يکشنبه ۷ آبان ۱۴۰۲ ۱۰:۰۰
۰
طرحی بزرگ به وسعت تشنگی دشت‌های سیستان و بلوچستان؛

پروژه انتقال آب از دریای عمان با سرعت ادامه دارد

انتقال آب دریای عمان به استان‌های شرقی کشور یکی از طرح‌های بزرگ در امر آب‌رسانی است.
پروژه انتقال آب از دریای عمان با سرعت ادامه دارد
به گزارش پایگاه خبری پهره به نقل از عصرهامون، سال‌هاست که خشک‌سالی و کم‌شدن نزولات جوی زنگ خطر بحران آب را در کشور به صدا درآورده است، و دراین‌بین استان سیستان و بلوچستان نیز باتوجه‌به عدم تحقق حقابه قانونی تالاب هامون از سوی کشور افغانستان بحران خشکسالی را دوچندان تجربه کرده است.
 
دولت برای حل این مشکل علاوه بر طرح‌های مختلفی که در دست اجرا دارد، پروژه شیرین‌سازی و انتقال آب از دریای عمان را به استان‌های جنوبی و شرقی کشور به تصویب رساند، پروژه‌ای که به گفته کارشناسان اگر عملی شود می‌تواند بخش عظمی از آب شرب این استان‌ها را تأمین کند.
 
سیستان و بلوچستان هم‌جوار در دریای عمان برای رفع تشنگی چندین‌ساله به این طرح امید بسته است طرحی که با اجرای کامل آن بخشی از کمبود آب شرب را در این استان رفع خواهد کرد.
 
مسئولین امر تا سال ۱۴۰۴ قول اتمام این طرح را داده‌اند؛ اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی کشور شامل سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی نویدبخش آبادانی در این مناطق خشک و کم‌آب است که می‌تواند به صنعت این نواحی نیز جانی تازه ببخشد.
 
این پروژه به لحاظ سازه‌ای از طرح‌های بزرگی است که با اجرای آن ۲۸۰ میلیون مترمکعب آب به سیستان و بلوچستان منتقل می‌شود، ۱۰۰ میلیون مترمکعب از این آب در بخش آشامیدنی و ۱۸۰ میلیون مترمکعب نیز در بخش صنعت و خدمات مصرف خواهد شد.
 
ازاین‌رو اجرای پروژه انتقال آب از دریا به شرق کشور بسیار ضروری است که دولت سیزدهم عملیاتی‌کردن این طرح را به‌صورت ویژه دنبال می‌کند.
 
مسئولیت انتقال آب دریای عمان به شرق کشور بر عهده شرکت تأمین آب صنایع و معادن «ایمواسکو» است و به گفته مدیرعامل این شرکت با روی کار آمدن دولت سیزدهم، رفع مشکل کم‌آبی به‌صورت ویژه موردتوجه قرار گرفته است.
 
با تأمین منابع مالی این پروژه تا پایان سال ۱۴۰۴ به پایان برسد
محمدحسن اسدی افزود: پروژه انتقال آب از دریای عمان و خلیج‌فارس در دستور قرار گرفته و طبق قراردادهای منعقد شده، تاکنون ۲۳ درصد از این طرح در بخش اسیرسازی پروژه و ۱۲ درصد در بخش آبگیری انجام شده است.
 
وی خاطرنشان کرد: اعتبار پیش‌بینی‌شده برای اجرای پروژه انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور ١٠٠ هزار میلیارد تومان است و امیدواریم با تأمین مالی لازم این پروژه تا پایان سال ۱۴۰۴ به پایان برسد.
 
مدیرعامل تأمین آب صنایع و معادن ابراز امیدواری کرد که در ۲ ماه آینده میزان لوله‌گذاری خط انتقال آب به زاهدان به ۲ کیلومتر در روز افزایش یابد.
 
اسدی تأکید کرد: این امر با افزایش جبهه کاری در پروژه انتقال آب دریای عمان به زاهدان، محقق خواهد شد.
 
تا پایان سال آینده، آب دریا به زاهدان می‌رسد
عیسی بزرگ‌زاده سخنگوی صنعت آب نیز گفت: در سیستان و بلوچستان با بداخلاقی همسایه، حقابه ایران داده نشد و با شرایطی مواجه شدیم که برای مدیریت تأمین آب این استان، سه طرح کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را تدوین و اجرایی کردیم.
 
وی افزود: در طرح بلندمدت، آبرسانی به بخش‌های مختلف سیستان و بلوچستان از دریا هدف‌گذاری شده است که تا پایان سال آینده، آب دریا به زاهدان می‌رسد.
 
وی تصریح کرد: در حال حاضر فعال‌ترین طرح‌های آبی را در سیستان و بلوچستان داریم و از نظر تمرکز نیروهای عملیاتی، بیشترین تمرکز در این استان است تا چالشی برای هموطنان عزیزمان در این استان در بحث تأمین آب نداشته باشیم.
 
عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز چندی پیش در سفر به سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه تصمیماتی که تاکنون برای طرح انتقال آب از دریای عمان گرفته شده، درست است گفت: طرح‌هایی که رقم می‌خورد در آینده نوید یک تحول جدی را در سیستان و بلوچستان دارد.
 
وی گفت: لوله‌گذاری خط انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان در مسیری قرار گرفته است که از مناطق تجمع جمعیت عبور کند تا نیاز آب استان تأمین شود و هدف ما سرعت‌بخشیدن به این پروژه است
 
وزیر صنعت معدن و تجارت با تأکید بر اینکه این پروژه بسیار بزرگ و مهم است و هدف ما اتمام آن تا پایان سال آینده خواهد بود اظهار کرد: برای تحقق این امر همه دستگاه‌های صنعتی بسیج شده‌اند و سرمایه‌گذاری گسترده‌ای برای این پروژه تخصیص‌داده‌شده است.
 
امید است با تلاش‌ها و اقدامات در حال اجرا طبق پیش‌بینی‌ها انجام شده آب دریای عمان تا سال ۱۴۰۳ کام خشکیده مردم سیستان و بلوچستان را سیراب کند.
 
انتهای خبر/ س
 
کد مطلب: 430896