پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ ۰۹:۱۱
۰
یک استاد دانشگاه؛

انتخابات مهم ترین دستاورد انقلاب است

حليمه پیری گفت: مهمترین دستاورد انقلاب، انتخابات است که مردم خود حاکمان را انتخاب می کنند.
انتخابات مهم ترین دستاورد انقلاب است
حليمه پیری، استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار پهره بیان کرد: جدایی رشته کوه های آرارات و بخشیدن آن به ترکیه، کشتار و تبعید بیش از 24 هزار نفر از مردم ایران، توهین به ناموس ایرانی و دستور کشف حجاب، جدایی دهکده توریستی فیروزه در خراسان شمالی، امضای قرارداد ننگین سعدآباد و جدایی بخش های زیادی از کشورمان، بخشیدن کل اروند رود به عراق و زمینه آغاز جنگ تحمیلی گوشه هایی از جنایات رژیم پهلوی است.

وی افزود: نسل کشی در تبریز و ویران کردن آثار باستانی و کتاب های مردم آن شهر، موافقت با طرح انگلیسی راه آهن شمال به جنوب برای پیروزی جنگ انگلیس، مخالفت با طرح ایرانی راه آهن شرق به غرب برای تجارت ایران با سایر کشورها، جدایی مناطق بولاغ‌باشی، جوزر، قوری‌گل ایران توسط ترکیه در زمان رضا شاه از جمله خیانت های دیگر او به شمار می روند.

وی تصریح کرد: جدایی بسیاری از روستاها از جمله روستاهای سیرو و سرتیک و برخی مراتع متعلق به کردهای جیکانلوایران توسط ترکیه و همچنین دشت ناامید در سیستان به مساحت 3 هزار کیلومتر در سال 1317 که سرچشمه رود هیرمنداز سیستان و بلوچستان خارج و باعث سیستان تبدیل به ریگزار شود در زمان رضا شاه‌ انجام شده است.

وی تصریح کرد: اعطای امکانات به باستان شناسان آمریکایی برای کاوش در تخت جمشید و تاراج آثار تخت جمشید توسط این باستان شناسان از جمله جنابت هایی است که رضا شاه پهلوی به آثار باستانی درون ایران داشت.

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: برگزاری عزاداری سالار شهیدان در ماه محرم و صفر توسط مردم از جمله مواردی بود که در زمان پهلوی ممنوع اعلام شد.

وی گفت: کشتن شعرا، روشنفکران و ادیبانی همچون فرخی یزدی، میرزاده عشقی، واعظ قزوینی و بسیاری از نویسندگان ایرانی توسط رضاشاه از خباثت های دیگری است که در حق مردم ایران انجام داد.

وی خاطرنشان کرد:مهمترین دستاورد انقلاب، انتخابات است که مردم خود حاکمان را انتخاب می کنند.

انتهای پیام/
کد مطلب: 429556