چهارشنبه ۵ مهر ۱۴۰۲ ۰۷:۱۶
۰
جنوب شرق ایران سرزمین شگفتی‌ها؛

غارها جاذبه‌های ناشناخته در سیستان و بلوچستان هستند

غارها به‌عنوان یکی از جاذبه‌های ناشناخته سیستان و بلوچستان به شمار می‌روند، که کمتر به معرفی آن‌ها پرداخته شده است.
غارها جاذبه‌های ناشناخته در سیستان و بلوچستان هستند
به گزارش پایگاه خبری پهره به نقل از عصرهامون، سیستان و بلوچستان در جنوب شرق ایران به‌عنوان پهناورترین استان کشور با محیط‌زیست بکر و تنوع جانوری، گیاهی، آب‌وهوایی، داشتن دشت، کوه، بیابان و دریا و طبیعتی بی‌نظیر از ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر برخوردار است.
 
از شمال تا جنوب این استان دارای جاذبه‌ها و شگفتی‌های طبیعی است که نظیر آن را شاید در کمتر جای از کشور و حتی دنیا بتوان دید.
 
زیستگاه‌های متنوع موجود در سواحل سیستان و بلوچستان شامل سواحل جزرومدی، جنگل‌های مانگرو، زیستگاه‌های دریایی، زیستگاه‌های کوهستانی و صخره‌ای، زیستگاه‌های بیابانی و دشتی برای حضور انواع پرندگان مهاجر اعم از آبزی و کنار آبزی شرایط مساعدی را فراهم ساخته است.
 
یکی از جاذبه‌های طبیعی در این استان که شاید کمتر به معرفی آن پرداخته شده است وجود غارهای طبیعی با قدمت طولانی در استان است.

هر چند تاکنون از جاذبه‌ها و شگفتی‌های منحصربه‌فرد سیستان و بلوچستان اخبار و تصاویر بی‌شماری در رسانه‌ها منتشر شده است، اما جذابیت غارهای آن، چنان که باید به همگان معرفی نشده است.
 

 غار کرمانچی به‌عنوان یک جاذبه گردشگری و تفرجی است

محمدرضا علیمرادی سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص معرفی چند غار در استان بیان کرد: غار کرمانچی در ارتفاعات شمال غرب بزمان، در محور دره آهو و یک‌کیلومتری روستای کرمانچی با هزار و ۲۸ متر ارتفاع از سطح دریا قرار دارد.
 
وی افزود: این غار به‌صورت زیر زمینی و شیب تندی دارد، طول آن ۱۰۰ متر و دارای دودهنه است که بعد از ۴۰ متر مسافت در قسمت کف غار به یک دهنه تبدیل می‌شود.
 
علیمرادی تصریح کرد: غار کرمانچی تحت‌تأثیر فعالیت‌های دوران زمین‌شناسی به وجود آمده است، کف آن سنگی و ماسه‌ای از نوع سنگ‌های دگرگونی است. بدنه غار نیز از سنگ‌های دگرگونی با بافت غالب کوارتز و آهکی است.
 
وی اظهار کرد: این غار زیستگاه مناسبی برای انواع خفاش بوده، از ارزش علمی و تحقیقی برخوردار است و به دلیل قرارگرفتن در منطقه شکار ممنوع بزمان به‌عنوان یک جاذبه گردشگری و تفرجی است.

غار مشکوتک پدیده زیبای طبیعی در سراوان
سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان همچنین به معرفی غار مشکوتک درکوه آهکی در ۲ کیلومتری روستای کلپورگان پرداخت و گفت: این غار به‌مرورزمان بر اثر حل و اکسیدشدن سنگ‌ها پدیدآمده است.
 
علیمرادی افزود: این کوه دارای سوراخ‌های بسیار زیادی است که از دوطرفه به بیرون راه دارد و به‌صورت تونلی از قله تا پائین کوه کشیده شده است.
 
وی ادامه داد: پیمودن این کوه نیاز به امکانات کوه‌نوردی ندارد و دارای استراحتگاه بسیار بزرگی به‌صورت سایبان است.
 
 

غار پوسه یکی از جاذبه‌های طبیعی سیستان و بلوچستان
این مقام مسئول در ادامه معرفی برخی غارهای طبیعی در سیستان و بلوچستان ادامه داد: غار پوسه در شرق روستای اسکل آباد، نزدیک جاده زاهدان به خاش در ۱۱۴ کیلومتری جنوب زاهدان و در حدود ۲۲ کیلومتری غرب کوه تفتان در شمال بلوچستان واقع شده است.
 
علیمرادی با بیان اینکه این غار یکی از جاذبه‌های طبیعی سیستان و بلوچستان است افزود: طول آن ۲۵ متر و در انتهای شاخه اصلی یک شاخه فرعی وجود دارد و عبور از آن نیازمند در اختیار داشتن امکانات لازم است.
 
انتهای خبر/ 
کد مطلب: 430644
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *