چهارشنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ ۰۹:۴۵
۰
غنیمت شمردن فرصت طلایی؛

شب قدر بهترین زمان برای تدبر و تفکر بصیرت آفرین است/ لیله القدر فرصتی برای توبه و استغفار

شب قدر، شبی شناخته شده نزد همه روزه داران بوده و این زمان، طلایی ترین فرصت برای استجابت دعاها و دست یابی به مقام قرب پروردگار است.
شب قدر بهترین زمان برای تدبر و تفکر بصیرت آفرین است/ لیله القدر فرصتی برای توبه و استغفار
به گزارش پهره؛ نزول جامع ترین، کامل ترین و ماندگارترین کتاب الهی بر عظمت و منزلت شب قدر افزوده و قرآن در این راستا می گوید «شهر رمضان الذی انزل فیه القران »، ماه رمضان ماهی است که در آن قرآن نازل شد.
در حقیقت شب قدر قلب ماه مبارک رمضان است، در کتاب تفسیر و شرح صحیفه سجادیه، ج ۱۱ نوشته استاد حسین انصاریان می‌خوانیم؛ خداوند مهربان از باب لطف، عنایت، رحمت و محبّت نسبت به بندگانش یک شب از تمام شب‌ های سال را آن هم در ماه مبارک رمضان آن را قرار داده و برای عبادت و بیداری آن شب ارزشی بهتر از عبادت در هزار ماه مقرر کرده است.
انسان ها اگر شب قدر را قدر بدانند، به نتایج و آثاری دست می یابند که ارزیابی آن نتایج و آثار برای احدی از جنّ و انس و ملائکه مقدور نیست.
ماه مبارک رمضان سرشار از رحمت و برکت است و همه مومنان در این فرصت مغتنم، میهمان ضیافت بزرگ الهی هستند اما در این ایام، شبی مقدس قرار گرفته که عبادت خالصانه در آن یک شب بیش از هزار ماه عبادت و جهاد در راه خداوند اجر و ثواب دارد.
شب قدر موهبت خداوند به مسلمانان
در این راستا حجت الاسلام والمسلمین جواد قنبری، کارشناس مسائل مذهبی در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به عظمت قرآن و فضیلت شب های قدر، بیان کرد: عمل صالح در این شب ها از قبیل نماز، زکات و کارهای نیک دیگر بهتر است از عمل در هزار ماهی که در آن شب قدر نباشد.
وی افزود: شب های قدر اعمال مشترکی دارد که از جمله آن می توان به دعای پر فیض جوشن کبیر، غسل شب قدر، طلب استغفار و خواندن نماز و گرفتن قرآن به سر اشاره کرد.
این کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: پیامبر اکرم (ص) فرموده: هر کس شب‌های قدر را غسل کند، خداوند آتش دوزخ را از او دور می کند.
وی با اشاره به اهمیت شب های قدر و درک آن، خاطرنشان کرد: تقدیر یک سال مومنان در این شب ها رقم می خورد و در این امر مهم احادیث فراوانی از ائمه اطهار نقل شده است.
حجت الاسلام قنبری عنوان کرد: دشمنان اسلام با وارد کردن هجمه قصد ناامید کردن مردم را دارند که در این زمينه باید همگان هوشیار و از بصیرت و آگاهی کافی برخوردار باشند که در این زمينه مقام معظم رهبری فرمودند: امروز نیاز و توجه به جهاد تبیین باید باشد.
وی از همه عزیزان درخواست کرد در خصوص جهاد تبیین در این ایام پر فیض اقدام کنند و دشمنان اسلام و انقلاب را ناامید و ناکام بگذارند.
این کارشناس مسائل مذهبی اضافه کرد: شب قدر، شبی شناخته شده نزد همه روزه داران بوده و این شب، طلایی ترین فرصت برای استجابت دعاها و دست یابی به مقام قرب پروردگار است.
وی تصریح کرد: در پیشینه اعتقادی همه مسلمانان لیالی قدر در ماه مبارک رمضان شب های امضای مقدرات عالم در پیشگاه امام عصر(عج) است و در این شب ها ملائکه با حضور خدمت این بزرگوار و تقدیم تمام مقدرات سال بر پیشگاه حضرت حجت(ع)، او را از تمام اتفاقات سال آگاه می کنند.
شب قدر را قدر بدانیم
مولوی خلیل رسولی زاده، امام جمعه موقت اهل سنت در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: شب قدر، زمان رقم خوردن تقدیر یک ساله مخلوقات از جانب خداوند است و هر فردی فراخور حالش از این زمان مقدس بهره می برد.
وی افزود: شب بیداری و تلاوت قرآن و کثرت نماز و عبادت در عشره اخیر از جمله آداب متداول میان اهل سنت است. 
مولوی رسولی زاده تصریح کرد: در تمام ایام ماه مبارک رمضان در تمامی مساجد، تلاوت و ختم قرآن و نماز تراویح برگزار می‌شود و به جرات می‌توان گفت که در تمام این ماه شب زنده داری و احیا مرسوم است.
وی اذعان کرد: در شب‌های احیا و لیله القدر این اعمال بیشتر از دیگر روزها و شب‌های ماه مبارک انجام می‌شود و برخی افراد در دهه آخر این ماه مبارک که مصادف با ایام لیله القدر است در مسجد معتکف شده و به راز و نیاز و عبادت مشغول می‌شوند.
رسولی زاده عنوان کرد: انجام احکام لیالی قدر فرصت طلایی است و مردم این را بدانند که چنین فرصتی نصیب هر کس نمی شود.
این خطیب جمعه اهل سنت گفت: مردم باید ارزش شب های قدر را بدانند و با تلاوت نماز، قرآن و دعا، نیایش به درگاه الهی نزدیک تر شوند.
انتهای پیام/
کد مطلب: 429663
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *