شنبه ۶ آبان ۱۴۰۲ ۱۰:۰۱
۰
مدیرکل امور انتخابات شورای نگهبان:

آگاه‌سازی و تقویت اعتماد ۲ عنصر اصلی مشارکت در انتخابات است

مدیرکل امور انتخابات شورای نگهبان گفت: آگاه‌سازی و تقویت اعتماد دو عنصر اصلی افزایش مشارکت مردم در انتخابات است.
آگاه‌سازی و تقویت اعتماد ۲ عنصر اصلی مشارکت در انتخابات است
به گزارش پهره امین الله زمانی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار عصرهامون با اشاره به روند تایید صلاحیت داوطلبان مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مطابق با قانون، اولین مرحله بررسی صلاحیت‌ها در هیئت‌های اجرایی مراکز در حوزه‌های انتخابی شکل می‌گیرد که از تاریخ پایان ثبت نام که در روز چهارشنبه بوده است، به مدت ۱۵ روز این بررسی صلاحیت‌ها انجام می‌شود و این هیئت‌ها موظفند براساس اسناد و مدارک نسبت به صلاحیت اشخاص و تطبیق آنها باشرایط قانون اظهار نظر کنند.

مدیرکل امور انتخابات شورای نگهبان افزود: پس از این مرحله در صورتی که که داوطلبان صلاحیت آنان در این هیئت‌ها احراز و تایید نشوند، قانون گذار اولین مرحله اعتراض را برای داوطلبان درنظر می‌گیرد که میتوانند ظرف مدت چهار روز اعتراض خود را به هیئت‌های نظارت استان اعلام کنند که به عنوان یک مرجع تجدیدنظر به اعتراض‌ها رسیدگی شود.

وی با اشاره به وظیفه شورای نگهبان در مقابل تایید صلاحیت داوطلبان تصریح کرد: طبق ماده ۳۱، ۳۲ و۳۳ قانون انتخابات شرایطی را اعلام کرده که براین اساس باید بررسی صلاحیت‌ها صورت بگیرد و برخی از این شرایط که در مرحله پیش ثبت نام انجام و استعلام شده مانند مدارک تحصیلی، سوابق کیفری وکسانی که مشمول استعفا از سمت خود بودند، انجام شده است اما در مراحل هیئت‌های اجرایی و نظارت، بیشتر شرایطی مانند التزام عملی به قانون اساسی، احکام اسلام، جمهوری اسلامی و ولایت فقیه مدنظر است که به عنوان شاخص‌های قانونی بررسی می‌شوند.

زمانی ادامه داد: افرادی که در یک دوره صلاحیتشان تایید شده اما در دوره بعد رد صلاحیت می شوند، این امکان وجود دارد که با حل آن مانع، مجددا تایید صلاحیت را دریافت کنند.
 
 


وی با اشاره به افزایش ثبت نام کنندگان اذعان کرد: براساس آماری که از سوی وزارت کشور اعلام شد، تعداد ثبت نام در این دوره بیشتر از دوره‌های قبل بوده است، در دوره قبل تعداد ثبت نام کنندگان حدود ۱۶ هزار و ۳۵ نفربوده است که در این دوره به حدود ۲۵هزار نفر در کل کشور رسیده است که این افزایش نشان از مشارکت و حضور افراد در صحنه انتخابات به عنوان مسئولیتی در تعیین سرنوشت سیاسی‌شان است.

مدیرکل امور انتخابات شورای نگهبان گفت: در سیستان و بلوچستان ۴۱۹ نفر ثبت نام قطعی کردند که به نسبت دور قبلی انتخابات ۱۴ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به بررسی روند تایید صلاحیت‌ها افزود: در قانون شرایط از جهت بررسی صلاحیت کلیه رفتار و گفتار فرد مورد بررسی قرار می‌گیرد که اگر در مواقعی این رفتارها نافی التزام باشد، در برسی روند تایید صلاحیت‌ها موثر است.

زمانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران شرایط خاصی در نظم جدید جهانی دارد و مشارکت افراد در انتخابات نشان از اعتماد افراد و تقویت نظام دارد و طبیعی است که دشمنان ومعاندین تمام تلاش خود را می‌کنند که این مشارکت اتفاق نیفتد و به حد بسیار پایینی برسد و در جبهه‌های مختلف ایجاد ناامیدی و یاس را آغاز کرده‌اند.

وی اظهار کرد: باید جامعه و مردم آگاه باشند که موضوع انتخابات به نفع همه افراد است و عواملی که باعث ناامیدی افراد می‌شود را برطرف و ایجاد انگیزه شود و در این میان انجام وظایف به موقع توسط مسئولین میتواند تاثیر گذار باشد.

مدیرکل امور انتخابات شورای نگهبان گفت: باتوجه به بررسی‌هایی که در مرحله پیش ثبت نام صورت گرفت و این افزایش و مشارکت مردم در مرحله ثبت نام نشانگر این است که مردم نسبت به آینده‌شان حساس هستند و همچنان در صحنه مشارکت خواهند داشت.

وی با اشاره به وظیفه اصحاب رسانه جهت مشارکت حداقلی جامعه در انتخابات افزود: آگاهی سازی، ایجاد و تقویت اعتماد در جامعه باعث افزایش مشارکت مردم در صحنه خواهد بود، تکلیف و وظیفه رسانه این است با صداقت و انصاف رسانه‌ای آنچه که باعث تقویت اعتماد و ایجاد امیدواری می‌شود را انجام دهد.

زمانی با توصیه به داوطلبان خاطرنشان کرد: توصیه میکنم که تمامی داوطلبان و نامزدهای انتخاباتی، رفتار وگفتارشان مطابق با قانون باشد و تبلیغات قانونی باشد و همه تلاش کنیم که در این مرحله مطابق با وظایف قانونی انتخاب خوبی را رقم بزنیم چراکه هرچه انتخابات پرشورتر و باشکوه تربرگزارشود، در پیشرفت کشور موثر و مفیدتر است.

انتهای خبر/ https://asrehamoon.ir/vdcfjjdytw6dvca.igiw.html
 
کد مطلب: 430889
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *