دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲ ۰۷:۳۳
۰
ویروسی که درمان ندارد؛

هاری در حالی همچنان یک بیماری کشنده است و سالانه هزاران نفر در دنیا بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

هاری در حالی همچنان یک بیماری کشنده است و سالانه هزاران نفر در دنیا بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.
هاری در حالی همچنان یک بیماری کشنده است و سالانه هزاران نفر در دنیا بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.
 
 
 
به گزارش پایگاه خبری پهره به نقل از عصرهامون، هاری یک بیماری ویروسی قابل پیشگیری با واکسن است که در بیش از ۱۰۰ کشور جهان رخ می‌دهد و ۴۰ درصد از افراد گاز گرفته شده توسط حیوانات مظنون به هاری کودکان زیر ۱۵ سال هستند‎.

سگ‌ها عامل بیش از ۹۰ درصد موارد حیوان گزیدگی و انتقال بیماری هاری و مرگ ناشی از آن در انسان هستند. حذف هاری از طریق پیشگیری از گزش سگ و انجام واکسیناسیون سگ‌ها امکان پذیر است‎.

برخی متخصصان عفونی بر این باورند که هاری یک بیماری ویروسی کشنده بوده و نوعی عفونت ویروسی دستگاه اعصاب مرکزی و قابل انتقال بین حیوان و انسان است که معمولا به واسطه گزش حیوان هار به انسان منتقل می‌شود و در صورت بروز علائم بیماری در انسان کشنده است‎.

علائم اولیه می‌تواند شامل تب و گزگز در محل گزیدگی باشد، این علائم معمولاً با یک یا چند مورد از علائمی چون تهوع، استفراغ، رفتارهای خشونت‌آمیز، هیجان کنترل‌نشده، ترس از آب، ناتوانی در حرکت بخشی از بدن، گیجی و از دست دادن هوشیاری همراه می‌شود.

پس از ظاهر شدن علائم این بیماری، نتیجه عملاً همیشه مرگ است فاصلهٔ زمانی بین ابتلا به بیماری و شروع علائم، معمولاً یک تا سه ماه است اما می‌تواند کمتر از یک هفته تا بیش از یک سال متغیر باشد.

ویروس از طریق بزاق حیوان مبتلا به هاری و پس از گازگرفتگی یا ایجاد خراش، وارد بدن انسان و سایر جانوران شده و پس از ورود به اعصاب محیطی، به‌سوی دستگاه عصبی مرکزی رفته و شروع به تکثیر می‌کند.

زمان ابتلا و شروع علائم بیماری، بستگی به مسافتی دارد که ویروس باید در طول اعصاب محیطی طی کند تا به دستگاه عصبی مرکزی برسد و شروع اولیه هاری با علائم شبیه آنفلوآنزا شروع می‌شود، از جمله؛ تب، ضعف عضلانی، مور مورشدن است.

ایمن سازی قریب به ۷ هزار قلاده سگ صاحبدار در سیستان و بلوچستان

ویدا معزی، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان در این خصوص با اشاره به اینکه هاری یکی از مهم‌ترین و کشنده‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است، بیان کرد: متاسفانه این بیماری درمان ندارد، لذا پیشگیری از آن حائز اهمیت است.

وی در خصوص اهمیت پیشگیری از بیماری هاری گفت: وظیفه سازمان دامپزشکی کشور در پیشگیری بیماری هاری، کنترل و پیشگیری از بیماری در جمعیت دام‌های اهلی با تاکید بر گوشتخواران است و همچنین انتقال هاری از طریق دستگاه گوارش بعید به نظر می‌رسد ولی باید از خوردن گوشت و سایر فرآورده دام‌های مبتلا به هاری جداً خودداری کرد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان افزود: علائم این بیماری در حیوان شامل تغییر رفتار اعم از پرخاشگری یا آرام‌تر شدن حیوان، فلج شدن عضلات، ریزش بزاق و حمله و همچنین اصلی‌ترین راه سرایت بیماری، گاز گرفتن و پنجه کشیدن می‌باشد.

وی اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون در سامانه پایش و مراقبت بیماری‌های دام استان تعداد ۱۳ کانون تایید شده دامی بیماری گزارش شده است.

معزی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون قریب به ۷ هزار قلاده سگ گله و صاحبدار بر علیه بیماری هاری بصورت رایگان ایمن سازی شده است که پیش بینی می‌شود این رقم تا پایان سال به ۱۵ هزار قلاده افزایش یابد.

وی در خصوص اهمیت آشنایی و آموزش جامعه در مواجهه با این بیماری گفت: در ۶ ماهه نخست سال جاری به منظور افزایش آگاهی جامعه هدف، روستائیان و عشایر با تشکیل کلاس‌های آموزشی، آموزش چهره به چهره و توزیع بروشور و کتابچه بیماری هاری توسط کارشناسان دامپزشکی استان انجام گرفت.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان اذعان کرد: به بیش از ۵ هزار نفر نکات مهم این بیماری از جمله آشنایی نحوه مواجهه با حیوان هار و اقدامات در زمان حیوان گزیدگی، آموزش داده شده است. که این خبر جای امیدواری برای آگاهی هرچه بیشتر مردم را دارد.

معزی از مردم تقاضا کرد تا هر گونه موارد حیوان گزیدگی را هار گزیدگی تلقی کرده و سریعاً به مراکز درمانی مراجعه کنند.

به گفته این مسئول؛ افراد باید از انجام هرگونه رفتاری که باعث تجمع حیوانات ولگرد در اطراف محیط‌های مسکونی می‌شود مانند رها کردن زباله و پسماند مواد غذایی در محیط، رها کردن لاشه حیوانات تلف شده جلوگیری، و هر گونه تغییر رفتار حیوان و مشاهده علائم مشکوک به بیماری هاری را به نزدیک‌ترین اداره دامپزشکی شهرستان و سامانه ۱۵۱۲ تلفن گویا اداره دامپزشکی اطلاع دهند و برای واکسیناسیون رایگان سگ‌های خود به اداره دامپزشکی شهرستان مراجعه کنند.

انتهای خبر/ ف https://asrehamoon.ir/vdcco0qs02bqes8.ala2.html
 
کد مطلب: 430670
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *