داروهایی وجود دارد که باعث شده داروهایی با برنامهٔ بهتر و منظم‌تر داشته باشیم.
 
 یزدانی ادامه داد: البته اصلاح طرز زندگی محدودیت استفاده از نمک و چربی، عدم مصرف سیگار و سایر دخانیات هم نباید مصرف شود و داروها به‌تنهایی قابل‌درمان نیستند.
 
 به گفته متخصص قلب و عروق؛ چکاب و ویزیت دوره‌ای و کنترل فشارخون کمک می‌کند که بیماران با کنترل فشارخون دچار عوارض سکته قلبی و مغزی و نارسایی کلیه می‌شود.
 
 وی گفت: فشارخون در افراد بالای ۱۸ سال بدون بیماری زمینه‌ای باید حداقل سالی یکبار اندازه‌گیری شود؛ ولی در افرادی که بیماری‌هایی مانند دیابت دارند باید در هر ویزیت فشار بیمار اندازه‌گیری شود و فشارخون‌های کمتر یا مساوی ۱۲۰ میلی‌متر جیوه بر روی ۸۰ میلی‌متر جیوه، طبیعی در نظر گرفته می‌شود.
 
 این متخصص تشریح کرد: درصورتی‌که میانگین فشارخون‌های فرد در چند نوبت اندازه‌گیری آن در مطب پزشک و منزل، بین ۱۳۹ تا ۱۳۰ بر ۸۹ تا ۸۰ باشد، بیمار در مرحله یک و اگر بین ۱۴۰ تا ۱۵۹ بر ۹۰ تا ۹۹ باشد، در مرحله دو پرفشاری خون قرار می‌گیرد که در صورت عدم درمان مناسب به سمت فشارخون‌های بالاتر خواهد رفت که منجر به بروز انواع بیماری‌های قلبی و عروقی، مغزی، چشمی، کلیوی می‌شود.

 فشارخون یک بیماری مزمن که در اثر سال‌ها بی‌دقتی و عدم رعایت اصول بهداشتی توسط فرد مبتلا ایجاد شده است و شخص بیمار بایدسال‌های طولانی مسیر و سبک زندگی خود را تغییر دهد که در اغلب اوقات سخت و دشوار اما شدنی و ممکن است.

مصرف داروهای ضد فشارخون برای جلوگیری از بروز عوارض فشارخون بالا است و در کنار مصرف دارو فرد مبتلا به فشارخون می‌تواند از سایر مداخلات سبک زندگی مانند کاهش وزن و فعالیت بدنی برای بهبود فشارخون در طولانی‌مدت کمک بگیرد.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdchqmnzx23n-6d.tft2.html
 
کد مطلب: 430972
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *