سه شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ ۱۲:۴۱
۰
دستاوردی دیگر از خدمات نظام در جنوب شرق کشور؛

بزرگترین پروژه ریلی کشور روی خط توسعه/راه آهن چابهار - زاهدان دستاورد بی نظیر انقلاب اسلامی است

با راه اندازی پروژه خط ریلی چابهار شاهد اتصال اولین بندر اقیانوسی کشور به خط ریلی و تحول بزرگ در حوزه مبادلات کالا به افغانستان و کشورهای آسیای میانه خواهیم بود که این توسعه عظیم را می توان دستاورد بی نظیر انقلاب اسلامی ایران در جنوب شرق کشور دانست.
بزرگترین پروژه ریلی کشور روی خط توسعه/راه آهن چابهار - زاهدان دستاورد بی نظیر انقلاب اسلامی است
به گزارش پهره به نقل از شستون، توسعه اقتصادی در هر کشور از راه های مختلف ایجاد می شود اما توسعه حمل و نقل یکی از پارامتر های مهم در اقتصاد به شمار می رود که نیازمند سرمایه گذاری است.

یکی از مهم ترین مولفه های توسعه حمل و نقل در حوزه ریلی است چرا که این مورد می تواند میزان مصرف انرژی را کاهش و سطح ایمنی حمل بار  و مسافر را افزایش دهد.

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایرانی شاهد تحول عظیم در حوزه حمل و نقل به ویژه در حوزه ریلی بوده ایم، که سیستان و بلوچستان نه تنها از این قاعده مستثنی نبوده بلکه با نگاه ویژه مقام معظم رهبری تنها در سال گذشته ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق ذخیره ملی برای توسعه سواحل مکران به ویژه در حوزه راه آن اختصاص یافت.

با راه اندازی پروژه خط ریلی چابهار شاهد اتصال اولین بندر اقیانوسی کشور به خط ریلی  و تحول بزرگ در حوزه مبادلات کالا به افغانستان و کشورهای آسیای میانه خواهیم بود به گونه ای که می توان گفت علی رغم تمام شانتاژ رسانه های معاند مبنی بر محروم بودن سیستان و بلوچستان، این استان می تواند راهگشای توسعه اقتصادی کشور شود.

اتصال بزرگترین بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی کشور

احمدعلی موهبتی استاندار سیستان بلوچستان در آبان ماه سال جاری در خصوص پروژه بزرگ راه‌آهن چابهار - زاهدان گفته بود که مقام معظم رهبری با عنایت ویژه و تخصیص اعتبار برای توسعه و پیشرفت سواحل مکران دستورات ویژه دادند و این توجهات منجر به آماده سازی زیرساخت های مهمی همچون راه‌آهن، توسعه بندر شهید بهشتی و گازرسانی شد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق ذخیره ملی به این پروژه اختصاص یافته و این امر در شرایط سخت حاکم بر اقتصاد کشور اجرا شد که مبین توجه خاص نظام و مسئولین به این استان است، بیان کرد:با راه اندازی این پروژه اولین بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی متصل می‌شود و امکان ترانزیت کالا و ترددهای بین المللی را در کریدور شمال به جنوب فراهم می کند.

استاندار سیستان و بلوچستان میزان ظرفیتی که در سال اول برای جابجایی بار بر روی این خط ریلی پیش‌بینی شده را حداقل ۲ میلیون تن و حداکثر ۷ میلیون تن برشمرد که با بهره برداری از این طرح اثرات آن را در حوزه‌های مختلف معادن، گردشگری، تولید محصولات گرمسیری و کشاورزی شاهد خواهیم بود.

خط آهن  میزان مرگ و میر را کاهش می دهد

ملک فاضلی رئیس مجمع نمایندگان استان در این خصوص به خبرنگار ما گفت: اولین شرط توسعه هر جامعه وجود زیر ساخت است که مهم ترین زیر ساخت مربوط به حوزه ارتباطات می شود.

وی افزود: یکی از ارتباطات مفید در جهت توسعه و سلامت در حمل و نقل که میزان مرگ و میر را نیز کاهش می شود خط آهن است.

نماینده مردم شهرستان های سراوان، سیب و سوران و مهرستان با اشاره به ارزان و فراگیر بودن خطوط ریلی در کشور، ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به ویژه در سنوات اخیر خطوط ریلی و گاز رسانی به استان جزء برنامه های اصلی و اولویت دار بوده است.

فاضلی با بیان اینکه خط آهن تهران_ زاهدان از مسیر کرمان ادامه یافت که جمع کثیری از هموطنان برای جابه جایی و مسافرت از این نعمت بهره مند شده اند، خاطر نشان کرد:  خط آهن چابهار_میلک و ادامه آن تا خراسان رضوی اساس توسعه کشور در سطح بین الملل مطرح است که ارتباط در سطح جهانی از این طریق برقرار خواهد شد.

وی با توجه به اینکه میزان مسافرت از طریق خط آهن و هوایی ۳۰ درصد و از راه زمینی ۷۰ درصد است، گفت: همچنین می توان با دوبانده کردن جاده زاهدان_چابهار و خاش_سراوان_کوهک از طریق ترانزیت محور توسعه شرق کشور در مدار توسعه قرار گیرد.

لازم به ذکر است عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن «چابهار-زاهدان» در روز سه‌شنبه ۱۷ تیرماه سال ۹۹ با حضور وزیر راه و شهرسازی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء و تعداد دیگری از مسئولان کشوری و استانی آغاز شد که این پروژه زمینه اشتغال ۱۳ هزار نفر را فراهم کرده است.
که ۳ هزار نفر از این تعداد به صورت مستقیم در این پروژه مشغول به کار خواهند شد



انتهای پیام/
کد مطلب: 427772
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *