سه شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ ۱۰:۰۹
۰
یک متخصص بیماری های مغز و اعصاب؛

زمان در درمان و توانبخشی سکته مغزی از اهمیت است/ مراجعه زود هنگام به مراکز درمانی

محمد جواد فرجی پور گفت: سکته‌ مغزی موردی اورژانسی است و نیاز به درمان فوری دارد، چرا که با درمان هر چه سریع‌تر بیمار می‌توان میزان آسیب دیدگی را کاهش داد.
زمان در درمان و توانبخشی سکته مغزی از اهمیت  است/ مراجعه زود هنگام به مراکز درمانی
محمد جواد فرج پور، متخصص بیماری های مغز و اعصاب در گفت و گو با خبرنگار پهره بیان کرد: سکته مغزی عارضه ای است که در اثر کاهش خون رسانی به بافت مغزی انسان رخ می دهد و عموما علت آن بروز انسداد در اثر لخته در یکی از سرخ رگ ها بوده که خون رسانی به بافت مغزی را بر عهده دارد.

وی افزود: از جمله عواملی که منجر به سکته مغزی و زمینه ساز آن می شوند می توانیم به فشار خون بالا، دیابت و قند خون بالا و بیماری های قلبی اشاره کرد.

فرجی پور تصریح کرد: از جمله علائمی که می تواند باعث بروز سکته مغزی شوند می توان از اختلال تکلم، سنگینی زبان، ضعف یک طرفه اندام ها، دست و پا، ضعف عضلات، صورت و کج شدن صورت نام برد.

وی اضافه کرد: همراهان بیمار سکته مغزی باید ضمن حفظ خونسردی خودشان ب بیمار آرامش بدهند و از راه هوایی آن را محافظت کنند یعنی مسیر هوایی و تنفسی او را باز کنند.

وی خاطرنشان کرد: به طور مثال اگر دندان مصنوعی دارد یا غذایی خورده از دهان بیمار بیرون بیاورند و در نتیجه مسیر هوایی و تنفسی را باز نگهدارند و سپس او را بر روی یک سطح صاف مثل کف اتاق یا روی تخت به حالت دراز کش قرار بدهند.

وی اضافه کرد: در سریعترین زمان ممکن بیمار را از طریق سیستم اورژانس، آژانس با وسیله نقلیه به مراکز درمانی انتقال بدهند.

این متخصص بیماری های مغز و اعصاب عنوان کرد: زمانی که می گوييم در سریع ترین زمان ممکن بیمار سکته مغزی را به مراکز درمانی برسانید حواسمان باشد در سکته مغزی های حاد منظور از فوری ترین وقت که زمان طلایی یا گلدین تایم می گویند ۳ ساعت یا حداکثر در بعضی افراد ۴ساعت و ۳۰ دقیقه اول بوده است.

وی اضافه کرد: در این زمان بررسی ها نشان داده ک می شود اقداماتی انجام داد که به مراتب برای بیمار مثمر ثمر باشد.

انتهای پیام/
کد مطلب: 428950
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *