سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ ۱۰:۱۳
۰
جولان تفکر لیبرال از انقلاب تاکنون؛

ضربه‌های مهلک غربگرایان به کشور/ وقتی گدایان مذاکره‌ منافع ملی را فدای منفعت‌طلبی می‌کنند

تفکر لیبرال یا غربگرا از انقلاب و حتی سال ها قبل از آن تا کنون ضربه های سنگینی بر پیکره کشور وارد کرده است، با این وجود همچنان عده ای بر طبل مذاکره با بیگانگان می کوبند و منافع ملی را فدای منفعت طلبی خود می کنند.
ضربه‌های مهلک غربگرایان به کشور/ وقتی گدایان مذاکره‌ منافع ملی را فدای منفعت‌طلبی می‌کنند
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون، جنبش دانشجویی همواره تاریخ ساز و موتور محرکه جامعه بوده است، جوانانی پر شور و انقلابی که با رشادت، بیداری، هوشیاری، مجاهدت، شجاعت، استکبار ستیزی و عدالت خواهی خود همیشه آغاز گر جریانی در مسیر ایستادگی در برابر زیاده خواهان و سلطه طلبان جهان بوده اند.
 
بی تردید در شرایط خاص امروز کشور نقش جوانان دانشجو به عنوان میراث داران خون شهدا، با استعانت از فرمایشات رهبری برای عبور از این بزنگاه حساس و سرنوشت ساز، می تواند تعیین کننده و ماندگار باشد، جوانانی که با همین نگاه، انقلاب بزرگ ملت ایران را به ثمر نشاندند و پایه‌های استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را استحکام بخشیدند.

اما با وجود تربیت یافته های دانشگاه های تراز انقلابی، مشاهده می کنیم که بسیاری از تحصیل کرده های غرب با نگاه غرب گرایانه شان بر طبل مذاکره با بیگانگان می کوبند، در حالی که از انقلاب تاکنون شاهد ضربه های مهلکی از سوی تفکر لیبرال به کشور بوده ایم.

گویا آن ها حتی از قصه تلخ برجام و بدعهدی های شیطان بزرگ درس نگرفته اند که با وجود ریختن خون شهدای دانشجو و دانشمندان بزرگی چون فخری زاده همچنان از مذاکره زبونانه سخن به میان می آورند. 
 
 ملی شدن صنعت نفت؛ خاری در چشم دشمنان
 
علی کیخا،  کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به واقعه 16 آذر در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: در پی روی کار آمدن مصدق، با توجه به ملی شدن صنعت نفت که با حمایت شهید آیت الله کاشانی و مردم انجام شد، انگلستان و آمریکا که خودشان را صاحب اختیار ایران می دانستند، برایشان بسیار سخت بود که ایران برای نفتی که به رایگان در اختیارشان می‌گذاشت، چنین قانونی تصویب کند و اجازه برداشت رایگان را به آن ها ندهد.
 
وی با بیان این که آمریکا که نقش مستقیمی در بردن نفت ایران داشت، ادامه داد: به همین دلیل با توجه به شرایط آن زمان، انگلستان و آمریکا متحد شدند و کودتای 28 مرداد 1332 را علیه دولت مصدق طراحی کردند، در پی آن مصدق توسط طرفداران شاه و با همکاری آمریکا و انگلستان دستگیر شد.
 
به گفته این کارشناس، این کودتای انگلیسی - آمریکایی باعث شد مردم در ایران دست به اعتراض بزنند که چرا چنین اتفاقی افتاده است و دولت های بیگانه در امور کشور دخالت کرده‌اند، به ویژه در دانشگاه‌ها دانشجویان هم اعتراض خود را اعلام کردند که این اعتراض های مردمی و دانشجویی چند ماهی ادامه داشت.

نتایج از سرگیری روابط ایران با انگلیس 
 

وی اضافه کرد: با ورود رسمی نیکسون، معاون رئیس‌جمهور آمریکا و ملاقات وی با شاه برای از سرگیری روابط ایران با انگلیس در آذر 1332 و با توجه به شرایطی که به وجود آمد، دولت شاه بعد از سرکار آمدن با توجه به کودتایی که انجام شده بود، برای سرکوبی مردم که از مرداد تا آذرماه 1332 مردم در خیابانها بودند و به وضعیت موجود وارد دانشگاه شدند اعتراض می‌کردند، دست به کار شد.
 
کیخا تصریح کرد: نیکسون دوباره بعد از طراحی کودتای ۲۸ مرداد که با همکاری انگلستان انجام داده بود، خواست بیاید و با شاه ایران ملاقات داشته باشد، بنابراین از سرگیری روابط با انگلستان وارد مرحله جدیدی شد، با توجه به این موضوع، دانشجویانی که اعتراض داشتند، درحال خروج از دانشگاه تهران بودند اعتراضات خود را به دولت وقت ایران اعلام ‌کردند.
 
وی ادامه داد: به همین دلیل ارتش آن زمان که تحت فرمان شاه بودند و آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها به آنها دستور می دادند، وارد صحنه تظاهرات در دانشگاه شدند که با ورودشان، اعتراض داشجویان بیشتر شد و نیروهای مسلح اقدام به تیراندازی کردند و سه نفر از دانشجویان آن زمان به نام مصطفی بزرگ‌نیا، احمد قندچی و آذر شریعت رضوی با توجه به شرایط زمان اعتراض بیشتری داشتند و از طرف رژیم شاهنشاهی مورد اصابت گلوله قرار گرفتند و شهید شدند که در واقع افزایش اعتراض ها به این مسائل را به همراه داشت.
 
این کارشناس سیاسی اضافه کرد: بخشی از اعتراض مردم از کودتای 28 مرداد مربوط به بازداشت مصدق بود، اعتراض ها توسط شاه سرکوب شد و این حادثه بسیار تلخ بود که به خاطر اعتراضی که مردم و به ویژه دانشجویان نسبت به حضور بیگانگان در ایران داشتند اتفاق افتاد و جوانان دانشجوی ما در آنجا به شهادت رسیدند.

جنبش ها ضد سلطه بیگانه
 
وی با اشاره به ماهیت و ریشه جنبش های دانشجویی که ضد سلطه بیگانه بود، بیان کرد: در آن زمان هم حرکت ها و تشکل های دانشجویی در دانشگاه های ایران وجود داشت، هدفشان این بود که حرکت های اعتراض آمیزی نسبت به کسانی که در امور ایران دخالت می‌کنند داشته باشند، بنابراین تشکل‌های دانشجویی همچنان فعالیت خود را ادامه دادند، به گونه ای که هم اکنون نیز شاهد تشکل های دانشجویان هستیم که اقدام های سیاسی انجام می دهند.
 
کیخا با اشاره به جنایات خاندان پهلوی تاکید کرد: روی کار آمدن مصدق باعث شد که دولت ملی تشکیل شود، شاه از ایران فرار کرد و مجدد در 28 مرداد 1332 کودتای آمریکایی - انگلیسی انجام شد، مصدق را دستگیر کردند و به زندان بردند و شاه را که از ایران فرار کرده بود به تاج و تختش برگرداندند، زمانی هم که وارد ایران شد، دوباره برای سرکوب اعتراض های مردمی از ارتش استفاده کرد، تعداد زیادی از مردم کشته و زخمی و تعدادی هم دستگیر شدند و مورد محاکمه قرار گرفتند.

تفکر لیبرال و غرب گرا همچنان پابرجا 

وی درباره این که با وجود ریختن خون شهدا، خیلی‌ها به هر قیمتی دنبال سازش با دولت‌های استکبار و نظام سلطه هستند، گفت: متاسفانه تفکر لیبرال و غرب گرا که از اول انقلاب نفوذ داشت، هنوز هم در کشور ما نفوذ دارد و خیلی ها به دلیل تسهیلاتی که در غرب داشتند و برنامه‌هایی که برای آینده خودشان طراحی کرده اند، تمایل دارند که همچنان با غرب در ارتباط باشند که این هم متاسفانه یکی از ضعف‌های آقایانی است که می آیند برای این که به کشور ایران خدمت کنند، اما چنین تفکری هم دارند که این خودش بزرگترین ضربه به جمهوری اسلامی ایران است.
 
این کارشناس با اشاره به دانشمندانی همچون فخری زاده ها که محصول دانشگاه تراز انقلابی بودند، اذعان کرد: کشوری اگر می‌خواهد خود باور باشد و روی پای خودش بایستد، چه در بحث تحصیل و دانش و چه بقیه موارد، باید نگاهش به داخل باشد.
 
وی با بیان این که تعداد زیادی از جوانان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و انقلاب فرهنگی، تحصیل در دانشگاه های ایران را  به درس خواندن در خارج از کشور ترجیح دادند، افزود: موضوع علم و دانش در ایران از دیر زمان مطرح بوده و دانشمندان و اساتید بسیار برجسته‌ای داشتیم.
 

ماحصل دانشگاه های تراز انقلاب
 
کیخا ادامه داد: تعدادی از دانشجویان که در ایران به مدارج علمی بالایی دسترسی پیدا کردند، به رشته‌های تخصصی از جمله هسته‌ای ورود پیدا کردند که دانشمندان بسیار زیادی در این حوزه تربیت شدند از جمله شهید احمدی روشن و شهید فخری زاده که در داخل کشور تحصیل کردند و تربیت یافته حوزه های علمی تخصصی ایران بودند.
 
وی اذعان کرد: آنهایی که در غرب تحصیل کردند، نگاه و تفکرشان غرب گراست و سعی می‌کنند از آن روش که هرچند بارها تجربه شده و با شکست مواجه شده، ولی باز هم اصرار دارند، استفاده کنند، در حالی که باید نگاه بر درون کشور باشد، با تربیت سرمایه و نیروی انسانی در عرصه‌های مختلف علمی می توانیم پیشرفت های بسیار بزرگی از جمله انرژی هسته‌ای و سایر مواردی که برای کشور لازم است، دسترسی پیدا کنیم.
 
کیخا خاطرنشان کرد: پرورش سرمایه انسانی در کشور باعث خودباوری در جمهوری اسلامی ایران خواهد شد که البته معنا نیست که از علوم جهان استفاده نکنیم، بلکه تاکید ما بر این است که از علوم سایر کشورها بومی‌سازی کنیم و تربیت یافته های خود را در همین خاک آموزش دهیم، چراکه با رفتنشان به کشورهای غربی ممکن است تحت تاثیر آقایانی که الان هستند، قرار بگیرند.
 
انتهای پیام/
کد مطلب: 427433