دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ ۱۲:۰۹
۰
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان خبر داد؛

تکمیل طرح های نیمه تمام آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در گرو تامین ۸۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار

علیرضا قاسمی گفت: تکمیل پروژه های آبرسانی به شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان به ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
تکمیل طرح های نیمه تمام آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در گرو تامین ۸۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار
به گزارش پهره علیرضا قاسمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در گفت و گو با عصرهامون بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ از محل اعتبارات مختلف استانی و ملی مبلغی معادل ۲ هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان در قالب ۵۳۰ طرح و پروژه به شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان ابلاغ شده است.
 
وی با بیان اینکه جهش خوبی در بخش اعتبارات صورت گرفته و تقریبا رشد ۱۶۷ درصدی را شاهد بودیم اظهار کرد: در صورت تخصیص به موقع این اعتبارات می توانیم اقدامات لازم را برای گذر از بحران آبی ۱۴۰۱ به مرحله اجرا برسانیم.
 
این مقام مسئول تصریح کرد:  عمده این طرح ها به منظور آبرسانی، رفع تنش آبی، اصلاح و توسعه شبکه های آب و اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب در سطح شهرها و روستاهای استان برنامه‌ریزی شده که در بیشتر نقاط عملیات اجرایی آن آغاز شده و یا در حال برنامه ریزی برای شروع است.
 
وی با اشاره به طرح های مهم و شاخص استان در حوزه آب و فاضلاب گفت:  ۵ طرح آبرسانی به شهرها از جمله آبرسانی به چابهار، کنارک از سد زیردان، طرح انتقال آب جهت جبران بخشی از کمبود آب شرب زاهدان از حرمک، آبرسانی به خاش از کارواندر، انتقال آب به نوک آباد و دهپابید و تکمیل آبرسانی به شهرهای سیستان است که بر اساس برآورد سال ۱۴۰۰، جهت تکمیل به هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
 
قاسمی ادامه داد: طرح های آبرسانی به روستاهای سطح استان نیز شامل ۱۵ مجتمع آبرسانی بزرگ و بیش از ۲۵۰ طرح آبرسانی روستایی، ۲۰ طرح تأمین آب روستایی و ۵۰ طرح اصلاح و توسعه شبکه های آب آشامیدنی بوده که جهت تکمیل  این طرح ها نیز به ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

چالش خشکسالی و فقر منابع آبی
 
وی اظهار کرد: اقلیم پایه این استان گرم و خشک است و خشکسالی های متوالی چند دهه سیستان و بلوچستان را با بحران آب مواجه کرده که علاوه بر تأثیری که در کمیت و کیفیت آب بر جای گذاشته، یکی دیگر از پیامدهای آن کاهش منابع آبی در سطح استان است.

مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان اظهار کرد: در استانی مثل سیستان و بلوچستان که با چالش های بسیاری از جمله فقر منابع آبی مواجه است، اجرا و توسعه طرح‌های فاضلاب به عنوان یک منبع پایدار آب از اهمیت بالایی برخوردار است، اما متأسفانه در این بخش عقب ماندگی‌هایی وجود دارد.

تکمیل طرح های فاضلاب نیازمند ۲۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار
 
قاسمی با بیان اینکه در حال حاضر ۵ طرح فاضلاب در سطح شهرهای زاهدان، زابل، زهک، چابهار و کنارک در برنامه اجرایی شرکت قرار دارد، افزود: این طرح ها در بخش های مختلف فعال است و جهت تکمیل در مجموع به ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
 
مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان اضافه کرد: پیش بینی می شود در صورت تخصیص کامل اعتبارات ابلاغ شده امسال، در سطح شهرها و روستاهای استان بیش از ۱۰۰ حلقه چاه حفر و تجهیز و بالغ بر هزار و ۵۰۰ کیلومتر لوله گذاری خطوط انتقال آب و شبکه جمع آوری فاضلاب اجرا شود که با مجموع این اقدامات می توان امیدوار بود که بخشی از تنش آبی در سطح شهر و روستاهای استان کاهش یابد.
 
وی بیان کرد: در مجموع با برنامه ریزی صورت گرفته پیش بینی می‌شود در سطح شهرهای استان بخشی از شبکه های توزیع، توسعه و اصلاح شده و بالغ بر ۲۰۵ روستای جدید در سطح استان از محل اعتبارات ملی و استانی آبرسانی شوند و در بیش از ۳۵۰ روستا رفع تنش آبی صورت گیرد.
 
انتهای پیام/
کد مطلب: 429146