سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ ۰۹:۵۶
۰
بلایی که زندگی و آینده را می‌سوزاند؛

اعتیاد در صدر آسیب های اجتماعی/تحفه نامیمونی که نتیجه روابط تیره والدین و فرزندان است

طبق آمار متولیان، اعتیاد در صدر آسیب های اجتماعی قرار دارد، تحفه نامیمونی که نتیجه روابط تیره والدین و فرزندان است و زندگی و آینده افراد را تباه می کند.
اعتیاد در صدر آسیب های اجتماعی/تحفه نامیمونی که نتیجه روابط تیره والدین و فرزندان است
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون؛ امروزه اعتیاد و افزایش انواع مواد مخدر به یکی از آسیب های جدی و بهتر است بگوییم که در صدر آسیب های اجتماعی قرار گرفته، جریان مخربی که بنیان خانواده ها را نشانه گرفته و پیامدهای نامبارکی را به همراه دارد.

اعتیاد علاوه بر آثار مخرب بر فرد، سبب افزایش خشونت، طلاق، سرقت و سایر جرایم خرد و کلان می شود. بدون تردید در چنین شرایطی خانواده به عنوان مهم ترین رکن فرهنگی جامعه می تواند از چنین آسیب هایی جلوگیری کند.

آثار آسیب های اجتماعی بر ریشه های فرهنگی جامعه
 
ابوالفضل احمدزاده، سرپرست معاونت حقوق عامه دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان سیستان و بلوچستان با اشاره به مفهوم آسیب های اجتماعی بیان کرد: افرادی که در این فضا مطالعه کردند و کتاب های دقیق و مقالات متعددی نوشتند، تعاریفی از آسیب های اجتماعی ارائه دادند که می توان گفت انحراف و بزه کاری نوعی عارضه و بیماری است که از آن با عنوان آسیب اجتماعی یاد می شود.
 
وی ادامه داد: وقتی آثار و عوارض آسیب های اجتماعی در جامعه عیان می شود، مختص یک فرد نبوده و حتی عوارض آن به یک جامعه نیز محدود نمی شود، بلکه بر اساس فرهنگ های مختلف و استحکام ریشه های فرهنگی، این عوارض مختلف و متفاوت بوده و به سرعت با الگوسازی که از آن ها به عمل می آید، به صورت یک عارضه فراگیر درخواهد آمد.
 
به گفته احمدزاده، آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی محیط زیست و اجتماع بشری را دست خوش پیامدهایی کرده که امکان زندگی سالم و کم دغدغه را به خصوص در یک جامعه از بین خواهد برد، مصداق عینی این تعریف را با کمی دقت در فضای شهر زاهدان می توانید ملموس و مشهود ببینید و کامل درک کنید.

آسیب های اجتماعی مختص یک فرد یا یک گروه نیست
 
وی با تاکید بر این که آسیب های اجتماعی مختص یک فرد یا گروه نیست، اظهار کرد: اگر این آسیب ها به سرعتی که اکنون در کلانشهر زاهدان اتفاق می افتد، به نحوی مدیریت نشود به یقین برای پنج سال آینده، آسیب های دیگری از دل این آسیب ها خواهید دید، افرادی می طلبد که حائز و متصل به یکسری خصایص خاصی باشند.
 
این مقام مسئول اضافه کرد: مدیری را در منطقه سیستان و بلوچستان می خواهیم که آسیب شناس و آگاه به محیط اجتماعی و زیست بوم این استان و مردم آن باشد، اولین خصیصه بعد از احراز صفاتی که یک مدیر مدبر داشته باشد این است که آیا می تواند آسیب اجتماعی زنده را تعریف کند یا این که به یکسری الفاظ و عباراتی که به صورت استعاری از کسی گرفته بسنده و این را تکرار می کند؟
 

اعتیاد و مواد مخدر؛ آسیب جدی سیستان و بلوچستان
 
وی گفت: آسیب فعلی، اولی و جدی این استان اعتیاد و ملزومات آن حول محور اعتیاد، معتاد و ملحقات آن و مواد مخدر است، برای چنین آسیبی مردانی را می طلبد که بشناسند با معتاد متجاهر، متکدی و معتاد به معنی عام کلمه چگونه باید رفتار کرد و با وی سخن گفت، چنین انسانی هم محترم، مکرم است و حق حیات دارد و برای همه تکلیف است که به این شخص کمک کنند.
 
احمدزاده با اشاره به رویکرد دستگاه قضا نسبت به آسیب های اجتماعی، افزود: با حمایت قاطع و هنرمندانه دادستان مرکز استان، یکی از تکالیف در زمینه حقوق عامه آسیب های اجتماعی است، برای سال آینده نیز همین رویکرد مورد توجه خواهد بود.

کمیته قضایی آسیب های اجتماعی در سیستان و بلوچستان راه اندازی می شود
 
وی اضافه کرد: با توجه به موافقت رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان کمیته قضایی آسیب های اجتماعی در استان راه اندازی می شود، این مسئولیت را بر عهده بنده گذاشتند که در راستای کاهش آسیب های اجتماعی، دستگاه قضایی ورود جدی داشته و این استمرار خواهد داشت و برای سال بعد اقدام های ویژه ای انجام می شود.  
 
سرپرست معاونت حقوق عامه داد سرای عمومی و انقلاب مرکز استان افزود: دستگاه قضا تکلیف خود دانسته و می داند که با آسیب های اجتماعی مواجهه علمی داشته باشد و با افرادی که اقدام به ایجاد و تکثر آسیب های اجتماعی می کنند، مواجهه قاطع داشته باشد.
 
وی با اشاره به آسیب شناسی اجتماعی گفت: آسیب شناسی از دیدگاه پزشکی به فرایند ریشه یابی بیماری ها گفته می شود و علوم اجتماعی در قرن ۱۹ به دلیل مشابهت سازی کالبد انسانی، کالبد اجتماعی، بیماری های عضوی و بحران های اجتماعی دانش نوینی به نام آسیب شناسی اجتماعی را جهت مطالعه عوامل و ریشه های بی نظمی و بیماری های اجتماعی پدید آورد.
 
احمد زاده ادامه داد: ما به دنبال آسیب شناس اجتماعی هستیم، فردی که بتواند در شورای فرهنگ عمومی سیستان و بلوچستان این نقش مهم را ایفا کند، در خصوص پیشگیری از وقوع جرم قانون داریم که تصویب و ابلاغ شده و تکالیف دستگاه های مختلف را مشخص کرده است که اگر به این تکالیف به خوبی توجه شود، این آسیب ها کثرت پیدا نمی کند.

خانواده؛ مهم ترین رکن فرهنگی جامعه

علی زندی؛ دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان با بیان این که  خانواده به عنوان یکی از مهمترین ارکان فرهنگی تاثیر بسزایی در تربیت فرزند و رشد و شکوفایی جامعه دارد، بیان کرد: اعتیاد امروز از هر دری که وارد می‌شود جان، مال، ناموس و آبرو با خودش می برد، به طور قطع کسانی که این آسیب را می‌شناسند و از نزدیک لمس کردند این را یک زنگ هشدار می دانند.

وی با بیان این که نیروی انسانی یکی از بزرگترین سرمایه های هر نظام و جامعه ای محسوب می شود، افزود: امروز جمهوری اسلامی ایران مفتخر است که بیش از چهار هزار شهید را در این عرصه تقدیم و بیش از ۱۲ هزار نفر جانباز جان خود را فدای این راه کرده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: تمام رفتارهایی که در جامعه مشاهده می شود به عنوان هنجارهای پذیرفته شده یا به اصطلاح ناهنجاری هایی که در جامعه موجود و زاییده فرهنگ آن جامعه است.

وی ادامه داد: اعتیاد زاییده بیش از ۲ کانون، خانواده یا جامعه نیست، خانواده در ارتباط با اعتیاد مسئولیت سنگین تری نسبت به جامعه دارد.

زندی با اشاره به نقش حوزه فرهنگ گفت: حوزه فرهنگ می‌تواند در پیشگیری از آسیب های اجتماعی نقش بسزایی داشته باشد، خانواده به عنوان یکی از مهمترین ارکان فرهنگی تاثیر بسزایی در تربیت فرزند و رشد و شکوفایی جامعه دارد.

لزوم مردمی شدن امور در مبارزه با مواد مخدر

وی افزود: دولت و هیچ دستگاه حاکمیتی نمی تواند به تنهایی قادر به مبارزه با مواد مخدر باشد، همان گونه که موضوع مردمی کردن مباحث فرهنگی اهمیت زیادی دارد و ما هم در حوزه مبارزه با مواد مخدر این اعتقاد را داریم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان ادامه داد: در سال های گذشته ستاد مبارزه با مواد مخدر با رویکرد مردمی کردن مبارزه با مواد مخدر ایفای وظیفه می کند و توفیقات خوبی هم کسب کرده است اما رضایت‌بخش نیست.

وی اذعان کرد: تریبون سازمان‌های مردم نهاد غیردولتی و همچنین بسیج و سپاه به عنوان یکی از ارکان مردمی نظام جمهوری اسلامی ایران در اختیار صاحبان کلام قرار دارد.
 
وی با اشاره به موضوع اعتیاد بیان کرد: در هر جامعه ای که فرهنگ آن جامعه از غنای علمی و فرهنگی خوبی در راستای خانواده برخوردار باشد آسیب کم تری می بیند.

زندی گفت: ۵۵ درصد طلاق‌ها، ۲۳ درصد از خشونت‌ها و ۱۵ درصد از جرایم مالی زایده اعتیاد است.

وی خاطرنشان کرد: امکانات رفاهی عمومی در یک جامعه نشان از فرهنگ آن نیست باید امکانات را برای فرزندان خود احیا کنیم تا فرزند شور و نشاط خود را در آن تخلیه کند یا آن غریزه فطری که خداوند قرار داده، فرهنگ آن در جامعه ما کم است.

انتهای پیام/
کد مطلب: 429545