دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ ۱۱:۳۸
۰
مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان:

ورزش و تغذیه بهترین راه پیشگیری از پوکی‌استخوان است

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: پوکی‌استخوان یکی از شایع‌ترین بیماری‌هاست که در آن استخوان‌ها پوک می‌شوند و قدرت خود را از دست می‌دهند.
ورزش و تغذیه بهترین راه پیشگیری از پوکی‌استخوان است
به گزارش پهره محمود فاطمی در گفتگو با خبرنگار عصرهامون با بیان اینکه در سراسر جهان، از هر سه زن، یک نفر و از هر پنج مرد ۵۰ساله و بالاتر، یک نفر دچار شکستگی ناشی از پوکی‌استخوان می‌شود بیان کرد: پوکی‌استخوان باعث می‌شود استخوان‌ها ضعیف و شکننده شوند، به‌طوری‌که به‌راحتی می‌شکنند. حتی در نتیجه یک زمین‌خوردن جزئی، یک ضربه، یک عطسه یا یک حرکت ناگهانی، شکستگی‌های ناشی از پوکی‌استخوان می‌تواند تهدیدکننده زندگی و عامل اصلی درد و ناتوانی طولانی‌مدت باشد.
 
وی بیشترین شکستگی مربوط به پوکی‌استخوان را در ناحیه‌های لگن، ستون مهره‌ها، مچ یا قسمت بالای بازو عنوان کرد و افزود: گاهی شکستگی یک استخوان می‌تواند در ادامه به شکستن سایر استخوان‌ها نیز منجر شود، بنابراین لازم است دراسرع‌وقت نسبت به تشخیص و درمان این بیماری اقدام شود.
 
مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، ۵ گام برای داشتن استخوان‌های سالم و آینده‌ای بدون شکستگی را ورزش، تغذیه، سبک زندگی، شناسایی عوامل خطر و آزمایش و درمان عنوان و تصریح کرد: به طور منظم ورزش کنید، استخوان‌ها و عضلات خود را در حرکت نگه دارید. ۳ الی ۴ بار از ورزش‌های تحمل‌کننده وزن مثل پیاده‌روی، ورزش‌های تقویت عضلات و تمرینات تعادلی بهترین هستند.
 
وی ادامه داد: اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی شما سرشار از مواد مغذی سالم برای استخوان است، از عادات منفی سبک زندگی اجتناب کنید، وزن بدن خود را متعادل نگه دارید، بررسی کنید که آیا فاکتورهای خطر دارید یا خیر، در صورت نیاز آزمایش و درمان شوید.
 
وی افزود: پویش همگانی پیشگیری از پوکی‌استخوان از ۲۸ مهر تا ۵ آبان‌ماه سال جاری باهدف آموزش و اطلاع‌رسانی به عموم مردم با شعار «استخوان‌های بهتری بسازیم» آغاز شد. 
 
گفتنی است: ۲۸ مهرماه مطابق با ۲۰ اکتبر توسط سازمان بهداشت جهانی به‌عنوان روز جهانی پوکی‌استخوان نام‌گذاری شده است.
 
انتهای خبر/ س
  https://asrehamoon.ir/vdchxknzw23n-qd.tft2.html
 
کد مطلب: 430833
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *