دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲ ۰۷:۳۹
۰
یک مسئله همواره مهم و پیچیده؛

حفظ سلامت در سالمندان چگونه است؟

تجربه ثابت کرده انجام برخی اقدامات در جهت حفظ سلامت سالمند می‌تواند تا حد بسیار زیادی از بروز بیماری‌ها در سالمندان جلوگیری کند.
حفظ سلامت در سالمندان چگونه است؟
 
 
 
به گزارش پایگاه خبری پهره به نقل از عصرهامون، یکی از مهمترین مقولات جمعیتی که امروزه توجه بسیاری از صاحب نظران را به خود جلب کرده، سالخوردگی جمعیت است، افزایش طول عمر سالمندی یکی از مهمترین مسائلی است که در رابطه با سلامت سالمندان مطرح است و با این وجود، در کشور ایران افزایش طول عمر در دوران سالمندی با ناتوانی همراه بوده است.

بالا رفتن سن همواره افراد را با مشکلات جسمی و مشکلات سلامتی روبرو می‌کند، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که عوامل روان‌شناختی بیش از عوامل جسمی در تامین آسایش و آرامش افراد در دوران سالمندی اثرگذار است.

به گفته متخصصان، ناراحتی‌های جسمی ناشی از افزایش سن هرچند عواملی تاثیرگذارند، اما عامل اصلی برای کاهش کیفیت زندگی و آرامش در میان زنان و مردان سالمند و مسن نیستند؛ بلکه عوامل روان‌شناختی بیشترین تأثیرگذاری را در این زمینه دارند.

سالمندان در هر جامعه‌ای که باشند از اهمیت زیادی برخور دارند؛ این افراد معمولاً نیازهای خاص خود را دارند، و نیاز به حمایت اجتماعی و پزشکی دارند تا کیفیت زندگی بهتری داشته باشند، از این رو مراقبت‌های بهداشتی، توانمندی‌های حرکتی، تامین نیازهای مالی، و حمایت اجتماعی در این مرحله از زندگی اهمیت بسیاری دارند.  

جمعیت بالای ۶۰ سال در ایران، حکایت از آن دارد که بیماری‌های قلبی، بیماری‌های دیابت، التهاب مفاصل، بیماری‌های مزمن تنفسی از مهمترین دلایل کاهش سال‌های از دست رفته عمر به شمار می‌رود.

مجموعه سلامت سالمندان و تغییراتی که در آن ها رخ می دهد، وضعیت سلامت بدن را می‌تواند تعیین کند و این تغییرات می‌تواند موجب کاهش اشتها و سوء تغذیه در دوران سالمندی شود از طرف دیگر وجود بیماری‌های مزمن و تحلیل برنده در این دوران مثل بیماری‌های قلبی –عروقی ، دیابت، فشارخون، اختلالات چربی خون، پوکی استخوان و سرطان، نقش یک الگوی صحیح غذایی و تامین ریزمغذی‌های موردنیاز را مهم‌تر می‌کند.

خدمات مراقبتی رایگان مرکز بهداشت زاهدان به سالمندان

فریبرز راشدی، رئیس مرکز بهداشت زاهدان بیان کرد: سالمندان در پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت، مراقبت‌های فشار خون، چربی خون، دیابت، تن سنجی، غربالگری تغذیه و مراقبت از نظر سقوط و عدم تعادل و ویزیت را به‌صورت رایگان دریافت می‌کنند.

وی افزود: در شش ماه اول سال جاری خدمات مراقبتی رایگان به ۳ هزار ۷۱۹ سالمند در پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت تحت پوشش مرکز بهداشت زاهدان ارائه شده است.

رئیس مرکز بهداشت زاهدان تصریح کرد: توزیع «پرل ویتامین د۳ و کلسیم دی» بین کلیه سالمندان، غربالگری‌های سرطان روده بزرگ و سرطان سرویکس نیز برای این افراد انجام و موارد مثبت جهت درمان به پزشک متخصص ارجاع شده است.

وی ادامه داد: انجام مراقبت‌ها توسط تیم سلامت (پزشک، کارشناس تغذیه، کارشناس روان و ماما) در محل «خانه‌های سالمندان» سطح شهر هم بخشی از فعالیت همکاران ما در مرکز بهداشت زاهدان است.

راشدی اذعان کرد: در شهرستان زاهدان در مجموع ۱۲۵ پایگاه و خانه بهداشت شهری و روستایی فعال است، شهروندان می‌توانند جهت اطلاع از نزدیکترین پایگاه و خانه بهداشت به سایت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به نشانی https://dh.zaums.ac.ir/ منوی مراکز خدمات جامع سلامت و همچنین از طریق نرم افزارهای مسیریاب تحت اندروید شامل بلد و نشان استفاده کنند.

وی ضمن گرامیداشت روز سالمند گفت: نهم مهرماه مصادف با ۳۰ سپتامبر روز جهانی سالمند و این هفته در کشور ما هفته «سلامت سالمندان» با شعار «تحقق وعده‌های اعلان جهانی حقوق سالمندان» نامگذاری شده است.

انتهای خبر/ ف https://asrehamoon.ir/vdcdno0fkyt09f6.2a2y.html
 
کد مطلب: 430671