سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ ۱۰:۲۰
۰
روز دانشجو؛ سمبل مبارزه با استبداد؛

جنبشی که نقطه عطف خیزش جوانان برای استکبارستیزی شد/ ترور دانشمندان نشانه عجز دشمنان در برابر پیشرفت ایران است

16 آذر سرآغاز تشکیل جنبشی تأثیر گذار توسط دانشجویان کشورمان در مسیر آزادی خواهی ملت ایران، استکبار ستیزی و مبارزه با سلطه بیگانگان بود.
جنبشی که نقطه عطف خیزش جوانان برای استکبارستیزی شد/ ترور دانشمندان نشانه عجز دشمنان در برابر پیشرفت ایران است
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون، 16 آذر نمادی ماندگار از رشد آگاهی و ایستادگی جوانان تحصیل کرده این مرز و بوم در برابر نظام سلطه و حکومت وابسته به نظام‌های استعماری و بیگانگانی چون آمریکا و انگلیس است، جوانانی غیور که شکوه امروز ایران سربلند، یادآور حماسه دیروز آن هاست.
 
این روز تاریخی نماد حق طلبی و آزادی خواهی دانشجويان در برابر سایه شوم ظلم و استبداد و يادآور رشادت و شجاعت جوانانی است كه سينه خود را در برابر بیگانگان و ظالمان سپر کرده و آزادگی و ظلم ستیزی ملت ایران را در تاریخ ثبت كردند، دانشجویان مظلومی که بدون تردید کشتن آن ها، به خاطر سفر معاون رئیس جمهوری آمریکا که یک جنایت ناشی از وابستگی به بیگانه و خودفروختگی بود.
 
دانشجویانی که بعد از این که اعلام شد روابط ایران و بریتانیا  فقط بعد از چهارماه از کودتای 28 مرداد، از سر گرفته می شود و ریچارد نیکسون نایب ریاست جمهوری وقت آمریکا برای دیدار رسمی به ایران خواهد آمد، در 16 آذر به سخنرانی در کلاس‌ها پرداختند و ناآرامی دانشگاه تهران را فرا گرفت.
 
در این میان سربازان و نیروهای ویژه ارتشی پس از هجوم به دانشگاه، با حمله به کلاس‌های درس، صدها دانشجو را بازداشت و زخمی کردند و در دانشکده فنی، سه دانشجو به نام‌ احمد قندچی، آذر شریعت‌رضوی و مصطفی بزرگ‌نیا را به شهادت رساندند.
 
سرآغاز تشکیل جنبشی تأثیر گذار
 
بعد از این واقعه، 16 آذر روز دانشجو نامیده شد، این روز سرآغاز تشکیل جنبشی تأثیر گذار توسط دانشجویان کشورمان در مسیر آزادی خواهی ملت ایران، استکبار ستیزی و مبارزه با سلطه بیگانگان بود و در واقع این روز به معیار خوبی برای ارزیابی میزان نفرت از حکومت استبدادی و توانایی و نفوذ مخالفان در بین روشنفکران، تبدیل شد.
 
به طور قطع جامعه دانشگاهی که میراث‌دار خون‌های پاک دانشجویان شهید آن زمان و فداکاری هزاران جوان ایثارگر  هستند، با بهره مندی از منویات مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب در مسیر حل مسائل و مشکلات منطقه ای با توانانی بی بدیل نقشی ماندگار از خود به جای می گذارند.
 
 
اعتراض به آمدن نیکسون
 
در همین راستا مسعود مرادی، دکترای تاریخ با گرامی داشت یاد و خاطره سه شهید 16 آذر و تبریک روز دانشجو به دانشجویان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: واقعه 16 آذر اعتراضی بود به آمدن ریچارد نیکسون، معاون وقت رئیس جمهور آمریکا به دانشگاه تهران که در واقع از 14 آذر ماه دانشگاه ناآرام شده بود تا اینکه 16 آذر درگیری های لفظی بین دانشجویان و سربازان پیش آمد و بعد از آن نظامیان وارد دانشگاه شدند، دست به تیراندازی زدند و در پی آن سه نفر از دانشجویان کشته شدند.
 
وی با اشاره به شهادت احمد قندچی، آذر شریعت رضوی و مصطفی بزرگ نیا و بازداشت شدن حدود ۲۷ دانشجو در این حادثه، افزود: این اتفاق که در پی اعتراض به ورود نیکسون صورت گرفت، در واقع فاجعه بزرگی بود که در دانشگاه تهران رخ داد و ابعاد مختلفی به همراه داشت.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان اذعان کرد: 16 آذر و جنبش های دانشجویی از سال 1332 تا سال های پیش از انقلاب یک وجه داشت و بعد از انقلاب وجه دیگری به خود گرفت.
 
وی اضافه کرد: از سال ۱۳۳۲ و بعد از کودتایی که علیه مصدق صورت گرفت، قدرت شاه افزایش پیدا کرد، آمریکا و اراذل و اوباش زمانه که به ارتش کمک می کردند، موفق شدند دولت قانونی مصدق را به زیر بکشند و شاه را برگردانند، در این سال ها ساواک وجود نداشت و نیروهای انتظامی و نظامی و ژاندارمری روی کار بودند.
 
این استاد دانشگاه افزود: مصدق به اندازه کافی پشتوانه مردمی داشت، اما سازماندهی لازم را نداشت، چراکه مجلس وی را همراهی نکرد، از سویی احزابی وجود داشتند که برای حفظ دولت قانونی، خیلی با هم متحد نبودند، خیلی از آن ها، مصدق را نقد می‌کردند و علیه وی بودند.
 
قطع دست بیگانگان از نفت ایران
 
وی تصریح کرد: حزب کمونیستی توده که برای خود سابقه قائل شده و وابسته به اتحاد جماهیر شوروی بود، سعی داشت که از دولت و حکومت ایران امتیازاتی را برای نفت بگیرد، اعتراضشان این نبود که چرا انگلیسی ها و آمریکایی ها در میادین نفتی حضور دارند، بلکه آن ها می خواستند که برای اتحادیه جماهیر شوری هم امتیازاتی بگیرند و موازنه مثبت ایجاد کنند.
 
مرادی گفت: این در حالی است که مصدق دنبال قطع دست بیگانگان از نفت ایران بود، می‌خواست امتیازات را از آنها بگیرد و نفت را ملی اعلام کند تا فوایدش برای ملت ایران باشد، ولی توده ای ها این را نمی خواستند.
 
وی ادامه داد: اتحاد جماهیر شوروی از کشورهایی بود که در دوران جنگ جهانی دوم به ایران لشکرکشی کرد و شمال ایران دست آن ها افتاد و انگلیسی ها و آمریکایی ها نیز در جنوب ایران حضور داشتند، جنگ که تمام شد، آمریکا و انگلیس از کشور خارج شدند، اما روس ها نه تنها خارج نشدند، بلکه غائله آذربایجان و کردستان را پیش آوردند که در نهایت با درایت قوام السلطنه از ایران رفتند.
 
این کارشناس تاریخ افزود: حزب دموکرات کردستان و آذربایجان به پایان رسید و به گونه‌ای جلوی تجزیه ایران گرفته شد، اما شوروی کار خودش را انجام داد و از طریق حزب وابسته کمونیست خودش شروع کرد به نفوذ در مناطق مختلف و بین دانشجویان، به گونه ای که جنبش غالب دانشجویی ما در آن زمان از سوی گروه های چپ بود.
 
 
جنبش ضد آمریکایی
 
 وی با بیان این که هیچ کشوری نمی تواند با دیگر کشورها رابطه نداشته باشد، اذعان کرد: این ارتباطات سیاسی وجود داشت، اما عده‌ای مخالف آمریکا بودند، برخی هم مخالف شوروی و بعضی ها نیز علیه انگلستان شعار می دادند، ولی گروه‌های چپ بیشتر جنبش ضدآمریکایی بود و علیه روابط ایران و آمریکا شعار می دادند.
 
مرادی با تاکید بر این که جنبش دانشجویان ضد آمریکایی بود، اضافه کرد: سیاست مصدق یا همان موازنه منفی، تکیه بر قدرت، مردم ایران و توان داخلی بود و با خارجی ها میانه سازش کارانه نداشت و دفاع از منافع ملی را اصل قرار می داد، اما موازنه مثبت دفاع از یک رابطه را قوی و دیگری را تضعیف می کرد.
 
وی با بیان این که استکبار جهانی یک کشور بیگانه است که می‌خواهد به هر طریقی ایران را تاراج کند، گفت: همه این حرکت ها تا سال 42 از زاویه جنبش چپ بود، اما ظ15 خرداد 42، سخنرانی تاریخی امام (ره) علیه کاپیتولاسیون و تظاهراتی که در قم صورت گرفت، فضای دانشگاهی ما را تغییر داد.
 
این تاریخ دان بیان کرد: تا سال 42 قدرت شاه زیاد شده و توجهش به ارتش و سازمان‌های امنیتی افزایش یافته بود، اما زمانی که امام (ره) در نصیحت به شاه صحبت کردند، بسیاری از دانشجویان که گرایش اسلامی داشتند از این موقعیت استفاده کرده و گفتند که ما هم به عنوان مسلمان می‌توانیم مبارزه ضد استکباری داشته باشیم، بنابراین فضا از دست کمونیست ها به تدریج خارج شد.
 
افزایش گفتمان های مذهبی
 
وی گفت: تا قبل از این گرایش های دانشگاهی چپ بود، اما افرادی مانند بازرگان، شریعتی و چمران فضای مذهبی را در دانشگاه ها ایجاد کردند و به تدریج گفتمان های مذهبی افزایش پیدا کرد، طرح ایدئولوژی اسلامی مطرح شد، جنبش کمونیستی مورد انتقاد قرار گرفت و آن ها به نقد اندیشه های مارکسیستی می پرداختند که نوبه خود بی سابقه بود.
 
این استاد دانشگاه با بیان این که شریعتی از سه شهید 16 آذر با عنوان سه آذر اهورایی یاد می کرد، افزود:  از سال 42 که انجمن های اسلامی تشکیل شد، 16 آذر رنگ و بوی مذهبی به خودش گرفت.
 
به گفته وی، 16 آذر فقط جنبه آمریکا ستیزی نداشت، بلکه جنبه استبداد ستیزی داشت و سمبل مبارزه دانشگاه با استبداد پهلوی شده بود، هرچه گسترده تر شد، میزان اطلاع رسانی هم در کشور افزایش یافت و دانشجویان به کانون آگهی بخشی تبدیل شدند و شروع تظاهرات علیه شاه از سوی دانشجویان بود، جنبش ها توده ای تر شد و در اندرون مردم خانه کرده و آن ها را به پایگاه هایی علیه دولت پهلوی تبدیل کرد.
 
مرادی تاکید کرد: 16 آذر روز مبارزه علیه استبداد و استکبار بود، جشن دانشجویی نبود، جنبشی بود که در امور سیاسی کشور و ارتباطات با جهان خارج نظر می داد، نقدی که دانشجو به مسائل کشوری دارد، از روی منافع فردی نیست، بلکه منافع جمعی و ملی کشور بیشتر مدنظرشان است.
 
دانشمندان بزرگ؛ ماحصل دانشگاه های تراز
 
وی با اشاره به فخری زاده ها که ماحصل دانشگاه های تراز انقلاب هستند، اذعان کرد: هر کشوری که بخواهد با ما غیر اصولی ارتباط برقرار و از یکسری مسائل استفاده کند، آن رابطه برای ما استکباری است، وقتی رابطه استکبار قطع شد به استقلال رسیدیم که در این شرایط آدم های بزرگ می توانند برای منافع ملی ظهور کند.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان تصریح کرد: دانشگاه رسالت علمی دارد و اگر وابسته به غیر نباشد و استقلال داشته باشد، جایگاه پرورش انسان های شریف و بزرگوار می شود که منافع ملی را در نظر می‌گیرند.
 
وی افزود: از دانشگاه مستقل کاملاً ایرانی شده دانشمندان بزرگی ظهور و در جهت منافع ملی و حفظ علم و دانش کشور تلاش می‌کنند، بسیاری از شخصیت‌هایی که در انقلاب بودند محصول دانشگاه‌های خودمان هستند.
 
مرادی اذعان کرد: همه دنیا می‌خواهد ایران به آن ها وابسته باشد، چراکه منابع عظیمی از انرژی را در خودش دارد و از نیروهای بسیار مستعدی برخوردار است، تمام دنیا چشم به این دوخته اند که آدم های بزرگی  را که دستاوردهای بزرگی داشته اند، به صورت زنده به خودشان جذب کنند، از سویی آن ها ماندن این نخبگان را در ایران نمی توانند تحمل ‌کنند.
 
وی تصریح کرد: وقتی کشوری مانند اسرائیل در برابر پيشرفت های علمی و فناوری ما اظهار عجز می‌کند و به واسطه دستاوردهای هسته‌ای ما خودش را در خطر می بیند، طبیعی است که از وجود آدم های دانشمند مستقل ما نگران باشد و ترور آن ها را پیش بکشد، آمریکایی‌ها وقتی آمدند بغداد را گرفتند، طرف حسابشان فقط نظامی ها نبودند، بلکه آن ها بیش از هزار نفر از اساتید دانشگاه های عراق را ترور کردند.
 
مرادی خاطرنشان کرد: دانشگاه مستقلی که به منافع ملی مردم و تمامیت ارضی ایران فکر می‌کند، می‌تواند مرکز نخبه پروری باشد که از آن چهره های بزرگی مانند دانشمندان شهیدمان پرورش می یابند، نا گفته نماند که زمان جنگ هم بسیاری از دانشجویان و نخبگان ما به شهادت رسیدند، شهدایی که نتیجه آزادی طلبی و استقلال خواهی بودند.
 
انتهای پیام/
 
کد مطلب: 427437
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *