دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۹ ۱۰:۳۸
۰
رنج ناتمام مردم سیستان و بلوچستان در صف‌های گاز؛

گاز به سیستان و بلوچستان رسید اما مردم نه!/وعده مسئولان محقق نشد

در حالی هرسال مسئولان سیستان و بلوچستان وعده رفع معضل بی گازی را به مردم می دهند که این مشکل همچنان پابرجاست و در پاییز و زمستان مردم سرگردان در صف های طویل برای تهیه یک سیلندر گاز هستند.
گاز به سیستان و بلوچستان رسید اما مردم نه!/وعده مسئولان محقق نشد
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون، تراژدی تکراری شلوغی صف های گاز و تصاویر زنان و مردان صبور که کمرشان زیرسنگینی کپسول های یازده کیلویی سیلندرها خمیده شده تنها مختص به زمستان نیست، امسال زودتر از موعد مقرر مردم سیستان وبلوچستان طعم بی گازی و معطلی در صف های طویل را چشیدند.

در این میان حتی وعده و وعیدهای مسئولین امر هم که هر سال سخن از رفع مشکل دارند دردی از مردم دوا نکرده و معضل همچنان پابرجاست.

معضل که شهروندان را نگران کرده از این باب که "سالی که نکوست از بهارش پیداست"؛ روند توزیع گازمایع امسال در تابستان سرگردانی و معطلی زیادی به همراه داست این امر زمستان را چگونه رقم خواهد زد؟ گویا این مشکل کلاف سردرگمی است که هیچ کس را یارای گشودن آن نیست.

حکایت یدک کشیدن سیلندرهای یازده کیلویی گاز در این خطه از کشور و سنگینی آن بر دوش مردان و زنان که به ناچار باید آنها را تا محل توزیع حمل و یا به دنبال خودرو حامل گاز از خیابانی به خیابان دیگر بکشانند، تمامی ندارد.

سنگینی سیلندرهای گاز بر دوش مردم

جهانتیغی یکی از شهروندان ساکن در مهرشهر زاهدان در این باره به خبرنگار ما گفت: از ابتدای فصل تابستان تاکنون هرروز شاهد تشکیل صف های طولانی مردم برای دریافت یک یا دو عدد سیلندر گاز در این مسیر هستم، گاها کارناوال هایی ایجاد می شود که نشان از سرگردانی مردم برای تهیه گاز است.
 

 
وی بیان کرد: شلوغی صف ها به گونه ای است که به شخصه مجبور به خرید سیلندر از بازار آزاد هستم، در این بین سود به جیب دلالانی می رود که از آب گل آلود ماهی گرفته و قیمت ها را به طور دلبخواهی مشخص می کنند، در همین راستا شب گذشته یک سیلندر گاز را با قیمت 35 هزار تومان خریداری کردم و جالب تر از همه اینکه، مردم باید به سختی یک کپسول تهیه کنند اما این کالا به راحتی در بازار آزاد آن هم به تعداد زیاد موجود بوده و این سوال در ذهن شهروندان ایجاد می شود که پشت پرده این نابسامانی ها چیست ودست چه کسانی در این امر دخیل است؟

کمالی دیگر شهروند زاهدانی افزود: هرسال وعده های پوچ مسئولان التهاب بازار را تا حدودی می خواباند اما مدیران پشت میز نشین دغدغه رفع مشکلات مردم را ندارند، گاها شاهد فروش سیلندرهای گاز توسط شرکت ها به دلالان هستیم اما سهم مردم انتظار طولانی مدت درصف هایی است که بعضا باید با دست خالی به خانه برگردند.

تداوم این معضل در شمال و جنوب استان هم ادامه دارد به نحوی که زمزمه هایی از کمبود گاز در شهرهای مختلف شمال سیستان و بلوچستان به گوش می رسد و عمده دلیل آن هم فروش غیر قانونی گاز توسط برخی از افراد به افغانستان است. گفته می شود قیمت یک سیلندر گاز در افغانستان بالای ۲۰۰ هزار تومان است واین قیمت در کشور باعث وسوسه افراد برای سود بیشتر شده است.

علی خزائی یکی از شهروندان سیستانی به خبرنگار ما گفت: چند روزی است که هوا رو به سردی رفته و تقاضا برای کپسول گاز بیشتر شده،  سال گذشته بسیاری از مردم بدون کپسول این روزها را سپری کردند و عملا از گاز که نعمتی برای همه مردم ایران است بهره ای نبردند.
 

 
وی بیان کرد: از دولت مردان می خواهیم تا لوله های گاز را هرچه زودتر به زابل برسانند تا مردم از ایستادن در صف های گاز راحت شوند.

نبود تانکر کشنده عامل بی گازی

یداله شعیبی، معاون سیاسی فرماندار شهرستان نیمروز در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: اجازه نمی دهیم که کسی از سهمیه گاز مردم سو استفاده کند.

وی افزود: کارگروهی متشکل از نمایندگان فرمانداری، شرکت نفت وصنعت، معدن وتجارت در شهرستان تشکیل شده وتا پایان سال به صورت روزانه از تاسیسات توزیع گاز مایع شهرستان بازدید و گزارشات روزانه را جهت اعمال تصمیمات مقتضی به فرمانداری اعلام می کنند.

وی بیان کرد: یکی از مهم ترین دغدغه هاي خانوارهای ساکن در شهرستان، تامین گاز مایع است لذا نظارت بر توزیع گاز مایع به صورت جدی تشدید خواهد شد .

شعیبی تصریح کرد: با توجه به اینکه فصل سرما و زمستان در پیش است تمهیداتی فوری و اساسی را در نظر گرفته ایم تا روستاییان که قشر زحمتکشی هستند و در روز های سرد به این کپسول ها نیاز مبرم دارند با مشکلات کمتری مواجه شوندلذا به گونه ای برنامه ریزی شده تا بخشداران با کمک دهیاران به ازای هر ۳۰۰ خانوار روستایی یک نفر عامل توزیع گاز شناسایی وجهت صدور کارت شناسایی هویتی به اداره صمت معرفی کنند.
 

 
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری نیمروز با اشاره به اینکه هرگونه توزیع گاز مایع در شهرستان توسط شرکت‌های موزع منوط به هماهنگی با اداره صمت شهرستان است، بیان کرد: در راستای اعمال سیاست‌های تشدیدی بر جایگاه های عرضه گاز از آنها خواسته شدتا نسبت به نصب دوربین مدار بسته در محل جایگاه اقدام نمایند.

وی یکی از دلایلی که باعث بروز کمبود گاز مایع در منطقه شده را نبود تانکر کشنده به منظور حمل گاز از پالایشگاه به مقصد شهرستان دانست و از شرکت پرسی ایرانگاز استان خواست تا در راستای رفع این مشکل اقدام عاجل را معمول کند.

وی همچنین به اجرای طرح توزیع الکترونیکی گاز مایع اشاره کرد و افزود: هدف از اجرای این طرح توسعه دولت الکترونیک و لغو مبادلات کاغذی و پولی و از طرفی امکان نظارت بیشتر بر توزیع و مشخص شدن مصرف کننده‌های واقعی دانست.

هیچ کسری سهمیه گاز مایع برای استان پذیرفتنی نیست

داود شهرکی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ظهر امروز در جلسه ای به منظور بررسی روند تامین و توزیع گاز مایع در استان که با حضور دادستان زاهدان و سایر اعضاء برگزار شد، افزود: در زمینه گاز مایع هیچ گونه کسری سهمیه گاز برای استان پذیرفتنی نیست و شرکت های تامین و توزیع گاز مایع با افزایش توان خود در زمینه ی حمل و ذخیره سازی باید پاسخگوی مردم باشند .

وی با بیان اینکه روند گاز رسانی به منازل در استان باید سرعت بگیرد، ادامه داد: هم اکنون قیمت هر سیلندر  گاز 9 هزار و 700 تومان می باشد که خودروهای توزیع کنند حتما" باید این مبلغ را از طریق دستگاه کارتخوان دریافت کنند.

شهرکی در ادامه افزود: شرکت های توزیع کننده گاز مایع باید طرح اشتراک پذیری را ادامه دهند و سیلندر گاز را در منازل تحویل دهند و در صورت نیاز و تقاضای بیشتر از طریق یکی از شرکت های توزیع کننده و با هماهنگی صورت پذیرفته 20 نقطه از شهر زاهدان نیز سیلندر توزیع می شود.

وی گفت: آمادگی این را داریم در صورتی که سرمایه گذارانی قصد ایجاد کارخانه ی مخازن CNG در استان را داشته باشند با قید فوریت مجوز ها را صادر و در صورت درخواست ایجاد مراکز دو گانه سوز کردن خودرو نیز در این رابطه تسریع می شود.

برخورد بدون اغماض تعزیرات حکومتی با متخلفان
 
حیدر میرزایی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان در ادامه این جلسه افزود: در شرایط فعلی که مردم این استان واقعاً در مضیقه می باشند باید تمامی مسئولان آستین های خود را بالا زنند و پا بکار شوند.
 

 
وی بیان کرد: مشکل تامین و توزیع گاز مایع هر ساله گریبان گیر مردم استان است و اگر برنامه ریزی دقیق و همدلی باشد علاوه بر رفع نواقص، با مشکلات کمتری روبرو خواهیم شد.

وی تصریح کرد: تعزیرات حکومتی آمادگی برخورد آنی و بدون اغماض را با متخلفین دارد و در همین راستا اگر پرونده ای توسط ضابطین تشکیل شود به صورت ویژه رسیدگی خواهد شد.

میرازیی اذعان کرد: با اینکه وظیفه ذاتی تعزیرات حکومتی رسیدگی به پرونده های متشکله می باشد، اما آمادگی حضور کارشناسان و روسای شعب به وسیله گشت مشترک جهت حضور در صحنه به منظور برخورد با متخلفین را داریم.

این مقام مسئول در پایان گفت: اداره کل تعزیرات حکومتی استان سیستان و بلوچستان با تمام توان و ظرفیت خود در این عرصه حضور پیدا خواهد کرد و از هیچ اقدامی برای رفاه حال مردم این استان دریغ نخواهد کرد.

انتهای پیام/
کد مطلب: 426925
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *