يکشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ ۱۲:۱۰
۰
نماینده مردم سیستان در مجلس مطرح کرد؛

اعزام کمیساریای آب ایران به افغانستان جهت مذاکره درباره حق آبه هیرمند/در صورت عدم پایبندی افغانستان پیگیر اعمال محدودیت برای آنها هستیم

محمد سرگزی از اعزام کمیساریای آب ایران به افغانستان برای مذاکره درباره حق آبه هیرمند خبر داد و گفت: در صورت عدم پایبندی افغانستان به معاهده ۱۳۵۱ پیگیر اعمال محدودیت برای این کشور هستیم.
اعزام کمیساریای آب ایران به افغانستان جهت مذاکره درباره حق آبه هیرمند/در صورت عدم پایبندی افغانستان پیگیر اعمال محدودیت برای آنها هستیم
به گزارش پهره محمد سرگزی، نماینده مردم سیستان در مجلس در گفت و گو با عصرهامون بیان کرد: پیرو سفر وزیر امور خارجه افغانستان به ایران، مقرر شد که کمیساریای آب ایران و افغانستان نشستی را پیرامون اجرای معاهده ۱۳۵۱ حق آبه رودخانه هیرمند برگزار کنند.

وی ادامه داد: در پی پیگیری های که صورت گرفت، امروز در زرند افغانستان با حضور کمیساریای آب ایران و جوانبخت معاون وزیر نیرو و کمیساریای آب افغانستان جلسه ای را برگزار کردند.

به گفته نماینده مردم سیستان در مجلس، قبل از این نشست روز گذشته اعضای این کمیساریا از جمله معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا کمیسار و رئیس هیئت، وطن فدا مدیر کل دفتر رودخانه های مرزی و منابع آب مشترک و معاون کمیسار و نمایندگان وزارت امور خارجه و جمعی از مسئولان و نمایندگان جلسه کارشناسی را در زاهدان پیرامون بررسی وضعیت حق آبه برگزار کردند.  

وی اظهار کرد: متعاقب آن بازدید میدانی انهار ورودی و همچنین فیدر ۲ ورودی آب به چاه نیمه ها در حوزه سیستان صورت گرفت، جلسه جمع بندی نیز پیرامون مسائلی که در مذاکره کمیساریای آب ایران و افغانستان مطرح می شود، برگزار شد و این هیئت عازم شهر زرند شدند.

سرگزی گفت: همه برنامه ها بررسی شده است و منتظر هستیم ببینیم مذاکرات چه سرانجامی دارد، متعاقب آن تصمیم گیری های بعدی انجام می شود.

وی با تاکید بر این که به لحاظ شانیتی که این کمیساریا دارد، حق آبه رودخانه هیرمند مورد مذاکره قرار می گیرد، گفت: یکی از نکاتی که وجود دارد چکونگی تحویل آب در مرز ایران است که افغانستان در راستای معاهده ۱۳۵۱ باید نحوه تحویل آب را مشخص کند.

نماینده مردم سیستان در مجلس اظهار کرد: در صورتی که افغانستان به تعهدات خود در راستای عهدنامه ۱۳۵۱ عمل نکند، به عنوان نماینده مردم سیستان پیگیری می کنم که حتما محدودیت هایی در حوزه ترانزیت، برق، سوخت زمستانی و موارد دیگر از ناحیه مسئولان ما در دولت برای این کشور ایجاد شود.

انتهای پیام/ 
کد مطلب: 429371