چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱ ۱۰:۱۸
۰
رئیس مرکز بهداشت ایرانشهر؛

انگ و تبعیض مهم ترین موانع كنترل به موقع ایدز است

ذبیح الله شیروانی گفت: انگ و تبعیض در زمینه ایدز موجب انتقال بیشتر آن می‌شود.
انگ و تبعیض مهم ترین موانع كنترل به موقع ایدز است











به گزارش پهره، در حقیقت ایدز بیماری است که سیستم ایمنی بدن  را در بدن فرد به مرور زمان از بین می برد.

در واقع سیستم ایمنی بدن وظیفه مقابله با ویروس‌ها، باکتری‌ها و هر نوع عامل بیماری زای دیگر را دارد در نتیجه  بدن فرد در برابر نفوذ ویروس‌ها، باکتری‌ها، انگل‌ها، مواد آلاینده، مواد سرطان‌زا، سموم و قارچ‌ها مقاومت خود را از دست می‌دهد و ضعیف می شود.


اچ آی وی (HIV) یک عفونت ویروسی بوده که  از طریق رابطه جنسی، خون یا از طریق مادر به فرزند در طول بارداری، بدو تولد و در دوره شیردهی منتقل شود.


 در این راستا ذبیح الله شیروانی، رئیس مرکز بهداشت ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: با پیشرفت روش های درمانی، HIV در زمره بیماری های قابل کنترل دسته بندی می شود. 


وی افزود: در حال حاضر تمرکز اصلی برای کنترل اپیدمی HIV بر درمان مبتلایان بوده چون در صورت درمان موثر با کاهش بار ویروسی، طول عمر طبیعی و احتمال انتقال به سایر افراد نیز به حد صفر می رسد.



این مقام مسئول تصریح کرد: بیماری HIV یک بیماری عفونی قابل کنترل بوده و درصورتی که به موقع تشخیص داده شود و تحت مراقبت و درمان قرار بگیرد، نه تنها فرد مبتلا می تواند طول عمر نرمال داشته باشد بلکه با درمان مناسب، قدرت انتقال بیماری به افراد دیگر نیز به حد صفر می رسد. 

وی اضافه کرد: متاسفانه درصد بالایی از موارد مبتلا شناسایی نشده و از بیماری خود مطلع نیستند.


شیروانی خاطرنشان کرد: در مبتلایان به بیماری ایدز  مهمترین علل چون ترس، انگ و تبعیض  که مانع می شود تا بیماران برای تشخیص و مراقبت و درمان زودتر اقدام کنند.

وی افزود: در حقیقت انگ و تبعیض در زمینه ایدز موجب انتقال بیشتر آن می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: مراکز مشاوره بیماری های رفتاری در همه مناطق آماده ارائه خدمات آموزش، مشاوره، تشخیص و درمان مبتلایان اچ ای وی به صورت کاملا محرمانه هستند. 


انتهای پیام/
کد مطلب: 430195
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *