سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ ۰۹:۲۲
۰
چراغ فروزان؛

بصیرت و صبوری امام سجاد(ع) انتقال دهنده پیام عاشورا بود/ صحیفه سجادیه، گنجینه ای برای هدایت بشر

شماری از کارشناسان مذهبی سیستان وبلوچستان با بیان اینکه صحیفه سجادیه، گنجینه ای برای هدایت بشر به شمار می رود، گفتند: این کتاب تماما درس اخلاق، تربیت و آداب زندگی بوده که می توان از آن الگو گرفت.
بصیرت و صبوری امام سجاد(ع) انتقال دهنده پیام عاشورا بود/ صحیفه سجادیه، گنجینه ای برای هدایت بشر
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون، پنجم شعبان سالروز ولادت اختر تابناک دیگری از آسمان پرفروغ ولایت و امامت است، که حماسه بزرگی به نام حادثه عاشورا را روایتگری کرد.

امام زین العابدین (ع) چهارمین اختر تابناک ولایت و امامت، فرزند امام حسین (ع) بازمانده واقعه بزرگ عاشورا نقش بسیار مهمی در خنثی کردن توطئه یزید بر ضد انقلاب و قیام امام حسین (ع) داشت و با سخنرانی و ایراد خطبه های خود از اهداف امام حسین (ع) پاسداری کرد.

صحیفه سجادیه یادگاری بود تا بشریت صحیفه ای پرنور برای گذر از تنگناهای بحرانی و ظلمات داشته باشند.

انسان‌سازی و ایجاد عبودیت انسان نسبت به خدا، اساس رسالت سید الساجدین

حجت الاسلام میثم درانی یکی از کارشناسان مذهبی با اشاره به اینکه سخنان گوهر بار امام سجاد(ع) و خطبه های جانسوز زینب کبری(س) انتقال دهنده پیام مهم عاشورا بود، بیان کرد: این امام بزرگوار با وجود تمام مصیبت‌ها همچون کوهی استوار و منشاء ایمان در بین جامعه و یاور مظلومان و همراه فقیران و تهی دستان بودند.

وی با بیان اینکه امام سجاد (ع)، سید الساجدین و زین العابدین به معنای زینت عبادت کنندگان بودند، افزود: صحیفه سجادیه یکی از آثار بسیار ارزشمند این امام همام برای تزکیه نفس بشر و منشا علم و خاستگاه الهی است، همچنین دعای سحر مشهور به دعای ابوحمزه ثمالی و زیارت امین الله از دیگر آثاری است که در روایات توصیه های فراوانی برای قرائت آنها شده است. 

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه اساس رسالت این امام بزرگوار، انسان‌سازی و ایجاد عبودیت انسان نسبت به خدا بود، ادامه داد: بصیرت، دشمن شناسی و زنده نگه داشتن قیام امام حسین(ع) از جمله ویژگی ها و شاخصه های بارز دوران امام سجاد(ع) بود.

به گفته وی، امام زین العابدین نماد بصیرت و ظلم ستیزی بودند، به نحوی که بعد از حرکت سیاسی امام سجاد(ع) در دمشق یزید با شکست فرهنگی و تبلیغاتی مواجه شد؛ فشاری که سخنرانی‌های اما به یزید وارد کرد، موجب ترس او شد.

درانی مدیریت، بصیرت و بینش امام سجاد(ع) را عاملی مهم در ثبت فرهنگ و نهضت عاشورا عنوان کرد و گفت: ایشان با بیان خطبه‌ها و سخنرانی‌های خود به تبیین واقعه عاشورا پرداخته و رشادت‌، ایثار، ولایت مداری، از خودگذشتگی های یاران و اصحاب امام حسین (ع) را برای مردم بازگو کردند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه صحیفه سجادیه تماما درس اخلاق، تربیت و آداب زندگی است، اظهار کرد: صحيفه سجاديه کتاب درسی است که می توان از آن الگو گرفت، این کتاب هم ردیف نهج البلاغه امام علی علیه السلام بوده و این گنجینه بزرگ باید به همگان معرفی شود.

صحیفه سجادیه اثر پر خیر و برکت امام پنجم است

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی بامری، یکی دیگر از کارشناسان مذهبی بیان کرد: امام سجاد(ع) در مسیر عراق و شام،همراه کاروان اسرا بود و به همراه حضرت زینب (س) پیام قیام عاشورا را تکمیل کردند.

وی تصریح کرد: خطبه های حضرت امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) در کاخ ظلم یزیدیان موجب شناخت و آگاهی مردم از جایگاه و شخصیت والای اهل بیت عصمت و طهارت شد.

بامری ادامه داد: صحیفه سجادیه اثر پر خیر و برکت آن امام است که باید به تمام جنبه های آن به صورت کارشناسی شده پرداخته و به آن عمل شود.

وی افزود:امام پنجم شیعیان به همراه عمه بزرگوار خود، همانطور که از واقعه و حادثه عاشورا حفاظت و پاسداری کردند، همه ابعاد عاشورا را در سخنان و مواضع خودشان به ارث گذاشتند‌.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: بنابر روایات شیعه، امام سجاد(ع) به دستور ولید بن عبد الملک با سمّ به شهادت رسید و مدفن وی در قبرستان بقیع در جوار مزار امام حسن مجتبی(ع)، امام محمد باقر(ع) و امام جعفر صادق(ع) است.

انتهای پیام/
کد مطلب: 429530